De duurzame commissaris

Management Scope special 'De duurzame commissaris' in samenwerking met Deloitte is gepubliceerd bij Management Scope 01 2011.


VOORWOORD

Zoals voor zoveel begrippen hebben de Zuid-Afrikanen ook voor duurzaamheid een fraai woord: ‘volhoudbaarheid’. Maar er komt nog meer moois uit Zuid-Afrika, en dan doel ik niet op Kaapse wijnen. Ook de meest vooruitstrevende Corporate Governance Code in de wereld, King III genaamd, komt hier vandaan en dat brengt duurzaamheid meteen waar het hoort: hoog op de agenda van de ceo en de raad van commissarissen.

Het gaat bij duurzaamheid niet alleen om het belang van het milieu, maar ook om de economie en om het sociale aspect. Bij People, Planet, Profit draait het vooral om de balans tussen drie onlosmakelijk met elkaar verbonden elementen. Met duurzaamheid kunnen we alleen serieuze stappen maken als het geïntegreerd wordt aangepakt. Dat geldt zowel voor de bedrijfsvoering bij Deloitte als voor de uitvoering van onze dienstverlening bij klanten. Gelukkig wordt steeds duidelijker dat duurzaamheid geen hype meer is, maar met de juiste aanpak een uitstekende basis vormt voor stabiliteit en winstgevendheid.

Verscheidene Nederlandse bedrijven behoren op dit gebied al bij de wereldtop. In de meest recente versie van de jaarlijkse Dow-Jones Sustainability Index bezetten zes (gedeeltelijk) Nederlandse bedrijven de hoogste posities in hun sector: AkzoNobel en DSM, Air France-KLM, Philips, TNT en Unilever. Al deze zes bedrijven zijn trouwens klant van Deloitte.

Het is van groot belang om duidelijk over duurzaamheid te communiceren, want onbekend maakt onbemind, zo stelt ook Nutreco-topman Wout Dekker die ik voor Management Scope mocht interviewen. Duurzaamheid is inmiddels ook stevig verankerd aan de governance-kant van zijn organisatie, wat mij betreft een ideaal toekomstbeeld. Bij Deloitte doen we er zelf ook alles aan om ervoor te zorgen dat duurzaamheid in onze genen gaat zitten. Maar dat is niet de belangrijkste uitdaging. Ons doel is pas bereikt als duurzaamheid ook in de genen van onze klanten zit. Zij kunnen hierbij volledig rekenen op onze bewezen expertise in ‘volhoudbaarheid’. En dat is een belofte, die Deloitte ‘getrousal nakom’!

Roger Dassen, bestuursvoorzitter Deloitte Nederland.