Artikelen

Leren cocreëren: Marion Debruyne & Arthur Simonetti

Regelmatig gaan er blikken van verstandhouding van de ene kant van de tafel naar de andere. Ze kunnen lezen en schrijven met elkaar. ‘Ze’, dat zijn de Vlaamse Marion Debruyne, dean (decaan) van Vlerick Business School, en de Nederlander Arthur Simonetti, global marketing directeur van lifescience-bedrijf DSM. Vijf jaar geleden zijn ze samen aan het ‘cocreëren’ geslagen. Hij vanuit een gerenommeerde multinational, zij vanuit een business school. Samen stampten ze een opleiding voor de marketeers van DSM uit de grond. Of nou ja, ‘een opleiding’… Debruyne: ‘Wij spreken liever van een learning journey’. En van ‘stampen’ was eigenlijk ook al geen sprake. Simonetti: ‘Er zijn heel veel uren in gaan zitten, we hebben hele middagen in hokken gezeten voor we van start zijn gegaan.’ Maar uiteindelijk leidde het tot iets waar beide partijen trots op zijn. Een succesvol voorbeeld op het gebied van samenwerking en cocreatie.

Ben Verwaayen en Sophie Manigart in gesprek over leiderschap

Waarom lukt het Europese jonge bedrijven niet of nauwelijks om uit te groeien tot wereldspelers? Twee experts over wat er nodig is om tot volle bloei te komen.

Ethische dilemma’s vragen om moreel leiderschap

Ethische dilemma’s vragen om een open gesprek in de boardroom en moreel leiderschap. Marry de Gaay Fortman en Xavier Baeten pleiten voor meer debat: ‘Er rust een enorme verantwoordelijkheid op boards.’