Luistert u ook?

Auteur: Gastauteurs | 01-09-2009

Luistert u ook?

Gastauteur Paul van Scherpenseel: Werknemers krijgen in de regel de schuld als een verbeterplan weer eens niet tot het gewenste effect leidt. Ze hebben niet goed geluisterd of zitten te slapen tijdens de voorbereiding. Daarom trekken leidinggevenden bij verbeterplannen bijna routinematig trainingen en workshops uit de kast in de hoop daar verandering in te brengen.

Luisteren hoeven werknemers echter niet te leren, dat is een kwestie van gewoon doen. Het punt is alleen dat de meeste werknemers de rust niet hebben om te luisteren als leidinggevenden het enkel hebben over wat belangrijk is voor de organisatie. Dan overziet het gros namelijk de verbanden niet meer. Ze raken in vertwijfeling of hun belang nog voldoende aandacht zal krijgen of ze begrijpen niet waarom ze worden lastiggevallen met zaken die verder reiken dan hun taken.

Directe belangen
De bal ligt daarom bij leidinggevenden om werknemers te laten zien hoe rekening wordt gehouden in het werk met zowel het organisatiebelang als met hun eigenbelang. Zolang dat niet gebeurt, hebben werknemers alleen oog voor hun directe belangen. Hierop worden ze doorgaans namelijk beoordeeld.

Aandacht
Laat leidinggevenden daarom de verbinding maken tussen belangen in de operatie en die van de leiding. Dat kan altijd als de nadruk maar ligt op hoe een verbetering in concrete situaties de verschillende belangen dient in plaats van wat moet worden verbeterd. Zo wordt het begrijpelijk voor werknemers en krijg je ook hun aandacht.


Standaardoplossingen
Ga vervolgens uit van de 80/20-regel. Hoe verschillend uitgangssituaties ook kunnen zijn, grofweg 80 procent is op een standaardmanier op te lossen. Door met standaardoplossingen te werken, kun je vervolgens goed laten zien hoe je de verschillende belangen zeker stelt.


Linksom of rechtsom
Werknemers krijg je zeker mee met deze aanpak. Het doet hun er uiteindelijk niet toe of ze nu linksom of rechtsom moeten gaan, zolang ze maar zien dat de leiding ook luistert en rekening houdt met hun belangen.

Lees ook:
> Leiderschap in dienst van continuïteit
> Het zesde zintuig als extra tool
> Haantjes en schuilers hand in hand
> Allianties: een kwestie van gevoel
> Innovatief gedrag verdient heldenstatus

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie