Interviews

Geef nooit op. Dat is de kernachtige boodschap van de deelnemers aan dit rondetafelgesprek over hoe bedrijven hun maatschappelijke impact kunnen vergroten. Een gesprek over risico’s nemen, weerstand overwinnen en toegevoegde waarde die niet altijd direct meetbaar is. ‘Het heeft anderhalf à twee jaar dialoog met alle stakeholders gekost voordat iedereen meer kansen dan risico’s zag.’

Lees verder

Elke week kopen zo’n tien miljoen mensen iets in een van de Europese winkels van retailketen Action. Dat bereik brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Action-topman Sander van der Laan wil graag beter communiceren over de duurzame inspanningen van het concern. ‘Ik wil niet de baas zijn van een bedrijf dat slechte producten verkoopt.’

Lees verder

Een publieke taak en werken met maatschappelijk geld vraagt om integrale afwegingen en transparantie over dilemma’s, aldus Maarten Otto, de nieuwe ceo van netwerkbedrijf Alliander, winnaar van de Management Scope Corporate Impact Index 2020. ‘Bij onze afwegingen kijken we naar de impact van onze beslissingen op onze sociale omgeving en op het klimaat.’

Lees verder

Bij familiebedrijf Vebego gaan zakendoen en sturen op impact hand in hand. Ton Goedmakers, derde generatie en lid van de raad van bestuur, over sociaal ondernemerschap en de balans tussen financieel en maatschappelijk rendement. ‘Knopen doorhakken met personele gevolgen kost ons moeite.’

Lees verder

Maatschappelijke impact, een traject van de lange adem

Geef nooit op. Dat is de kernachtige boodschap van de deelnemers aan dit rondetafelgesprek over hoe bedrijven hun maatschappelijke impact kunnen vergroten. Een gesprek over risico’s nemen, weerstand overwinnen en toegevoegde waarde die niet altijd direct meetbaar is. ‘Het heeft anderhalf à twee jaar dialoog met alle stakeholders gekost voordat iedereen meer kansen dan risico’s zag.’

Lees verder

Sander van der Laan (Action): 'Duurzaamheid hoeft niet duur te zijn'

Elke week kopen zo’n tien miljoen mensen iets in een van de Europese winkels van retailketen Action. Dat bereik brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Action-topman Sander van der Laan wil graag beter communiceren over de duurzame inspanningen van het concern. ‘Ik wil niet de baas zijn van een bedrijf dat slechte producten verkoopt.’

Lees verder

Maarten Otto (Alliander): 'Je moet verder kijken dan je eigen stoeptegel'

Een publieke taak en werken met maatschappelijk geld vraagt om integrale afwegingen en transparantie over dilemma’s, aldus Maarten Otto, de nieuwe ceo van netwerkbedrijf Alliander, winnaar van de Management Scope Corporate Impact Index 2020. ‘Bij onze afwegingen kijken we naar de impact van onze beslissingen op onze sociale omgeving en op het klimaat.’

Lees verder

Voor Vebego-bestuurder Ton Goedmakers staat zorgen voor elkaar centraal

Bij familiebedrijf Vebego gaan zakendoen en sturen op impact hand in hand. Ton Goedmakers, derde generatie en lid van de raad van bestuur, over sociaal ondernemerschap en de balans tussen financieel en maatschappelijk rendement. ‘Knopen doorhakken met personele gevolgen kost ons moeite.’

Lees verder
Meer interviews

Duurzaamheid en het nemen van verantwoordelijkheid vormen speerpunten voor ASML, de chipmachinefabrikant die de Management Scope Corporate Impact Index van 2019 aanvoert. Topman Peter Wennink wijst erop dat het concern allerminst vanuit isolement opereert en recht moet doen aan álle stakeholders, waarvan de maatschappij een belangrijke is. ‘We willen meer zijn dan producent van een succesvol product.’

Lees verder

Waar het gaat om maatschappelijke impact, is de input van werknemers wellicht belangrijker dan die van de baas, aldus ASML-ceo Peter Wennink. Tijd voor een kennismaking met de bestuursleden van Young ASML, die in de Management Scope Corporate Impact Award een mooie erkenning zien van de invloed die hun bedrijf in binnen- en buitenland heeft. ‘We zijn ons bewust van het butterfly-effect.’

Lees verder

Met analyses van de duurzaamheid van bedrijven wil Wilco van Heteren van onderzoeksbedrijf Sustainalytics de economie duurzamer en rechtvaardiger maken. Een kritische blik en realiteitszin blijken daarbij onontbeerlijk. ‘Een ceo wordt pas zenuwachtig als duurzaamheid zijn business raakt.’

Lees verder

Gedeelde waarden en vertrouwen vormen het hart van het businessmodel van de Volksbank, lijstaanvoerder van de Management Scope Corporate Impact Index 2018. Ceo Maurice Oostendorp over bankieren met de menselijke maat. ‘Wij geloven in een andere bankierrelatie.’

Lees verder

Peter Wennink (ASML): 'Verantwoordelijkheid speelt een steeds grotere rol'

Duurzaamheid en het nemen van verantwoordelijkheid vormen speerpunten voor ASML, de chipmachinefabrikant die de Management Scope Corporate Impact Index van 2019 aanvoert. Topman Peter Wennink wijst erop dat het concern allerminst vanuit isolement opereert en recht moet doen aan álle stakeholders, waarvan de maatschappij een belangrijke is. ‘We willen meer zijn dan producent van een succesvol product.’

Lees verder

Vier Young ASML-bestuursleden over maatschappelijke impact

Waar het gaat om maatschappelijke impact, is de input van werknemers wellicht belangrijker dan die van de baas, aldus ASML-ceo Peter Wennink. Tijd voor een kennismaking met de bestuursleden van Young ASML, die in de Management Scope Corporate Impact Award een mooie erkenning zien van de invloed die hun bedrijf in binnen- en buitenland heeft. ‘We zijn ons bewust van het butterfly-effect.’

Lees verder

Researchdirecteur Sustainalytics Wilco van Heteren: 'Controverses zetten aan tot verbetering'

Met analyses van de duurzaamheid van bedrijven wil Wilco van Heteren van onderzoeksbedrijf Sustainalytics de economie duurzamer en rechtvaardiger maken. Een kritische blik en realiteitszin blijken daarbij onontbeerlijk. ‘Een ceo wordt pas zenuwachtig als duurzaamheid zijn business raakt.’

Lees verder

Volksbank-CEO Maurice Oostendorp is bankier nieuwe stijl

Gedeelde waarden en vertrouwen vormen het hart van het businessmodel van de Volksbank, lijstaanvoerder van de Management Scope Corporate Impact Index 2018. Ceo Maurice Oostendorp over bankieren met de menselijke maat. ‘Wij geloven in een andere bankierrelatie.’

Lees verder

Bouwbedrijf Koninklijke BAM Groep staat op de 20e plaats van de Management Scope Corporate Impact Index 2017. Bestuursvoorzitter Rob van Wingerden reageert nuchter op de vraag waarom het concern ‘slechts’ mikt op ‘nettopositieve impact’ – teruggeven wat het gebruikt. ‘Wij zeggen wat we morgen al doen.’

Lees verder

Vrijblijvende weldoenerij is de wetenschappelijk directeur van het Impact Centre Erasmus een doorn in het oog. ‘Meet welke maatschappelijke waarde je creëert.’

Lees verder

De ceo van DSM wil de wereld verbeteren en maakt daartoe keuzes die niet altijd bijdragen of soms zelfs ten koste gaan van de winst. Die altruïstische houding levert het concern de eerste Management Scope Corporate Impact Award op.

Lees verder

Investeren in duurzaamheid leidt tot snellere groei, betere innovaties en een hoger rendement. Ondernemingen moeten bestaande systemen doorbreken om te komen tot verantwoord kapitalisme.

Lees verder

Rob van Wingerden over duurzaam bouwen en positieve impact

Bouwbedrijf Koninklijke BAM Groep staat op de 20e plaats van de Management Scope Corporate Impact Index 2017. Bestuursvoorzitter Rob van Wingerden reageert nuchter op de vraag waarom het concern ‘slechts’ mikt op ‘nettopositieve impact’ – teruggeven wat het gebruikt. ‘Wij zeggen wat we morgen al doen.’

Lees verder

Managementdenker Karen Maas. Er is meer dan winst alleen

Vrijblijvende weldoenerij is de wetenschappelijk directeur van het Impact Centre Erasmus een doorn in het oog. ‘Meet welke maatschappelijke waarde je creëert.’

Lees verder

Duurzaam, sociaal, maatschappelijk: Feike Sijbesma

De ceo van DSM wil de wereld verbeteren en maakt daartoe keuzes die niet altijd bijdragen of soms zelfs ten koste gaan van de winst. Die altruïstische houding levert het concern de eerste Management Scope Corporate Impact Award op.

Lees verder

Visionair leiderschap ontbreekt

Investeren in duurzaamheid leidt tot snellere groei, betere innovaties en een hoger rendement. Ondernemingen moeten bestaande systemen doorbreken om te komen tot verantwoord kapitalisme.

Lees verder
Minder interviews

Essays

Omdat maatschappelijke impact aan constante verandering onderhevig is, is de methodiek van de Management Scope Corporate Impact Index voor voor de editie 2020 verder verfijnd. De pijlers goed bestuur, relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, financiële gezondheid en goed werkgeverschap zijn op onderdelen van nieuwe metrics voorzien.

Lees verder

De Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) bestaat drie jaar en krijgt steeds meer aandacht bij bestuurders en commissarissen. De index geeft een betrouwbaar beeld van de maatschappelijke impact van de 100 grootste bedrijven in Nederland. Eenvoudig is dat niet, want sturen op impact is een jonge discipline die volop in beweging is. Chef de mission Karen Maas doet een boekje open over de impactmeting.

Lees verder

De Management Scope Corporate Impact Index beoordeelt de honderd grootste bedrijven op vijf criteria: corporate governance, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, finance en goed werkgeverschap. Tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van twintig jaar Management Scope op 12 september aanstaande wordt deze unieke index voor de eerste keer gepresenteerd. In deze index worden bestuurders en toezichthouders beoordeeld op de potentiële maatschappelijke impact die ze realiseren.

Lees verder

Vrouwen zouden weleens vanuit de amygdala – het deel van de hersenen dat verbanden legt tussen zintuigen en emoties – intuïtief meer kunnen kiezen voor leiderschap met maatschappelijke impact. Diversiteit is dus belangrijk, maar daarbij gaat het niet alleen om gender.

Lees verder

De evolutie van de Management Scope Corporate Impact Index

Omdat maatschappelijke impact aan constante verandering onderhevig is, is de methodiek van de Management Scope Corporate Impact Index voor voor de editie 2020 verder verfijnd. De pijlers goed bestuur, relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, financiële gezondheid en goed werkgeverschap zijn op onderdelen van nieuwe metrics voorzien.

Lees verder

Zo meten wij maatschappelijke impact

De Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) bestaat drie jaar en krijgt steeds meer aandacht bij bestuurders en commissarissen. De index geeft een betrouwbaar beeld van de maatschappelijke impact van de 100 grootste bedrijven in Nederland. Eenvoudig is dat niet, want sturen op impact is een jonge discipline die volop in beweging is. Chef de mission Karen Maas doet een boekje open over de impactmeting.

Lees verder

De maatschappelijke impact van nevenfuncties

De Management Scope Corporate Impact Index beoordeelt de honderd grootste bedrijven op vijf criteria: corporate governance, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, finance en goed werkgeverschap. Tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van twintig jaar Management Scope op 12 september aanstaande wordt deze unieke index voor de eerste keer gepresenteerd. In deze index worden bestuurders en toezichthouders beoordeeld op de potentiële maatschappelijke impact die ze realiseren.

Lees verder

Diversiteit heeft impact

Vrouwen zouden weleens vanuit de amygdala – het deel van de hersenen dat verbanden legt tussen zintuigen en emoties – intuïtief meer kunnen kiezen voor leiderschap met maatschappelijke impact. Diversiteit is dus belangrijk, maar daarbij gaat het niet alleen om gender.

Lees verder
Meer essays

Na de zomer verschijnt de eerste index die laat zien hoeveel maatschappelijke impact bestuurders en toezichthouders hebben. Corporate governance, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid en finance & employability tellen mee bij het samenstellen van deze unieke ranking. 

Lees verder

Bestuurders en commissarissen kunnen hun kennis en macht aanwenden om maatschappelijke impact te maken, maar blijven te vaak in gebreke door hun focus op aandeelhouderswaarde. De maatschappelijke index die dit najaar geïntroduceerd wordt, maakt glashelder welke leiders wél hun nek uitsteken.  

Lees verder

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is bij veel bedrijven niet strategisch ingebed. Het verwoorden van ambitie en output is niet meer voldoende.

Lees verder

Aandeelhouderswaarde versus maatschappelijke impact

Na de zomer verschijnt de eerste index die laat zien hoeveel maatschappelijke impact bestuurders en toezichthouders hebben. Corporate governance, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid en finance & employability tellen mee bij het samenstellen van deze unieke ranking. 

Lees verder

Maatschappelijke impact: Be good, we'll tell it.

Bestuurders en commissarissen kunnen hun kennis en macht aanwenden om maatschappelijke impact te maken, maar blijven te vaak in gebreke door hun focus op aandeelhouderswaarde. De maatschappelijke index die dit najaar geïntroduceerd wordt, maakt glashelder welke leiders wél hun nek uitsteken.  

Lees verder

De strategische integratie van MVO

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is bij veel bedrijven niet strategisch ingebed. Het verwoorden van ambitie en output is niet meer voldoende.

Lees verder
Minder essays

Gerelateerde thema's

Maatschappelijke impact

facebook