Het nieuwe St. Tropez

Auteur: Ivo Weyel | 11-09-2008

Het nieuwe St. Tropez
Het is toch eigenlijk wel curieus. De laatste veertig jaar (sinds Brigitte Bardot er neerstreek) is iedereen die een béétje geld heeft (of daarvoor wil doorgaan), een tikkie ordinair is en zichtbaar met zijn gouden Rolex bij zijn azuurblauwe zwembad wil zitten, bezig om van St. Tropez te maken wat het nu is. Een plek voor nieuwe rijken om er een huis te bezitten, of voor anderen om er tijdens de drukke zomermaanden neer te strijken om er in überstrandclubs als Club 55 veel te veel geld uit te geven voor de huissalade (die trouwens wel erg lekker is) in de hoop door anderen gezien te worden.

Exposure
De hele kwintessens van St. Tropez is rijk zijn met de rijken for the whole world to see. Daarom gaat men nooit in de herfst of de lente - wanneer het daar op z'n mooist is - , want dan is de exposure te klein. En is het eindelijk gelukt om allemaal bij elkaar op een hoop te zitten, precies wat iedereen wil, is het weer niet goed. Dan gaat iedereen ineens roepen om een nieuw St. Tropez. Nou is het inderdaad geen pretje om Rik Felderhof als buurman te hebben (wiens omroep daar de bekende televisievilla huurt), maar dat zal niet de voornaamste reden zijn. Ook het zomerse fileprobleem kan de oorzaak niet zijn - waar kun je immers beter je Ferrari cabrio showen dan stilstaand in de spits? -, noch het feit dat men zijn leegstaande villa aan de straatstenen niet meer kwijtraakt - want daardoor juist gedwongen om er te blijven - dus wat dan? Verveling? Seen it all, done it all? Ja, dank je de koekoek, wanneer je jaar in jaar uit naar dezelfde tenten gaat.

Kijken wie waar heen gaat
Enfin. Feit is dat er de laatste tijd steeds een andere plek op aarde wordt aangewezen als het nieuwe St. Tropez. Je zult er maar gevoelig voor zijn en erbij willen horen, want dan is het lastig gokken tussen alle gegadigde oorden. Geen van deze heeft namelijk al een gelijkwaardige status behaald. De pr-machines van de kandidaat-oorden draaien op volle toeren. Wordt het Dubai? Acapulco (‘The Resort that Never Sleeps' is hun allerminst originele equivalent van ons ‘I Amsterdam')? St. Barts? Costa Smeralda op Sardinië? Het Turkse Bodrum (slogan raden? ‘The St. Tropez of Turkye').
Slimme jongens kopen nu al hun buitenhuis op een van deze plekken in de hoop nog enigszins goedkoop hun slag te kunnen slaan alvorens de hype echt doorzet. Maar je zal maar net de verkeerde plek hebben gekozen. Dus het is aftasten geblazen, elkaar bespieden, kijken wie waar heengaat.

Aanzuigkracht
Belangrijkste ingrediënt is het hoogste gehalte beroemdheden dat er neerstrijkt. Pas als zij stevig zijn gesetteld, volgt de rest. Zie La Bardot. Het is dan ook geen wonder dat Formule 1 coureur Michael Schumacher vorig jaar een privé eiland heeft gekregen van de sultan van Dubai. Hij moet daarmee aanzuigkracht genereren. (David Beckham en Rod Stewart kregen er trouwens in 2006 al ieder een). Bouwer van deze eilandengroep The World, sjeik Mo, zei bij deze gelegenheid tegen de wereldpers: "The World has the cachet of St. Tropez."
Geduchte concurrentie komt echter uit onverwachte hoek, van de gepensioneerde tennisser Agassi, die met Frau Steffi Graf is neergestreken in Las Vegas of all places. En jawel: niet lang daarna volgde een persbericht waarin Las Vegas - u raadt het al - ‘the new St. Tropez' wordt genoemd.

Opgescheept in St. Tropez
Je zult maar met onroerend goed opgescheept zitten in het oude St. Tropez. Geen hond wil er meer iets kopen in het geval 't definitief uit raakt. En iets nieuws kopen, kunnen velen niet - zo rijk is iedereen daar nou ook weer niet -, want het oude huis moet eerst worden verkocht. Een Catch 22 situatie van de bovenste plank. Het goede nieuws is dat er nu meer dan ooit mooie huizen te huur staan in het originele, maar ook in de aspirant St. Tropez's. In het Zuid Franse St. Tropez doen ze het om nog iets van hun geïnvesteerde centen terug te zien en in de kandidaat St. Tropez's om er zoveel mogelijk mensen heen te lokken.
Dus zolang er nog geen officiële opvolger is aangewezen, levert deze onderlinge strijd voor vakantievierders een walhalla aan mogelijkheden.

Lees ook:
> Koos van Oord speelt met zand
> Werken op vakantie taboe
> Jan Peter van der Ree: Werken in Dubai
> À la Dood in Venetië

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

White collars working blue

Van knelpunt in uw operationeel proces naar meetbaar en blijvend resultaat? Kijk hoe First Consulting dit samen met uw medewerkers aanpakt. >> Bekijk filmpje

Meer opinie