Artikelen

Bouke Hoving vormde KPN om tot klantgerichte organisatie

Telecombedrijf KPN verlegde in de afgelopen jaren met een intens vereenvoudigingsprogramma de focus van een productgerichte naar een klantgerichte organisatie. Verregaande digitalisering bleek cruciaal. Cio Bouke Hoving: ‘We hadden de luxe dat de onderneming in zwaar weer verkeerde, we moesten wel.’

Karin Bergstein, Arjen Dorland en Lard Friese bekijken innovatie door een andere bril

We moeten technologie begrijpen om voldoende tegengas te kunnen geven aan de neiging innovatie steeds weer aan te vliegen vanuit diezelfde technologie, aldus twee ervaren bestuurders en dito commissaris aan deze rondetafel over transformatie in de bestuurskamer. ‘Luisteren en nieuwsgierigheid zijn kerncompetenties.’

Interview scheidend KPN-topman Eelco Blok: een terugblik op roerige jaren

Vanaf de bovenste verdieping van het KPN-gebouw kijkt Eelco Blok uit over de Erasmusbrug. De brug kleurde in april nog ‘KPN-groen’ – een eerbetoon van de stad aan Blok die na zeven jaar afscheid neemt als bestuursvoorzitter van KPN. Een terugblik, ook op zichzelf: ‘Ik heb nooit aan mijn strategie getwijfeld.’

Carlo van Kemenade was coo maar werd ceo

Hoe verhouden de rollen van de coo en de ceo zich tot elkaar? Daarover kan Carlo van Kemenade, eerst coo van financieel dienstverlener DLL en nu ceo van hypotheekverstrekker Obvion, meepraten. Niet alles verandert in zijn nieuwe rol: ‘Ook nu ik ceo ben, vind ik communicatie cruciaal.’