Interviews

De lof die UWV-voorzitter Fred Paling en zijn mensen kregen voor hun razendsnelle actie begin coronacrisis, roept bij hem ambivalente gevoelens op. Het gaat om een klein en niet-representatief gedeelte van het dagelijks werk, waar bovendien risico’s aan verbonden zijn: ‘Deze manier van werken moet niet de norm worden.’

Lees verder

De bestuursvoorzitter van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis liep tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis mee op de ic. Hij benadrukt hoe terecht het is dat zorgmedewerkers meer waardering krijgen én dat ziekenhuizen zich in een lastige financiële positie bevinden. ‘Dit vraagt om solidariteit.’

Lees verder

Algemeen directeur Maurice Unck stoomt openbaarvervoerbedrijf RET klaar om de groeiende reizigersstroom in de Rotterdamse regio te vervoeren. Hij steekt er veel moeite in zijn mensen mee te nemen in alle veranderingen: ‘Soms is een buitenboordmotor nodig, maar uiteindelijk slaag je alleen als de organisatie zelf de transformatie draagt.’  

Lees verder

Ambitieuze klimaatdoelen zetten de toon voor de transformatie van netwerkbedrijf Alliander. De overstap naar duurzame energie vraagt grote aanpassingen van het ondergrondse energienetwerk én van de organisatie. Scheidend ceo Ingrid Thijssen: ‘We moeten in 10 jaar realiseren wat normaal 40 jaar zou kosten.’  

Lees verder

Fred Paling: 'Het UWV heeft een enorme verandercapaciteit'

De lof die UWV-voorzitter Fred Paling en zijn mensen kregen voor hun razendsnelle actie begin coronacrisis, roept bij hem ambivalente gevoelens op. Het gaat om een klein en niet-representatief gedeelte van het dagelijks werk, waar bovendien risico’s aan verbonden zijn: ‘Deze manier van werken moet niet de norm worden.’

Lees verder

Peter Langenbach: 'De ratrace met oude productieprikkels is niet langer houdbaar'

De bestuursvoorzitter van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis liep tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis mee op de ic. Hij benadrukt hoe terecht het is dat zorgmedewerkers meer waardering krijgen én dat ziekenhuizen zich in een lastige financiële positie bevinden. ‘Dit vraagt om solidariteit.’

Lees verder

Maurice Unck (RET): 'Veranderen kan alleen vanuit de haarvaten'

Algemeen directeur Maurice Unck stoomt openbaarvervoerbedrijf RET klaar om de groeiende reizigersstroom in de Rotterdamse regio te vervoeren. Hij steekt er veel moeite in zijn mensen mee te nemen in alle veranderingen: ‘Soms is een buitenboordmotor nodig, maar uiteindelijk slaag je alleen als de organisatie zelf de transformatie draagt.’  

Lees verder

Ingrid Thijssen (Alliander): 'Resultaatgerichtheid is essentieel'

Ambitieuze klimaatdoelen zetten de toon voor de transformatie van netwerkbedrijf Alliander. De overstap naar duurzame energie vraagt grote aanpassingen van het ondergrondse energienetwerk én van de organisatie. Scheidend ceo Ingrid Thijssen: ‘We moeten in 10 jaar realiseren wat normaal 40 jaar zou kosten.’  

Lees verder
Meer interviews

De manier waarop we boodschappen doen, koken en eten is enorm aan het veranderen. Colette Cloosterman-van Eerd, chief customer officer van Jumbo, over de impact van die transformatie op de supermarktketen. ‘We willen graag met de klant meegroeien.’

Lees verder

Bij de Nederlandse Spoorwegen heeft élke werknemer te maken met digitalisering en datagebruik. IT dringt steeds meer door in de basisprocessen van het spoorbedrijf, constateert cio Hessel Dikkers. ‘Het versterken van het eigenaarschap van digitaal en data is speerpunt van onze transformatie.’

Lees verder

Sinds hij bijna drie jaar geleden aantrad als directeur-generaal van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is Hans Schutte zich veel sterker bewust van de kansen en mogelijkheden van digitale dienstverlening, maar ook van de grenzen. ‘De regelgeving is zo complex dat er altijd mensen zijn die niet in de systemen passen.’

Lees verder

Hij wil aanjager zijn van de transitie van een gesloten naar een meer open cultuur en hij pleit voor een betere balans tussen verantwoording afleggen, kansen pakken en risico’s nemen. Vincent Roozen, de hoogste ambtenaar van de gemeente Rotterdam, over het managen van de publieke zaak: ‘Woorden als co-creatie en responsieve overheid geven aan dat we zaken niet van bovenaf maar in samenspraak regelen.’

Lees verder

Colette Cloosterman-van Eerd (Jumbo): 'Of de transformatie zou lonen, wisten we niet'

De manier waarop we boodschappen doen, koken en eten is enorm aan het veranderen. Colette Cloosterman-van Eerd, chief customer officer van Jumbo, over de impact van die transformatie op de supermarktketen. ‘We willen graag met de klant meegroeien.’

Lees verder

Hessel Dikkers (NS) ziet symbiose tussen IT- en techniekafdelingen ontstaan

Bij de Nederlandse Spoorwegen heeft élke werknemer te maken met digitalisering en datagebruik. IT dringt steeds meer door in de basisprocessen van het spoorbedrijf, constateert cio Hessel Dikkers. ‘Het versterken van het eigenaarschap van digitaal en data is speerpunt van onze transformatie.’

Lees verder

Hans Schutte (DUO) loopt tegen de grenzen van digitale transformatie aan

Sinds hij bijna drie jaar geleden aantrad als directeur-generaal van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is Hans Schutte zich veel sterker bewust van de kansen en mogelijkheden van digitale dienstverlening, maar ook van de grenzen. ‘De regelgeving is zo complex dat er altijd mensen zijn die niet in de systemen passen.’

Lees verder

Vincent Roozen: 'We sturen veel minder vanuit de ambtelijke hiërarchie'

Hij wil aanjager zijn van de transitie van een gesloten naar een meer open cultuur en hij pleit voor een betere balans tussen verantwoording afleggen, kansen pakken en risico’s nemen. Vincent Roozen, de hoogste ambtenaar van de gemeente Rotterdam, over het managen van de publieke zaak: ‘Woorden als co-creatie en responsieve overheid geven aan dat we zaken niet van bovenaf maar in samenspraak regelen.’

Lees verder

Een kathedraal in een gebied waar voetbal de religie is. Zo omschrijft directeur Henk Markerink zijn werkplek, de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam. Sinds de opening in 1996 is de ArenA voortdurend in transitie. ‘Het stadion van nu lijkt in niets op het stadion dat destijds werd geopend.’

Lees verder

Nieuwe inzichten op het gebied van biologie, genetica en farmacologie, maar ook ICT-mogelijkheden, big data, kunstmatige intelligentie en technologie als robotica en domotica zorgen voor ongekende veranderingen binnen medische specialismen. Ernst Kuipers, bestuursvoorzitter van het Erasmus MC, ziet maar één manier waarop we daarvan optimaal kunnen profiteren: ‘Vooruitgang boeken we alleen door meer samenwerking.’

Lees verder

Hoogspanningsnetbeheerder TenneT is een spin in het web van de transitie naar duurzame energie. Manon van Beek móest gewoon ja zeggen toen zij werd gevraagd als bestuursvoorzitter. Daarmee ging ze juni 2018 een grote uitdaging aan: ‘Duurzaamheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid zijn eigenlijk niet in evenwicht te houden. Toch is dat de opgave waar we voor staan.’

Lees verder

De Douane heeft de handen vol. In verband met de naderende Brexit moet de overheidsdienst veel extra medewerkers aantrekken. Daarnaast moet er geanticipeerd worden op uitdijende hoeveelheden online bestelde pakketjes. Algemeen directeur Nanette van Schelven maakt de Douane wendbaar: ‘Het is spannend.’

Lees verder

Henk Markerink (Johan Cruijff ArenA): 'Transformatie moet top of mind zijn'

Een kathedraal in een gebied waar voetbal de religie is. Zo omschrijft directeur Henk Markerink zijn werkplek, de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam. Sinds de opening in 1996 is de ArenA voortdurend in transitie. ‘Het stadion van nu lijkt in niets op het stadion dat destijds werd geopend.’

Lees verder

Ernst Kuipers: 'We moeten af van silo-denken'

Nieuwe inzichten op het gebied van biologie, genetica en farmacologie, maar ook ICT-mogelijkheden, big data, kunstmatige intelligentie en technologie als robotica en domotica zorgen voor ongekende veranderingen binnen medische specialismen. Ernst Kuipers, bestuursvoorzitter van het Erasmus MC, ziet maar één manier waarop we daarvan optimaal kunnen profiteren: ‘Vooruitgang boeken we alleen door meer samenwerking.’

Lees verder

Manon van Beek (TenneT): 'Zo laat je een systeemtransitie slagen'

Hoogspanningsnetbeheerder TenneT is een spin in het web van de transitie naar duurzame energie. Manon van Beek móest gewoon ja zeggen toen zij werd gevraagd als bestuursvoorzitter. Daarmee ging ze juni 2018 een grote uitdaging aan: ‘Duurzaamheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid zijn eigenlijk niet in evenwicht te houden. Toch is dat de opgave waar we voor staan.’

Lees verder

Nanette van Schelven maakt de Douane Brexitproof

De Douane heeft de handen vol. In verband met de naderende Brexit moet de overheidsdienst veel extra medewerkers aantrekken. Daarnaast moet er geanticipeerd worden op uitdijende hoeveelheden online bestelde pakketjes. Algemeen directeur Nanette van Schelven maakt de Douane wendbaar: ‘Het is spannend.’

Lees verder
Minder interviews

Essays

Succesvol transformeren vraagt om een ceo-brein, aldus hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn: een wijze leider die snapt waarom onze hersenen weerstand vertonen bij verandering. 

Lees verder

Lean opereren in dienstverlening is een kwestie van outside-in denken: waardecreatie voor de klant door sturen op continue verbetering.

Lees verder

Gebrekkig samenspel tussen business aan de ene kant en control aan de andere kant zorgt voor onduidelijkheid. Samen één doel nastreven is de sleutel tot meer waardecreatie.

Lees verder

Op korte termijn leidt de haastige decentralisatie van de jeugdhulp en ouderenzorg tot problemen. Op de lange termijn lonkt waardecreatie door zorg op maat. Van big bang naar Big Data.

Lees verder

Ook leiders moeten leren transformeren

Succesvol transformeren vraagt om een ceo-brein, aldus hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn: een wijze leider die snapt waarom onze hersenen weerstand vertonen bij verandering. 

Lees verder

Een stoffig dossier is als een koude hamburger

Lean opereren in dienstverlening is een kwestie van outside-in denken: waardecreatie voor de klant door sturen op continue verbetering.

Lees verder

Yin en yang: business en control

Gebrekkig samenspel tussen business aan de ene kant en control aan de andere kant zorgt voor onduidelijkheid. Samen één doel nastreven is de sleutel tot meer waardecreatie.

Lees verder

Zorgtransitie met gezond verstand

Op korte termijn leidt de haastige decentralisatie van de jeugdhulp en ouderenzorg tot problemen. Op de lange termijn lonkt waardecreatie door zorg op maat. Van big bang naar Big Data.

Lees verder
Meer essays

De FIT-methodiek helpt organisaties langetermijndoelstellingen centraal te stellen, met oog voor de uitdagingen van nu. Alles is gericht op duurzame waardecreatie en het fit maken van organisaties.

Lees verder

Het formuleren van een strategie is één. Het uitvoeren van de strategie en het daadwerkelijk creëren van waarde voor de organisatie, is een heel andere uitdaging. Rabobank Peel, Maas en Leudal doorliep dit traject.    

Lees verder

De meeste retailers zijn al jaren online actief, maar verzuimen hun webshop of site te integreren met de fysieke winkel. En dat is zonde.

Lees verder

Net als topsporters kunnen ook bedrijven niet zonder doelen en programma’s. Ze moeten doordachte keuzes maken voor de toekomst en wendbaar en lenig zijn.

Lees verder

In topvorm

De FIT-methodiek helpt organisaties langetermijndoelstellingen centraal te stellen, met oog voor de uitdagingen van nu. Alles is gericht op duurzame waardecreatie en het fit maken van organisaties.

Lees verder

Van strategie naar waarde

Het formuleren van een strategie is één. Het uitvoeren van de strategie en het daadwerkelijk creëren van waarde voor de organisatie, is een heel andere uitdaging. Rabobank Peel, Maas en Leudal doorliep dit traject.    

Lees verder

Twee-eenheid

De meeste retailers zijn al jaren online actief, maar verzuimen hun webshop of site te integreren met de fysieke winkel. En dat is zonde.

Lees verder

Wedstrijd in de boardroom

Net als topsporters kunnen ook bedrijven niet zonder doelen en programma’s. Ze moeten doordachte keuzes maken voor de toekomst en wendbaar en lenig zijn.

Lees verder

Echte waardecreatie in de zorg zit in klantvriendelijkheid. Door te investeren in goed gastheerschap kunnen instellingen zich onderscheiden in de concurrentieslag om de klant en de beste medewerkers en  specialisten.

Lees verder

Overheden moeten klantgerichter werken, maar ze moeten tegelijkertijd recht doen aan procedures en wetten. Een spagaat, maar geen onmogelijke.

Lees verder

Wie – juist nu – transformeert tot een high value organization met focus op de lange termijn, merkt dat financiële groei en continuïteit het gevolg is.

Lees verder

Tekst: EiffelIn tijden van crisis wordt de broekriem aangehaald en de klant centraal gesteld, maar daarmee ben je er niet. Het gaat erom de gehele productieketen te verbeteren met de klant als uitgangspunt.

Lees verder

Zorg voor gastvrijheid

Echte waardecreatie in de zorg zit in klantvriendelijkheid. Door te investeren in goed gastheerschap kunnen instellingen zich onderscheiden in de concurrentieslag om de klant en de beste medewerkers en  specialisten.

Lees verder

Overheden zitten klem tussen wil en wet

Overheden moeten klantgerichter werken, maar ze moeten tegelijkertijd recht doen aan procedures en wetten. Een spagaat, maar geen onmogelijke.

Lees verder

High value organization

Wie – juist nu – transformeert tot een high value organization met focus op de lange termijn, merkt dat financiële groei en continuïteit het gevolg is.

Lees verder

Meer dan alleen de klant centraal

Tekst: EiffelIn tijden van crisis wordt de broekriem aangehaald en de klant centraal gesteld, maar daarmee ben je er niet. Het gaat erom de gehele productieketen te verbeteren met de klant als uitgangspunt.

Lees verder
Minder essays

Gerelateerde thema's

Implementatie en transformatie

facebook