Artikelen

Picnic-topman Joris Beckers verandert de supermarktwereld (voorgoed)

De populaire online supermarkt Picnic, die claimt tegen concurrerende prijzen boodschappen gratis thuis te kunnen bezorgen, wil met een nieuwe distributieketen de supermarktwereld openbreken. Oprichter Joris Beckers van de in drie jaar tijd naar 100 miljoen euro omzet gegroeide startup: ‘Misschien kunnen we wel naar 50 procent marktaandeel groeien.’

Unilever-executive Hanneke Faber: de consument zoekt gemak

Unilever opereert in snel veranderende marktomstandigheden. Hanneke Faber, president Europe van de levensmiddelengigant, zegt dat de geijkte afzetkanalen niet langer leidend zijn: ‘We mogen onze verknochtheid aan de supermarktcijfers loslaten.’

Trots op het eigen voedingsmerk: een ronde tafelgesprek

Er is een interessante dynamiek tussen grote voedingsmerken en nieuwe merken die zich richten op innovatie. Hoe kun je als grote speler zo’n snelgroeiend merk succesvol verder helpen, zonder dat het oorspronkelijke DNA stukgaat? ‘Kleine merken kunnen snel uit de supermarkt verdwijnen.’

Melvin Samsom organiseert zorg radicaal rondom de patiënt

Melvin Samsom, ceo van het Karolinska Universiteits-ziekenhuis in het Zweedse Stockholm, schaft afdelingen en vakgroepen af, geeft ruim baan aan digitale technologie en organiseert de zorg in dit ziekenhuis radicaal rond de patiënt. ‘Soms worstelen we nog.’

Chief medical officer Jan Kimpen focust op disruptieve gezondheidstechnologie

Voormalig ziekenhuisbestuurder Jan Kimpen is tegenwoordig chief medical officer van technologieconcern Philips. Een aanstelling die past bij de focus op gezondheidstechnologie: ‘Amerikaanse media schreven dat mijn aanstelling het bewijs is dat Philips een andere strategische richting heeft gekozen.’

Meer artikelen over Nieuwe businessmodellen