Artikelen

Waarom Jeroen Tas (Philips) zwaar inzet op co-creatie en nieuwe businessmodellen

Vroeger verkocht Philips een interventielab, en dat was dat – op naar de volgende klant. Jeroen Tas, chief innovation & strategy van het techconcern, legt uit hoe intens het speelveld veranderd is, ook wat betreft de manier waarop innovatie aangevlogen wordt. ‘Technologie is de bepalende factor voor nieuwe proposities en vooral voor nieuwe businessmodellen.’

Manuel Kohnstamm (Liberty Global) over succesvol transformeren ondanks een enorme legacy

Telecomgigant Liberty Global (in Nederland: VodafoneZiggo) heeft miljoenen klanten in Europa en is voortdurend bezig met nieuwe standaarden en softwaresystemen. Manuel Kohnstamm, senior vice president van het concern: ‘Digitale transformatie kost ongelofelijk veel tijd en mankracht.’

TenCate Grass na de overname door private equity

TenCate Grass werd gekocht door Gilde Buy Out Partners, met als doel divisies te verzelfstandigen en mogelijk te verkopen. Scoren met kunstgras dus, maar hoe ziet de samenwerking eruit en floreert het concern onder de invloed van het private equity-huis? Joost Heeremans (Gilde Buy Out Partners) en Jan Teekens (cfo TenCate Grass) vertellen. ‘Als we nog beursgenoteerd waren, was er minder waarde gecreëerd.’

Picnic-topman Joris Beckers verandert de supermarktwereld (voorgoed)

De populaire online supermarkt Picnic, die claimt tegen concurrerende prijzen boodschappen gratis thuis te kunnen bezorgen, wil met een nieuwe distributieketen de supermarktwereld openbreken. Oprichter Joris Beckers van de in drie jaar tijd naar 100 miljoen euro omzet gegroeide startup: ‘Misschien kunnen we wel naar 50 procent marktaandeel groeien.’

Unilever-executive Hanneke Faber: de consument zoekt gemak

Unilever opereert in snel veranderende marktomstandigheden. Hanneke Faber, president Europe van de levensmiddelengigant, zegt dat de geijkte afzetkanalen niet langer leidend zijn: ‘We mogen onze verknochtheid aan de supermarktcijfers loslaten.’

Meer artikelen over Nieuwe businessmodellen

facebook