Duurzame transitie

Management Scope special 'Duurzame transitie' in samenwerking met Nuon is gepubliceerd bij Management Scope 04 2015.


We leven in een boeiende tijd, waarin de digitale wereld steeds meer vorm krijgt. Mede daardoor worden de principes van delen en samenwerken meer en meer de pijlers onder nieuwe businessmodellen. In de deeleconomie gaan we anders om met klassieke begrippen als consumptie en bezit.

Het parool van steeds meer consumenten is: niet almaar nieuwe producten kopen, maar de spullen die we al bezitten met elkaar delen en daarmee beter benutten. Dat is duurzaam, goed voor het milieu en goed voor de portemonnee van de consument. De lijst van interessante, kansrijke initiatieven in deze deeleconomie dijt snel uit; de namen die in dit verband vaak vallen – Uber, Spotify en Airbnb – krijgen steeds meer navolging.

In deze Nuon-special richten we de blik op inspirerende initiatieven. Zoals SnappCar, het digitale platform dat je de kans biedt een auto van iemand in de buurt te lenen, waardoor je niet meer naar een verhuurbedrijf hoeft te gaan als je geen auto bezit. Ook voor bedrijven zijn er steeds meer peer-to-peer mogelijkheden. Zoals Roamler, dat bedrijven in met name de retail de mogelijkheid biedt om snel, grootschalig, flexibel en goedkoop klant- en verkoopinformatie te verzamelen. Of Veylinx, dat écht consumentengedrag meet door middel van online veilingen. Daarnaast laten we andere interessante, duurzame initiatieven de revue passeren. Zoals het Amsterdamse kantoor The Edge, dat is uitgeroepen tot het meest duurzame kantoorgebouw ter wereld. De accu’s van Belectric, een innovatief opslagsysteem voor energie dat direct aangesloten is op het hoogspanningsnetwerk en daardoor op meer momenten inzetbaar is. Of de Volkswagen XL1, een tweezitter die de zuinigste productieauto ter wereld is: hij rijdt meer dan honderd kilometer op één liter brandstof. Dat lukt onder meer door het gebruik van koolstofvezels, waardoor deze auto extreem licht in gewicht is.

Het is duidelijk: we leven in een tijd waarin zowel producenten als consumenten steeds duurzamer worden in hun gedrag en in hun consumptie van energie. Optimaal gebruik van schaarse grondstoffen staat voorop. Die tendens heeft ook verstrekkende gevolgen voor de rol van energiebedrijven. Niet alleen door het bieden van steeds meer duurzame oplossingen, maar ook door een actieve en leidende rol te nemen in de veranderende energiemarkt, waar in toenemende mate sprake is van decentrale opwekking en productie. Hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans stelt in het interview in deze special: ‘Energie gaat binnen enkele jaren vooral over data’. In deze special wordt duidelijk waarom Nuon in de toekomst zal transformeren tot een datamanagementbedrijf en serviceverlener, waarbij megabytes belangrijker zijn dan megawatts.

Peter Smink is ceo en cfo van Nuon.