Hier vindt u alle content gemaakt in samenwerking met onze kennispartner Vlerick.
Onder de vleugels van Fortis focuste verzekeraar a.s.r. vrijwel volledig op aandeelhouderswaardecreatie. Ceo Jos Baeten noemt de nationalisatie die daarop volgde ‘een harde reset’. De focus verschoof naar stakeholder engagement, duurzaamheid en transparantie. Nu ziet hij de organisatie als voorloper. ‘Niemand bij a.s.r. heeft een variabele beloning en daar ben ik heel blij mee.’
Lees verderMedewerkers van vermogensbeheerder Robeco keren langzaamaan terug naar de vertrouwde kantooromgeving, maar de wereld is de afgelopen maanden flink veranderd. Robeco-coo Karin van Baardwijk ziet binnen de ESG-criteria, die het concern als leidraad hanteert, een opmerkelijke verschuiving: ‘Er is nu meer aandacht voor de “s” van social.’
Lees verderTechnologieën versterken elkaar, processen zijn verbonden, de computing power is enorm en dat alles leidt ertoe dat het eerder ondenkbare nu mogelijk is. ‘Het leidt tot een explosie van interessante toepassingen.’ Maar wat moeten bedrijven ermee? De professor operations & supply chain management van Vlerick Business School schetst een plaatje.
Lees verderOoit was de cfo vooral druk met de resultaten van gisteren, nu ligt de focus op de waardecreatie van morgen. Hoe ziet de toekomst van de cfo eruit en welke acties kan hij of zij ondernemen om mee te gaan met de tijd? Dat is het boardroomthema dat de topexperts van De Raad verkennen. ‘Alles draait om business analytics en data analytics. De rest is hygiëne.’
Lees verderOnder de vleugels van Fortis focuste verzekeraar a.s.r. vrijwel volledig op aandeelhouderswaardecreatie. Ceo Jos Baeten noemt de nationalisatie die daarop volgde ‘een harde reset’. De focus verschoof naar stakeholder engagement, duurzaamheid en transparantie. Nu ziet hij de organisatie als voorloper. ‘Niemand bij a.s.r. heeft een variabele beloning en daar ben ik heel blij mee.’
Lees verderMedewerkers van vermogensbeheerder Robeco keren langzaamaan terug naar de vertrouwde kantooromgeving, maar de wereld is de afgelopen maanden flink veranderd. Robeco-coo Karin van Baardwijk ziet binnen de ESG-criteria, die het concern als leidraad hanteert, een opmerkelijke verschuiving: ‘Er is nu meer aandacht voor de “s” van social.’
Lees verderTechnologieën versterken elkaar, processen zijn verbonden, de computing power is enorm en dat alles leidt ertoe dat het eerder ondenkbare nu mogelijk is. ‘Het leidt tot een explosie van interessante toepassingen.’ Maar wat moeten bedrijven ermee? De professor operations & supply chain management van Vlerick Business School schetst een plaatje.
Lees verderOoit was de cfo vooral druk met de resultaten van gisteren, nu ligt de focus op de waardecreatie van morgen. Hoe ziet de toekomst van de cfo eruit en welke acties kan hij of zij ondernemen om mee te gaan met de tijd? Dat is het boardroomthema dat de topexperts van De Raad verkennen. ‘Alles draait om business analytics en data analytics. De rest is hygiëne.’
Lees verderLeiders kunnen veel leren van stokoude grootmoeders die moeiteloos appen met hun kleinkinderen. We moeten prikkels waardoor mensen aanhaken bij voortdenderende techniek beter leren begrijpen, aldus Vlerick Business School-professor Dirk Buyens. Unlearning is daarbij een belangrijke vaardigheid: ‘Wat gisteren waar was, kan je vandaag in de weg zitten.’
Lees verderDe coo vertaalt de externe ontwikkelingen naar de organisatie en implementeert noodzakelijke interne veranderingen. In de praktijk levert voortdurende verandering dilemma’s op. Onze raad van verandering schiet te hulp door in zes best practices te schetsen welke varkentjes er te wassen zijn. ‘Het is balanceren tussen vernieuwing en behoud, tussen innovatie en continuïteit.’
Lees verderEvolutie of revolutie, sexy of saai, denken of doen? En: hoe krijg je de organisatie mee? In De Raad tackelt een zorgvuldig samengesteld team topexperts steeds een belangrijk boardroomthema. Ze nemen de tijd om tot gezamenlijke adviezen te komen. Deze keer: digitale disruptie. ‘Het kost tijd, maar het is zeer de vraag of je respijt krijgt.’
Lees verderMarion Debruyne van Vlerick Business School en Arthur Simonetti van chemieconcern DSM zijn vijf jaar geleden gestart met het ‘cocreëren’ van een learning journey voor veelbelovende marketeers van DSM. Hun relaas leest als les voor iedereen die in cocreatie een innovatief project uit de grond wil stampen. ‘We creëren goesting om te leren en veranderen.’
Lees verderLeiders kunnen veel leren van stokoude grootmoeders die moeiteloos appen met hun kleinkinderen. We moeten prikkels waardoor mensen aanhaken bij voortdenderende techniek beter leren begrijpen, aldus Vlerick Business School-professor Dirk Buyens. Unlearning is daarbij een belangrijke vaardigheid: ‘Wat gisteren waar was, kan je vandaag in de weg zitten.’
Lees verderDe coo vertaalt de externe ontwikkelingen naar de organisatie en implementeert noodzakelijke interne veranderingen. In de praktijk levert voortdurende verandering dilemma’s op. Onze raad van verandering schiet te hulp door in zes best practices te schetsen welke varkentjes er te wassen zijn. ‘Het is balanceren tussen vernieuwing en behoud, tussen innovatie en continuïteit.’
Lees verderEvolutie of revolutie, sexy of saai, denken of doen? En: hoe krijg je de organisatie mee? In De Raad tackelt een zorgvuldig samengesteld team topexperts steeds een belangrijk boardroomthema. Ze nemen de tijd om tot gezamenlijke adviezen te komen. Deze keer: digitale disruptie. ‘Het kost tijd, maar het is zeer de vraag of je respijt krijgt.’
Lees verderMarion Debruyne van Vlerick Business School en Arthur Simonetti van chemieconcern DSM zijn vijf jaar geleden gestart met het ‘cocreëren’ van een learning journey voor veelbelovende marketeers van DSM. Hun relaas leest als les voor iedereen die in cocreatie een innovatief project uit de grond wil stampen. ‘We creëren goesting om te leren en veranderen.’
Lees verderHet verandervermogen van organisaties wordt ernstig bedreigd doordat nieuwe disrupties zich aandienen terwijl de naweeën van de vorige nog voelbaar zijn. De oplossing schuilt in het volledig opladen van zes ‘batterijen’, zegt professor Peter De Prins van Vlerick Business School. ‘Vergelijk de organisatie met een speelgoedautootje: een autootje doet het ook niet meer als je een van de batterijen eruit haalt.’
Lees verderEthische dilemma’s vragen om een open gesprek in de boardroom en moreel leiderschap. Marry de Gaay Fortman en Xavier Baeten pleiten voor meer debat: ‘Er rust een enorme verantwoordelijkheid op boards.’
Lees verderHet besef dat je bedrijf niet gebouwd is voor de digitale wereld moet indalen, zegt Vlerick-professor Stijn Viaene. Pas als de hele board eensgezind is, kan de organisatie echt transformeren. Consultants inhuren om het proces wat te verzachten? ‘Accepteer geen luie bestuurders, eis dat iedereen in actie komt.’
Lees verderDe kans op succes wordt veel groter als je helder je markt in beeld hebt en keuzes maakt. Het vertalen van strategie in actie is echter geen puur rationele aangelegenheid. Daar komt volgens Kurt Verweire, associate professor strategie van Vlerick Business School, ook emotie bij kijken
Lees verderHet verandervermogen van organisaties wordt ernstig bedreigd doordat nieuwe disrupties zich aandienen terwijl de naweeën van de vorige nog voelbaar zijn. De oplossing schuilt in het volledig opladen van zes ‘batterijen’, zegt professor Peter De Prins van Vlerick Business School. ‘Vergelijk de organisatie met een speelgoedautootje: een autootje doet het ook niet meer als je een van de batterijen eruit haalt.’
Lees verderEthische dilemma’s vragen om een open gesprek in de boardroom en moreel leiderschap. Marry de Gaay Fortman en Xavier Baeten pleiten voor meer debat: ‘Er rust een enorme verantwoordelijkheid op boards.’
Lees verderHet besef dat je bedrijf niet gebouwd is voor de digitale wereld moet indalen, zegt Vlerick-professor Stijn Viaene. Pas als de hele board eensgezind is, kan de organisatie echt transformeren. Consultants inhuren om het proces wat te verzachten? ‘Accepteer geen luie bestuurders, eis dat iedereen in actie komt.’
Lees verderDe kans op succes wordt veel groter als je helder je markt in beeld hebt en keuzes maakt. Het vertalen van strategie in actie is echter geen puur rationele aangelegenheid. Daar komt volgens Kurt Verweire, associate professor strategie van Vlerick Business School, ook emotie bij kijken
Lees verderDe crisis vraagt om contemplatie. Professor Xavier Baeten van Vlerick Business School komt met een pleidooi over de noodzaak om remuneratiebeleid te herijken.
Lees verderDigitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.
Lees verderDe juiste inzet van data kan de onderneming een strategische voorsprong geven. Daar ligt een grote kans voor de cfo, signaleert professor Kristof Stouthuysen van Vlerick Business School in zijn recente onderzoek. Technologie maakt het ontsluiten van waardevolle data relevanter dan ooit.
Lees verderOverheden kunnen met investeringen het verschil maken voor bedrijven met groeipotentie, betogen Sophie Manigart en Thomas Standaert van Vlerick Business School. Zij ontleden vier modellen voor overheidsinvesteringen en pleiten voor een proactieve overheid met een hands-off-mentaliteit.
Lees verderDe crisis vraagt om contemplatie. Professor Xavier Baeten van Vlerick Business School komt met een pleidooi over de noodzaak om remuneratiebeleid te herijken.
Lees verderDigitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.
Lees verderDe juiste inzet van data kan de onderneming een strategische voorsprong geven. Daar ligt een grote kans voor de cfo, signaleert professor Kristof Stouthuysen van Vlerick Business School in zijn recente onderzoek. Technologie maakt het ontsluiten van waardevolle data relevanter dan ooit.
Lees verderOverheden kunnen met investeringen het verschil maken voor bedrijven met groeipotentie, betogen Sophie Manigart en Thomas Standaert van Vlerick Business School. Zij ontleden vier modellen voor overheidsinvesteringen en pleiten voor een proactieve overheid met een hands-off-mentaliteit.
Lees verderVlerick Business School krijgt steevast aandacht van internationale media naar aanleiding van het grootschalig jaarlijkse onderzoek naar de remuneratie van ceo’s. Professor Xavier Baeten ergert zich aan de ronkende krantenkoppen. ‘Wat men schrijft is soms zelfs manifest onjuist’. Plus: drie belangrijke uitdagingen voor remuneratiecommissies.
Lees verderZorginstellingen kunnen bijdragen aan het tegengaan van stijgende zorgkosten. Feit is dat bijdragen vanuit overheid en verzekeraars niet veel zullen en kunnen stijgen: de grens is wat dat betreft bereikt. Filip Roodhooft van Vlerick Business School pleit voor slimme oplossingen in de zorg.
Lees verderVoor het aan veel kritiek onderhevige beloningsbeleid van topmanagers heeft professor Xavier Baeten van Vlerick Business School uit België een model ontwikkeld waarmee raden van commissarissen tot verantwoorde keuzes kunnen komen. Hij pleit voor maatwerk en strategische beloning.
Lees verderDe markt voor bedrijfsovernames is oververhit. In Nederland en België azen grote en kleine spelers op de ‘krenten in de pap’. Hoe gaat u er als ondernemer met de buit vandoor? Miguel Meuleman, professor ondernemerschap aan Vlerick Business School, deelt tien gouden spelregels.
Lees verderVlerick Business School krijgt steevast aandacht van internationale media naar aanleiding van het grootschalig jaarlijkse onderzoek naar de remuneratie van ceo’s. Professor Xavier Baeten ergert zich aan de ronkende krantenkoppen. ‘Wat men schrijft is soms zelfs manifest onjuist’. Plus: drie belangrijke uitdagingen voor remuneratiecommissies.
Lees verderZorginstellingen kunnen bijdragen aan het tegengaan van stijgende zorgkosten. Feit is dat bijdragen vanuit overheid en verzekeraars niet veel zullen en kunnen stijgen: de grens is wat dat betreft bereikt. Filip Roodhooft van Vlerick Business School pleit voor slimme oplossingen in de zorg.
Lees verderVoor het aan veel kritiek onderhevige beloningsbeleid van topmanagers heeft professor Xavier Baeten van Vlerick Business School uit België een model ontwikkeld waarmee raden van commissarissen tot verantwoorde keuzes kunnen komen. Hij pleit voor maatwerk en strategische beloning.
Lees verderDe markt voor bedrijfsovernames is oververhit. In Nederland en België azen grote en kleine spelers op de ‘krenten in de pap’. Hoe gaat u er als ondernemer met de buit vandoor? Miguel Meuleman, professor ondernemerschap aan Vlerick Business School, deelt tien gouden spelregels.
Lees verderEen leider is charismatisch en visionair: in de huidige complexe dynamiek past die ceo-cultus niet meer. Onderzoek laat zien dat moderne leiders succes boeken met een bescheiden en kwetsbare opstelling: ze vragen feedback aan hun omgeving om tot een gedragen visie te komen.
Lees verderGeld maakt niet gelukkig, en dat geldt ook voor ceo’s. Uit het onderzoek dat Vlerick in samenwerking met de Belgisch-Nederlandse netwerkorganisatie Business Leaders deed onder 950 Vlaamse en Nederlandse directeuren, blijkt dat financiële beloning bij lange na niet hun belangrijkste drijfveer is. Het meeste plezier halen ze uit de uitdaging die hun werk ze biedt.
Lees verderEen leider is charismatisch en visionair: in de huidige complexe dynamiek past die ceo-cultus niet meer. Onderzoek laat zien dat moderne leiders succes boeken met een bescheiden en kwetsbare opstelling: ze vragen feedback aan hun omgeving om tot een gedragen visie te komen.
Lees verderGeld maakt niet gelukkig, en dat geldt ook voor ceo’s. Uit het onderzoek dat Vlerick in samenwerking met de Belgisch-Nederlandse netwerkorganisatie Business Leaders deed onder 950 Vlaamse en Nederlandse directeuren, blijkt dat financiële beloning bij lange na niet hun belangrijkste drijfveer is. Het meeste plezier halen ze uit de uitdaging die hun werk ze biedt.
Lees verderWat blijft er over van een bedrijfsstrategie in tijden van turbulentie? Welke koers vaar je? Waarheen precies? Deze vragen zijn door de coronacrisis urgenter dan ooit. Katleen De Stobbeleir, professor leadership van Vlerick Business School, gaat in gesprek met Mark van Bijsterveld, chro van Signify. ‘Snel handelen is beter dan lang zoeken naar het perfecte antwoord.’
Lees verderWat blijft er over van een bedrijfsstrategie in tijden van turbulentie? Welke koers vaar je? Waarheen precies? Deze vragen zijn door de coronacrisis urgenter dan ooit. Carine Peeters, professor strategy van Vlerick Business School, gaat in gesprek met Arnold Mars, cfo van softwarebedrijf AFAS. ‘Voor ons is de strategie niet een vastomlijnd geheel.’
Lees verderWat blijft er over van een bedrijfsstrategie in tijden van turbulentie? Welke koers vaar je? Waarheen precies? Deze vragen zijn door de coronacrisis urgenter dan ooit. Carine Peeters, professor strategy van Vlerick Business School, gaat in gesprek met Dominique Hermans, ceo Randstad Nederland. 'De eerste dagen waren we alleen met “vandaag” en “gisteren” bezig. Het voelt bijna als opluchting om nu weer verder vooruit te kijken.’
Lees verderWat blijft er over van een bedrijfsstrategie in tijden van turbulentie? Welke koers vaar je? Waarheen precies? Deze vragen zijn door de coronacrisis urgenter dan ooit. Katleen De Stobbeleir, professor leadership van Vlerick Business School, gaat in gesprek met Mark van Bijsterveld, chro van Signify. ‘Snel handelen is beter dan lang zoeken naar het perfecte antwoord.’
Lees verderWat blijft er over van een bedrijfsstrategie in tijden van turbulentie? Welke koers vaar je? Waarheen precies? Deze vragen zijn door de coronacrisis urgenter dan ooit. Carine Peeters, professor strategy van Vlerick Business School, gaat in gesprek met Arnold Mars, cfo van softwarebedrijf AFAS. ‘Voor ons is de strategie niet een vastomlijnd geheel.’
Lees verderWat blijft er over van een bedrijfsstrategie in tijden van turbulentie? Welke koers vaar je? Waarheen precies? Deze vragen zijn door de coronacrisis urgenter dan ooit. Carine Peeters, professor strategy van Vlerick Business School, gaat in gesprek met Dominique Hermans, ceo Randstad Nederland. 'De eerste dagen waren we alleen met “vandaag” en “gisteren” bezig. Het voelt bijna als opluchting om nu weer verder vooruit te kijken.’
Lees verder