Interviews

Bij zijn aantreden trof ABN AMRO-bestuurder Christian Bornfeld een bank aan met een stevige IT-infrastructuur. Inmiddels wordt digitalisering niet meer gezien als extra, maar als leidend bij elke activiteit. ‘Collega’s werken vanuit de business lines mee binnen innovatieteams, zodat we innoveren vanuit de juiste klantbehoeften.’

Lees verder

IT dringt door tot in de haarvaten van het bedrijf, en daarmee wordt de rol van de cio ook steeds meer een strategische. De pandemie geeft deze toch al ingezette ontwikkeling een flinke duw, waardoor de kaarten geschud lijken te worden: ‘Waarom zou een cio niet op termijn op de stoel van de coo of ceo kunnen plaatsnemen?’

Lees verder

Henk Jan Gerzee, cdio van Schiphol, kijkt zelden verlekkerd naar digitale ontwikkelingen op andere luchthavens: onze nationale luchthaven loopt wereldwijd voorop wat betreft tech en data. ‘Op de luchthaven hebben we 70.000 sensoren om passagiersstromen te monitoren.’ Hoe duidt hij de gebeurtenissen van de afgelopen maanden? ‘Het is ongekend.’

Lees verder

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

Lees verder

Voor Christian Bornfeld (ABN Amro) geldt digital first

Bij zijn aantreden trof ABN AMRO-bestuurder Christian Bornfeld een bank aan met een stevige IT-infrastructuur. Inmiddels wordt digitalisering niet meer gezien als extra, maar als leidend bij elke activiteit. ‘Collega’s werken vanuit de business lines mee binnen innovatieteams, zodat we innoveren vanuit de juiste klantbehoeften.’

Lees verder

Hoe de cio zijn plek in de boardroom verovert

IT dringt door tot in de haarvaten van het bedrijf, en daarmee wordt de rol van de cio ook steeds meer een strategische. De pandemie geeft deze toch al ingezette ontwikkeling een flinke duw, waardoor de kaarten geschud lijken te worden: ‘Waarom zou een cio niet op termijn op de stoel van de coo of ceo kunnen plaatsnemen?’

Lees verder

Henk Jan Gerzee (Schiphol): 'Onze ambitie: superpowers voor passagiers'

Henk Jan Gerzee, cdio van Schiphol, kijkt zelden verlekkerd naar digitale ontwikkelingen op andere luchthavens: onze nationale luchthaven loopt wereldwijd voorop wat betreft tech en data. ‘Op de luchthaven hebben we 70.000 sensoren om passagiersstromen te monitoren.’ Hoe duidt hij de gebeurtenissen van de afgelopen maanden? ‘Het is ongekend.’

Lees verder

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

Lees verder
Meer interviews

De internationale vendor finance organisatie DLL, actief in meer dan 30 landen, geeft veel vrijheid aan lokale collega’s bij het inrichten van processen en IT- platformen. Coo Mike Janse zet in op digitalisering en standaardiseren. ‘Onze werkwijze heeft ons veel rendement opgeleverd, maar heeft ook geleid tot  een spaghetti van lokale IT-systemen.’ 

Lees verder

Veel concerns hikken ertegenaan: ze willen technologie inzetten om de business optimaal te ondersteunen, maar om dat voor elkaar te krijgen moet er een kluwen ‘IT-spaghetti’ ontward worden – en dat kost veel inspanning. Toch loont het de moeite er voortvarend mee aan de slag te gaan, zegt Achmea-cio Ton van der Linden. ‘Je moet er doorheen. Daarna kunnen collega’s in IT en in de business in dezelfde cadans met elkaar optrekken.’

Lees verder

Nu robotica volwassen is geworden, verandert de dynamiek op de werkvloer. Chetan Dube en Mark Boelhouwer van IT-bedrijf IPsoft vertellen over Amelia, een virtuele assisent die menselijke taal en emoties begrijpt en werknemers verlost van repeterende standaardtaken. ‘Bedrijven bewegen  toe naar een hybride personeelsbestand.’

Lees verder

De duidelijke why van Philips in combinatie met een glasheldere purpose – met medische apparaten en oplossingen de wereld een stukje beter maken – spreekt coo Sophie Bechu erg aan. ‘Zaken als productie, levering en services hebben grote impact op dit doel. Alles wat wij doen, is gericht op de klant.’

Lees verder

Mike Janse (DLL) over het standaardiseren van IT en processen

De internationale vendor finance organisatie DLL, actief in meer dan 30 landen, geeft veel vrijheid aan lokale collega’s bij het inrichten van processen en IT- platformen. Coo Mike Janse zet in op digitalisering en standaardiseren. ‘Onze werkwijze heeft ons veel rendement opgeleverd, maar heeft ook geleid tot  een spaghetti van lokale IT-systemen.’ 

Lees verder

Ton van der Linden (Achmea): 'Het ordenen van onze IT was een lastige fase'

Veel concerns hikken ertegenaan: ze willen technologie inzetten om de business optimaal te ondersteunen, maar om dat voor elkaar te krijgen moet er een kluwen ‘IT-spaghetti’ ontward worden – en dat kost veel inspanning. Toch loont het de moeite er voortvarend mee aan de slag te gaan, zegt Achmea-cio Ton van der Linden. ‘Je moet er doorheen. Daarna kunnen collega’s in IT en in de business in dezelfde cadans met elkaar optrekken.’

Lees verder

IPsoft verandert met robotica de dynamiek op de werkvloer

Nu robotica volwassen is geworden, verandert de dynamiek op de werkvloer. Chetan Dube en Mark Boelhouwer van IT-bedrijf IPsoft vertellen over Amelia, een virtuele assisent die menselijke taal en emoties begrijpt en werknemers verlost van repeterende standaardtaken. ‘Bedrijven bewegen  toe naar een hybride personeelsbestand.’

Lees verder

Sophie Bechu (Philips): 'De klant hoort in alles centraal te staan'

De duidelijke why van Philips in combinatie met een glasheldere purpose – met medische apparaten en oplossingen de wereld een stukje beter maken – spreekt coo Sophie Bechu erg aan. ‘Zaken als productie, levering en services hebben grote impact op dit doel. Alles wat wij doen, is gericht op de klant.’

Lees verder

Het Bouw Informatie Model (BIM), een van de belangrijkste aanjagers van de digitale revolutie in de bouwwereld, veranderde het speelveld van die sector ingrijpend. Werknemers omarmden de digitalisering echter minder rap. Marc de Vreede van Heijmans Bouw & Techniek en Bram Mommers van Arcadis: ‘Pas nu snappen mensen hoe cruciaal het is om digitaal te werken.’

Lees verder

In zijn rol als commercieel directeur bij Transavia helpt Erik-Jan Gelink de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland richting een succesvolle digitale toekomst te taxiën. Dat lukt volgens hem alleen als alle echelons het samen doen. ‘Ik ben geen baas die boven op de rots zit en het team laat werken. Zo zit ik niet in elkaar.’

Lees verder

In de relatie tussen klant en Rabobank heeft het eerste gesprek op een lokaal kantoor vaak plaatsgemaakt voor het contact via een app. De omschakeling naar een datagedreven organisatie en een full agileorganisatiemodel is in handen van chief digital transformation officer Bart Leurs: ‘Digitaal is het nieuwe normaal.’

Lees verder

Bij zijn aantreden bij FrieslandCampina Consumer Dairy viel het Roel van Neerbos op dat het zuivelconcern te veel naar binnen was gericht. Hij zette de klant weer centraal en voerde het tempo op: ‘De snelheid moet erin blijven.’

Lees verder

Bram Mommers en Marc de Vreede over de digitale revolutie in de bouwwereld

Het Bouw Informatie Model (BIM), een van de belangrijkste aanjagers van de digitale revolutie in de bouwwereld, veranderde het speelveld van die sector ingrijpend. Werknemers omarmden de digitalisering echter minder rap. Marc de Vreede van Heijmans Bouw & Techniek en Bram Mommers van Arcadis: ‘Pas nu snappen mensen hoe cruciaal het is om digitaal te werken.’

Lees verder

Erik-Jan Gelink over zijn grootste (digitale) uitdagingen bij Transavia

In zijn rol als commercieel directeur bij Transavia helpt Erik-Jan Gelink de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland richting een succesvolle digitale toekomst te taxiën. Dat lukt volgens hem alleen als alle echelons het samen doen. ‘Ik ben geen baas die boven op de rots zit en het team laat werken. Zo zit ik niet in elkaar.’

Lees verder

Bart Leurs (Rabobank): 'Hoe we met data omgaan is onderscheidend'

In de relatie tussen klant en Rabobank heeft het eerste gesprek op een lokaal kantoor vaak plaatsgemaakt voor het contact via een app. De omschakeling naar een datagedreven organisatie en een full agileorganisatiemodel is in handen van chief digital transformation officer Bart Leurs: ‘Digitaal is het nieuwe normaal.’

Lees verder

Roel van Neerbos (FrieslandCampina): 'Standaardiseren voor snelheid'

Bij zijn aantreden bij FrieslandCampina Consumer Dairy viel het Roel van Neerbos op dat het zuivelconcern te veel naar binnen was gericht. Hij zette de klant weer centraal en voerde het tempo op: ‘De snelheid moet erin blijven.’

Lees verder
Minder interviews

Essays

De coronacrisis laat organisaties zien dat digitalisering hét middel is om de klantervaring te verbeteren, nu veel andere mogelijkheden wegvallen. Grote kansen schuilen vooral in kleinschalige oplossingen: die voegen direct waarde toe en verbeteren de klantervaring. Hieronder vijf adviezen waar bestuurders meteen mee aan de slag kunnen.

Lees verder

Hoe worden grootschalige transformaties een succes? Dat valt of staat met een aanpak waarbij bestuurders, de coo voorop, drie bepalende domeinen goed in balans houden. Tijdens de implementatiefase, maar vooral ook erna. Alleen zo lukt het een dip in de performance te minimaliseren.  

Lees verder

Hoe vlieg je digitale transformatie aan en hoe laat je nieuwe artificial intelligence-technologie het beste landen in de bestaande processen? De crux is om al bij de start te werken met ‘the end in mind’, adviseert Marc Boumans van First Consulting. Hoe dan ook moeten organisaties voorsorteren op een toekomst met een hybride personeelsbestand.

Lees verder

Machine learning, blockchain, de cloud, het internet of things, augmented reality en artificiële intelligentie lonken naar de coo. Zijn het must haves die zonder meer zorgen voor meer succes of kan de coo zich beter nog even achter de oren krabben voordat hij of zij ermee aan de slag gaat? Doe hier de test.

Lees verder

Versnellen met kleinschalige IT-oplossingen

De coronacrisis laat organisaties zien dat digitalisering hét middel is om de klantervaring te verbeteren, nu veel andere mogelijkheden wegvallen. Grote kansen schuilen vooral in kleinschalige oplossingen: die voegen direct waarde toe en verbeteren de klantervaring. Hieronder vijf adviezen waar bestuurders meteen mee aan de slag kunnen.

Lees verder

De coo moet tijdens transformaties de balans bewaken

Hoe worden grootschalige transformaties een succes? Dat valt of staat met een aanpak waarbij bestuurders, de coo voorop, drie bepalende domeinen goed in balans houden. Tijdens de implementatiefase, maar vooral ook erna. Alleen zo lukt het een dip in de performance te minimaliseren.  

Lees verder

De kunst van het transformeren

Hoe vlieg je digitale transformatie aan en hoe laat je nieuwe artificial intelligence-technologie het beste landen in de bestaande processen? De crux is om al bij de start te werken met ‘the end in mind’, adviseert Marc Boumans van First Consulting. Hoe dan ook moeten organisaties voorsorteren op een toekomst met een hybride personeelsbestand.

Lees verder

Coo, stort je niet zomaar in het digitale avontuur

Machine learning, blockchain, de cloud, het internet of things, augmented reality en artificiële intelligentie lonken naar de coo. Zijn het must haves die zonder meer zorgen voor meer succes of kan de coo zich beter nog even achter de oren krabben voordat hij of zij ermee aan de slag gaat? Doe hier de test.

Lees verder
Meer essays

Bij vernieuwing van de ondernemingsstrategie ligt de verleiding direct een nieuw organogram te ontwerpen op de loer. Sanne Houtappels en Geert van den Goor van First Consulting concluderen dat organisaties zo niet het gewenste resultaat bereiken. Een handleiding voor succes.

Lees verder

KLM heeft een ingrijpende transformatie achter de rug. Tijdens het Top-100 coo debat & diner sprak KLM-coo René de Groot, die deels zijn werktijd doorbrengt in zijn ‘eigen’ operatie als A330-piloot, over het realiseren van operational excellence en innovatie. Lees hieronder zijn keynote speech.

Lees verder

Moonshots, startups, experimenten, pilots: snel innoveren is de primaire driver voor bedrijfscontinuïteit. Het is essentieel dat innovaties vlot tot stand komen, maar dan? De ‘landingszone’ van succesvolle innovaties is het werkgebied van de coo. Zo zorgt u voor een geslaagde landing van nieuwe ontwikkelingen in de operatie.

Lees verder

Het werkveld de coo is de laatste jaren ingrijpend veranderd. De coo was altijd al intensief bezig met procesverbetering, kostenbesparing en automatisering, maar de meerjarige en grootschalige projecten hebben plaatsgemaakt voor doorlopend vernieuwen en veranderen. 

Lees verder

Rustig aan met dat nieuwe organisatieontwerp

Bij vernieuwing van de ondernemingsstrategie ligt de verleiding direct een nieuw organogram te ontwerpen op de loer. Sanne Houtappels en Geert van den Goor van First Consulting concluderen dat organisaties zo niet het gewenste resultaat bereiken. Een handleiding voor succes.

Lees verder

Keynote speech KLM-coo René de Groot

KLM heeft een ingrijpende transformatie achter de rug. Tijdens het Top-100 coo debat & diner sprak KLM-coo René de Groot, die deels zijn werktijd doorbrengt in zijn ‘eigen’ operatie als A330-piloot, over het realiseren van operational excellence en innovatie. Lees hieronder zijn keynote speech.

Lees verder

Over de rol van de coo bij innovaties

Moonshots, startups, experimenten, pilots: snel innoveren is de primaire driver voor bedrijfscontinuïteit. Het is essentieel dat innovaties vlot tot stand komen, maar dan? De ‘landingszone’ van succesvolle innovaties is het werkgebied van de coo. Zo zorgt u voor een geslaagde landing van nieuwe ontwikkelingen in de operatie.

Lees verder

De transformatie van de coo

Het werkveld de coo is de laatste jaren ingrijpend veranderd. De coo was altijd al intensief bezig met procesverbetering, kostenbesparing en automatisering, maar de meerjarige en grootschalige projecten hebben plaatsgemaakt voor doorlopend vernieuwen en veranderen. 

Lees verder

De coo komt vaak voort uit de eigen operatie en blijft relatief lange tijd op zijn of haar post: een flinke dosis procesen domeinkennis is immers essentieel. Die diepgewortelde specialisatie hoeft de loopbaanmogelijkheden echter niet te beperken. Hoe een coo met bestuursambities zijn of haar loopbaankansen kan vergroten.

Lees verder

De vertaalslag van strategie naar executie kost bedrijven moeite. Het negeren van hypes helpt: dan hoef je je alleen nog maar af te vragen wat nou écht bijdraagt aan de klantwaarde. Formuleer vervolgens een expliciete operational strategy die strategische keuzes verankert in de dagelijkse operationele procesvoering – maar neem die beslissingen wel mét elkaar, want vaak is de laag onder de top overvraagd.

Lees verder

Robotic process automation, een systeem dat menselijke handelingen nabootst, werd eind vorig jaar door een leidend adviesbureau ronkend aangekondigd als the next acronym you need to know. Niet voor niets, want RPA realiseert procesverbeteringen.

Lees verder

Hoe ontstijg je als coo het niveau van brandjes blussende businessmanager? Een top-coo werkt aan zijn of haar strategische skills. Tien tips voor de toekomstbestendige coo – neem ze ter harte en word een smooth operator.

Lees verder

Als de coo een treetje hoger wil

De coo komt vaak voort uit de eigen operatie en blijft relatief lange tijd op zijn of haar post: een flinke dosis procesen domeinkennis is immers essentieel. Die diepgewortelde specialisatie hoeft de loopbaanmogelijkheden echter niet te beperken. Hoe een coo met bestuursambities zijn of haar loopbaankansen kan vergroten.

Lees verder

De vertaling van strategie naar executie

De vertaalslag van strategie naar executie kost bedrijven moeite. Het negeren van hypes helpt: dan hoef je je alleen nog maar af te vragen wat nou écht bijdraagt aan de klantwaarde. Formuleer vervolgens een expliciete operational strategy die strategische keuzes verankert in de dagelijkse operationele procesvoering – maar neem die beslissingen wel mét elkaar, want vaak is de laag onder de top overvraagd.

Lees verder

Robotic process automation, stabieler en zonder willekeur

Robotic process automation, een systeem dat menselijke handelingen nabootst, werd eind vorig jaar door een leidend adviesbureau ronkend aangekondigd als the next acronym you need to know. Niet voor niets, want RPA realiseert procesverbeteringen.

Lees verder

Tien tips voor de toekomstbestendige coo

Hoe ontstijg je als coo het niveau van brandjes blussende businessmanager? Een top-coo werkt aan zijn of haar strategische skills. Tien tips voor de toekomstbestendige coo – neem ze ter harte en word een smooth operator.

Lees verder
Minder essays

Gerelateerde thema's

Implementatie en transformatie

Digitalisering en disruptie

facebook