Bestuurders spreken over online business en hoe zij omgaan met de groeiende digitalisering. Hier vindt u gebundelde artikelen over digital business in samenwerking met onder andere HP.
Traineeship maakte duidelijk welke master het moest worden
Op je 25e een huis bouwen, een fulltime baan, een masterstudie Managementwetenschappen, handballen op regionaal niveau, sociale contacten én een nieuwe functie bij de Rabobank als Financieringsspecialist Grootbedrijf. Bente doet het allemaal. Hoe? Ontdek het hier
Sinds een jaar is David Voetelink bestuurslid van het Erasmus MC, dat voorloper wil zijn op het gebied van digital health. 'Als je met je voeten in de klei staat, merk je pas hoe lastig verandering is.' Vijftien vragen aan David Voetelink.
Wim Pelsma, opvolger van de haast iconische Jan Aalberts, praat niet graag over de ‘poppetjes’ – maar des te meer over de focus van Aalberts Industries op operational excellence.
Met het oog op het groeiende dataverkeer werkt Ziggo aan haar alomtegenwoordigheid met WifiSpots en als virtuele mobiele provider. Cfo Bert Groenewegen: ‘Er komt steeds meer dynamiek in deze markt.’
Een op de twee wereldburgers loopt rond met een product van softwarebeveiliger Gemalto. Toch is het bedrijf bij het grote publiek onbekend. ‘Belangrijker is dat alle banken, mobiele operators en Fortune 500-bedrijven ons weten te vinden.’
BinckBank ging het gevecht aan met de grootbanken, maar behoort nu tot de gevestigde orde. Van een negatief imago heeft de internetbank echter geen last, weet bestuursvoorzitter Koen Beentjes.
Veel ondernemers liften mee met de opkomst van online shoppen. Het zorgt voor een nieuwe ordening in de detailhandel, met winnaars en verliezers. De grootste uitdagingen moeten echter nog komen.
Patronen doorbreken, het vertrouwen terugwinnen: termen die elke verzekeraar in de mond bestorven liggen. Michel Verwoest, lid van de raad van bestuur van ASR, wil die visie in daden omzetten. ‘Door een stevige dosis wilskracht beginnen we een stabiel bedrijf te worden.’
Het ontwikkelen van nieuwe automodellen gaat in een veel trager tempo dan de softwareontwikkeling voor dezelfde auto’s. In de lucht- en ruimtevaart heeft innovatie last van de wet van de remmende voorsprong.
Cio Jeroen Tas maakt van Philips een connected en real time business. ‘Twee jaar geleden wist je niet wie je product kocht en kwamen ervaringen vertraagd binnen via customer service. Nu kun je met informatie meteen bijsturen op productfunctionaliteit, marketing en supply chain.’
Digitalisering maakt diensten als printen en kopiëren steeds meer overbodig. Elektronicabedrijf Ricoh is niet van plan de boot te missen en ontwikkelt nieuwe vormen van dienstverlening.
Van gamification tot de opkomst van 3D-printing: de ontwikkelingen op het gebied van IT volgen elkaar in ijltempo op. Organisaties die nieuwe kansen niet weten te benutten, zetten een rem op innovatie. Bovendien is er veel meer aandacht voor de staat van het IT-landschap nodig.
René Frijters wil met zijn online bank Knab – het woord ‘bank’ achterstevoren gespeld – de hegemonie van grootbanken doorbreken. ‘Ik durf te stellen dat Knab de enige Nederlandse bank is die daadwerkelijk het belang van de klant voorop stelt.’
De almaar toenemende mogelijkheden die internet het bedrijfsleven biedt, is koren op de molen van cybercriminelen. Een gesprek met securityprofessionals Elly van den Heuvel en Bart Hogendoorn die virtuele gevaren bestrijden. ‘De cyberwereld verandert zo snel, je loopt steeds achter de feiten aan.’
De wens om dicht bij de klant te willen zijn, maakt het thema informatiebeveiliging almaar prominenter. Wim Henk Steenpoorte, bestuurslid bij SNS Reaal, zorgt dat informatie niet op straat ligt.
Bart Hogendoorn heeft een hekel aan gemakzucht en zelfgenoegzaamheid. ‘Dat wil ik niet zien, zeker niet binnen HP.’ Want stilstaan kan niet. ‘De grootste ICT-leveranciers kunnen niet allemaal blijven bestaan.'
Voorstellingen van corporate IT binnen grote ondernemingen over vijf of tien jaar gaat vaak over bedreigingen. Maar de toekomst brengt evenveel kansen als vragen met zich mee stelt Marco Gianotten, directeur van Giarte.
Koninklijke Joh. Enschedé staat al eeuwenlang bekend als drukker van bankbiljetten, postzegels en waardepapieren. Inmiddels is het ook producent van multimedia-oplossingen. “We móeten wel,” zeggen de neven Enschedé.