Interviews

Nederlandse startups zijn te bescheiden en komen daardoor te weinig op het netvlies van buitenlandse venture capital-investeerders. Maurice van Tilburg van Techleap.nl, een door de overheid gefinancierde belangenorganisatie voor Nederlandse startups en scale-ups, wil de zichtbaarheid verbeteren. ‘Startups moeten meer voeling krijgen met het ecosysteem.’

Lees verder

De lessen uit haar jeugd – gaan voor het hoogst haalbare en oog hebben voor het grotere geheel – zijn nog steeds leidend voor Hanneke Faber, wereldwijd verantwoordelijk voor de voedingsmiddelen bij de Nederlands-Britse voedingsgigant Unilever. Haar advies voor de nieuwe generatie leiders: ‘Stretch jezelf.’

Lees verder

Roy Jakobs was nog maar net begonnen als chief business leader connected care van medisch technologiebedrijf Philips of de coronacrisis brak uit. ‘De ultieme stresstest voor het zorgsysteem,’ vertelt Jakobs. 

Lees verder

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

Lees verder

Maurice van Tilburg: 'Nederlandse startups hebben te vaak te weinig ambitie'

Nederlandse startups zijn te bescheiden en komen daardoor te weinig op het netvlies van buitenlandse venture capital-investeerders. Maurice van Tilburg van Techleap.nl, een door de overheid gefinancierde belangenorganisatie voor Nederlandse startups en scale-ups, wil de zichtbaarheid verbeteren. ‘Startups moeten meer voeling krijgen met het ecosysteem.’

Lees verder

Hanneke Faber (Unilever) vecht voor een beter 'nieuw normaal'

De lessen uit haar jeugd – gaan voor het hoogst haalbare en oog hebben voor het grotere geheel – zijn nog steeds leidend voor Hanneke Faber, wereldwijd verantwoordelijk voor de voedingsmiddelen bij de Nederlands-Britse voedingsgigant Unilever. Haar advies voor de nieuwe generatie leiders: ‘Stretch jezelf.’

Lees verder

Roy Jakobs: 'Door innovatie kunnen wij bijdragen aan een betere gezondheid'

Roy Jakobs was nog maar net begonnen als chief business leader connected care van medisch technologiebedrijf Philips of de coronacrisis brak uit. ‘De ultieme stresstest voor het zorgsysteem,’ vertelt Jakobs. 

Lees verder

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

Lees verder
Meer interviews

In deze tijd van crisis kunnen jonge leiders meer dan ooit laten zien wat ze waard zijn en pal voor hun mensen gaan staan. Maar hoe toon je daadkracht als er ingewikkelde beslissingen met verstrekkende gevolgen gemaakt moeten worden, niet zelden op basis van onvolledige informatie? ‘Deze crisis is een keiharde confrontatie.’

Lees verder

Nicoline van Leersum is verkozen tot Young Captain 2019. Management Scope sprak met de finalisten van de prestigieuze award. De jonge leiders hebben ieder een unieke visie, maar delen één gedachte: ‘Openheid is cruciaal.’

Lees verder

Jonge mensen kunnen grote impact hebben met hun (digitale) intelligentie en aanpassingsvermogen, aldus Corinne Vigreux, medeoprichter van locatietechnologiebedrijf TomTom, initiatiefnemer van programmeerschool Codam en jurylid van de Young Captain Award. Zittende leiders moeten vooral openstaan voor hun inbreng: ‘Dat vraagt om nieuwe structuren, waarin hiërarchie en anciënniteit geen rol meer spelen.’

Lees verder

Hoe kijken twee verschillende generaties aan tegen leiderschap in een veranderende wereld en hun persoonlijke groei? Dit dubbelgesprek vertelt de Werdegang van DSM-bestuurslid Dimitri de Vreeze, een van de eerste winnaars in de geschiedenis van de Young Captain Award, en van Rogier Smeets, exco-lid van margarineproducent Upfield en Young Captain 2018. ‘Als middelmatig leider, red je het nu niet meer.’

Lees verder

Young Captains in crisistijd: Eric Jones, Nicoline van Leersum en Dustin Woodward

In deze tijd van crisis kunnen jonge leiders meer dan ooit laten zien wat ze waard zijn en pal voor hun mensen gaan staan. Maar hoe toon je daadkracht als er ingewikkelde beslissingen met verstrekkende gevolgen gemaakt moeten worden, niet zelden op basis van onvolledige informatie? ‘Deze crisis is een keiharde confrontatie.’

Lees verder

Young Captains Eric Jones, Nicoline van Leersum en Dustin Woodward over nieuw leiderschap

Nicoline van Leersum is verkozen tot Young Captain 2019. Management Scope sprak met de finalisten van de prestigieuze award. De jonge leiders hebben ieder een unieke visie, maar delen één gedachte: ‘Openheid is cruciaal.’

Lees verder

Corinne Vigreux wil dat leiders vaker een beroep doen op digital natives

Jonge mensen kunnen grote impact hebben met hun (digitale) intelligentie en aanpassingsvermogen, aldus Corinne Vigreux, medeoprichter van locatietechnologiebedrijf TomTom, initiatiefnemer van programmeerschool Codam en jurylid van de Young Captain Award. Zittende leiders moeten vooral openstaan voor hun inbreng: ‘Dat vraagt om nieuwe structuren, waarin hiërarchie en anciënniteit geen rol meer spelen.’

Lees verder

Young Captain-award winnaars Rogier Smeets en Dimitri de Vreeze reflecteren op leiderschap

Hoe kijken twee verschillende generaties aan tegen leiderschap in een veranderende wereld en hun persoonlijke groei? Dit dubbelgesprek vertelt de Werdegang van DSM-bestuurslid Dimitri de Vreeze, een van de eerste winnaars in de geschiedenis van de Young Captain Award, en van Rogier Smeets, exco-lid van margarineproducent Upfield en Young Captain 2018. ‘Als middelmatig leider, red je het nu niet meer.’

Lees verder

Van een focus op shareholder value naar een aandacht voor langetermijnwaardecreatie en purpose: iedere leider is een kind van zijn of haar tijd, zegt Cees ’t Hart, ceo van bierbrouwer Carlsberg en juryvoorzitter van de Young Captain Award. De moderne leider moet verbinden en heeft veel verantwoordelijkheden: ‘Voorkom dat er een lost generation ontstaat.’

Lees verder

Cees 't Hart: 'Authentieke jonge leiders imponeren'

Van een focus op shareholder value naar een aandacht voor langetermijnwaardecreatie en purpose: iedere leider is een kind van zijn of haar tijd, zegt Cees ’t Hart, ceo van bierbrouwer Carlsberg en juryvoorzitter van de Young Captain Award. De moderne leider moet verbinden en heeft veel verantwoordelijkheden: ‘Voorkom dat er een lost generation ontstaat.’

Lees verder
Minder interviews

Exclusief online

Om succesvol te zijn in complexe en minder voorspelbare markten, moeten organisaties leren en aanpassingsvermogen als kernelementen van hun cultuur zien. Rob Miesen en Suzanne van der Erve van leiderschapsadviesorganisatie Spencer Stuart zien een cultuur met nadruk op lerend vermogen als cruciaal voor toekomstbestendigheid.

Lees verder

Leren als kernelement van de bedrijfscultuur

Om succesvol te zijn in complexe en minder voorspelbare markten, moeten organisaties leren en aanpassingsvermogen als kernelementen van hun cultuur zien. Rob Miesen en Suzanne van der Erve van leiderschapsadviesorganisatie Spencer Stuart zien een cultuur met nadruk op lerend vermogen als cruciaal voor toekomstbestendigheid.

Lees verder

Gerelateerde thema's

Leiderschap

facebook