High-performance business

Management Scope special 'High performance business' in samenwerking met Accenture is gepubliceerd bij Management Scope 10 2012.


VOORWOORD

Hoe doen de grootste ondernemingen van Nederland het in tijden van onzekerheid? Zelf schreven de bestuursvoorzitters van AkzoNobel, DSM, Philips, Shell en Unilever eind vorig jaar nog een brandbrief aan de politiek, met als belangrijkste boodschap: ‘Onze welvaart is geen vanzelfsprekendheid, maar moet steeds opnieuw verdiend worden. Reden dus voor alle hens aan dek.’

Hoe is het deze ondernemingen sindsdien vergaan? Hebben ze terrein gewonnen of juist verloren? Wie zijn de topperformers en wat kun je van ze leren? Hoe word je een high performance business; een onderneming die gedurende een langere periode keer op keer zijn concurrenten verslaat? In ons High Performance Business-onderzoek vergelijken we de prestaties van de Nederlandse ondernemingen met die van hun directe mondiale concurrenten. De prestaties van AEX-bedrijven zijn zeker niet slecht. Er is sprake van winst en groei. Maar een vergelijking met internationale concurrenten laat een minder rooskleurig beeld zien: AEX-bedrijven lopen achter bij hun internationale collega’s in vrijwel elke industrie en op meerdere aspecten. Kortom, we verliezen in Nederland concurrerend vermogen.

Hoe komt het toch dat Nederland het minder doet dan de internationale concurrentie? In deze special gaan we met topbestuurders en bestuurders van de toekomst op zoek naar antwoorden. Met feiten, cijfers, interviews en casestudies van high performers laten we zien waar we wél goed in zijn, en aan wie we een voorbeeld kunnen nemen in een toenemend onzeker en volatiel economisch klimaat.

Anja Montijn-Groenewoud is managing director van Accenture Nederland.