Hier vindt u alle content gemaakt in samenwerking met onze kennispartner Stichting Young Captain.
Nederlandse startups zijn te bescheiden en komen daardoor te weinig op het netvlies van buitenlandse venture capital-investeerders. Maurice van Tilburg van Techleap.nl, een door de overheid gefinancierde belangenorganisatie voor Nederlandse startups en scale-ups, wil de zichtbaarheid verbeteren. ‘Startups moeten meer voeling krijgen met het ecosysteem.’
Lees verderDe lessen uit haar jeugd – gaan voor het hoogst haalbare en oog hebben voor het grotere geheel – zijn nog steeds leidend voor Hanneke Faber, wereldwijd verantwoordelijk voor de voedingsmiddelen bij de Nederlands-Britse voedingsgigant Unilever. Haar advies voor de nieuwe generatie leiders: ‘Stretch jezelf.’
Lees verderRoy Jakobs was nog maar net begonnen als chief business leader connected care van medisch technologiebedrijf Philips of de coronacrisis brak uit. ‘De ultieme stresstest voor het zorgsysteem,’ vertelt Jakobs.
Lees verderDe coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award. ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’
Lees verderNederlandse startups zijn te bescheiden en komen daardoor te weinig op het netvlies van buitenlandse venture capital-investeerders. Maurice van Tilburg van Techleap.nl, een door de overheid gefinancierde belangenorganisatie voor Nederlandse startups en scale-ups, wil de zichtbaarheid verbeteren. ‘Startups moeten meer voeling krijgen met het ecosysteem.’
Lees verderDe lessen uit haar jeugd – gaan voor het hoogst haalbare en oog hebben voor het grotere geheel – zijn nog steeds leidend voor Hanneke Faber, wereldwijd verantwoordelijk voor de voedingsmiddelen bij de Nederlands-Britse voedingsgigant Unilever. Haar advies voor de nieuwe generatie leiders: ‘Stretch jezelf.’
Lees verderRoy Jakobs was nog maar net begonnen als chief business leader connected care van medisch technologiebedrijf Philips of de coronacrisis brak uit. ‘De ultieme stresstest voor het zorgsysteem,’ vertelt Jakobs.
Lees verderDe coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award. ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’
Lees verderIn deze tijd van crisis kunnen jonge leiders meer dan ooit laten zien wat ze waard zijn en pal voor hun mensen gaan staan. Maar hoe toon je daadkracht als er ingewikkelde beslissingen met verstrekkende gevolgen gemaakt moeten worden, niet zelden op basis van onvolledige informatie? ‘Deze crisis is een keiharde confrontatie.’
Lees verderNicoline van Leersum is verkozen tot Young Captain 2019. Management Scope sprak met de finalisten van de prestigieuze award. De jonge leiders hebben ieder een unieke visie, maar delen één gedachte: ‘Openheid is cruciaal.’
Lees verderJonge mensen kunnen grote impact hebben met hun (digitale) intelligentie en aanpassingsvermogen, aldus Corinne Vigreux, medeoprichter van locatietechnologiebedrijf TomTom, initiatiefnemer van programmeerschool Codam en jurylid van de Young Captain Award. Zittende leiders moeten vooral openstaan voor hun inbreng: ‘Dat vraagt om nieuwe structuren, waarin hiërarchie en anciënniteit geen rol meer spelen.’
Lees verderHoe kijken twee verschillende generaties aan tegen leiderschap in een veranderende wereld en hun persoonlijke groei? Dit dubbelgesprek vertelt de Werdegang van DSM-bestuurslid Dimitri de Vreeze, een van de eerste winnaars in de geschiedenis van de Young Captain Award, en van Rogier Smeets, exco-lid van margarineproducent Upfield en Young Captain 2018. ‘Als middelmatig leider, red je het nu niet meer.’
Lees verderIn deze tijd van crisis kunnen jonge leiders meer dan ooit laten zien wat ze waard zijn en pal voor hun mensen gaan staan. Maar hoe toon je daadkracht als er ingewikkelde beslissingen met verstrekkende gevolgen gemaakt moeten worden, niet zelden op basis van onvolledige informatie? ‘Deze crisis is een keiharde confrontatie.’
Lees verderNicoline van Leersum is verkozen tot Young Captain 2019. Management Scope sprak met de finalisten van de prestigieuze award. De jonge leiders hebben ieder een unieke visie, maar delen één gedachte: ‘Openheid is cruciaal.’
Lees verderJonge mensen kunnen grote impact hebben met hun (digitale) intelligentie en aanpassingsvermogen, aldus Corinne Vigreux, medeoprichter van locatietechnologiebedrijf TomTom, initiatiefnemer van programmeerschool Codam en jurylid van de Young Captain Award. Zittende leiders moeten vooral openstaan voor hun inbreng: ‘Dat vraagt om nieuwe structuren, waarin hiërarchie en anciënniteit geen rol meer spelen.’
Lees verderHoe kijken twee verschillende generaties aan tegen leiderschap in een veranderende wereld en hun persoonlijke groei? Dit dubbelgesprek vertelt de Werdegang van DSM-bestuurslid Dimitri de Vreeze, een van de eerste winnaars in de geschiedenis van de Young Captain Award, en van Rogier Smeets, exco-lid van margarineproducent Upfield en Young Captain 2018. ‘Als middelmatig leider, red je het nu niet meer.’
Lees verderVan een focus op shareholder value naar een aandacht voor langetermijnwaardecreatie en purpose: iedere leider is een kind van zijn of haar tijd, zegt Cees ’t Hart, ceo van bierbrouwer Carlsberg en juryvoorzitter van de Young Captain Award. De moderne leider moet verbinden en heeft veel verantwoordelijkheden: ‘Voorkom dat er een lost generation ontstaat.’
Lees verderVan een focus op shareholder value naar een aandacht voor langetermijnwaardecreatie en purpose: iedere leider is een kind van zijn of haar tijd, zegt Cees ’t Hart, ceo van bierbrouwer Carlsberg en juryvoorzitter van de Young Captain Award. De moderne leider moet verbinden en heeft veel verantwoordelijkheden: ‘Voorkom dat er een lost generation ontstaat.’
Lees verderOm succesvol te zijn in complexe en minder voorspelbare markten, moeten organisaties leren en aanpassingsvermogen als kernelementen van hun cultuur zien. Rob Miesen en Suzanne van der Erve van leiderschapsadviesorganisatie Spencer Stuart zien een cultuur met nadruk op lerend vermogen als cruciaal voor toekomstbestendigheid.
Lees verderOm succesvol te zijn in complexe en minder voorspelbare markten, moeten organisaties leren en aanpassingsvermogen als kernelementen van hun cultuur zien. Rob Miesen en Suzanne van der Erve van leiderschapsadviesorganisatie Spencer Stuart zien een cultuur met nadruk op lerend vermogen als cruciaal voor toekomstbestendigheid.
Lees verder