Trend: bank van de toekomst

06-08-2013 | Auteur: Leo Klaver

Trend: bank van de toekomst

Google en Paypal verwerven meer macht in het betalingsverkeer, ooit het exclusieve domein van banken. Technologie en sociale media zijn daarom speerpunt voor de financiële sector. Jonge talenten van ING en HP organiseerden een brainstormsessie om producten voor de bank van de toekomst te bedenken.

Banken realiseren zich als geen ander dat het in de toekomst niet voldoende is om alleen financiële transacties tussen bedrijven of tussen personen af te handelen. Een bank die in de toekomst toegevoegde waarde wil hebben en houden, zal veel meer dan nu inzicht moeten hebben in de context van de transacties. In dit spel zullen banken concurrentie ondervinden, niet alleen en zozeer van ‘collega’-banken, maar juist van bedrijven als Microsoft, Google, PayPal en Apple.

Deze bedrijven weten steeds dieper binnen te dringen in het dagelijks financiële leven van mensen en bedrijven; ooit het exclusieve domein van banken. Neem Google. Het bedrijf heeft Google Wallet ontwikkeld, waarvan retailers in de Verenigde Staten verwachten dat het de standaard gaat worden in het mobiel betalen met een smartphone. Of de dominante positie die PayPal heeft ingenomen in het financieel afhandelen van online aankopen.


Genoemde bedrijven nestelen zich in het hart van het betalingsverkeer en weten bovendien wat mensen mobiel kopen. Die informatie is goud waard. Wie weet wat de klant doet of gaat doen, kan producten of diensten aanbieden die de klant op dat moment nodig heeft of op het punt staat aan te schaffen. Wie deze informatie niet heeft, kan daar niet op inspelen en vist achter het net. Ook banken. Een voorbeeld: dankzij Google Wallet kan Google – uiteraard tegen een vergoeding – een aanbieder van exclusieve schoenen helpen zijn omzet te verhogen door voor hem online een aanbieding te sturen naar de smartphone van iemand die zojuist met Wallet voor vijfhonderd euro een tas heeft gekocht en misschien ook wel de dure schoenen van de winkelier wil kopen.


TECHNOLOGIE ALS BASIS
Banken van de toekomst moeten zich, om concurrerend te blijven, een positie weten te verwerven in bijvoorbeeld informatiestromen vanuit sociale media. Dat kan alleen door geavanceerde technologie in te zetten. Maar dat niet alleen. Technologie is slechts de basis waarop nieuwe bancaire diensten en services moeten worden ontwikkeld. Net zo belangrijk is het menselijk aspect: nieuwe producten van een bank moeten gemakkelijk, gebruiksvriendelijk en veilig zijn, overal te gebruiken én waarde toevoegen. En dat is precies waarover wordt nagedacht bij ING, samen met technologiepartners. In Amsterdam organiseerden HP en ING onlangs een ontmoeting tussen bank en technologie, zodat young professionals van ING en HP samen ideeën konden opdoen over hoe de bank van de toekomst eruit zou kunnen zien.


Tijdens deze sessie lieten ICT-leveranciers hun nieuwe en bestaande technologie zien en legden uit wat ermee gedaan kan worden, zodat de young professionals op basis daarvan nieuwe producten en diensten voor de bank van de toekomst kunnen ontwikkelen, met een focus op de thema’s mobile, sociale media, security en branches. De sessie werd met ongeveer vijftig young professionals van beide bedrijven goed bezocht. Sanja Stjepanovic, program manager bij HP: ‘We organiseren deze bijeenkomsten regelmatig en iedere keer zit het snel vol. Dat geeft aan dat er behoefte is om op deze wijze kennis uit te wisselen en om te horen wat je met elkaar kunt doen als het gaat om het ontdekken van de bank van de toekomst.’ De ideeën die tijdens de sessie ontstonden, worden door de board van HP geëvalueerd. Het beste idee wordt voor implementatie aan de bank voorgedragen.


ALGORITMES
Wat technologie anno 2013 kan, maakte Ewout van Opstal van HP Autonomy aan het begin van de sessie duidelijk. Autonomy is als zelfstandig bedrijf begonnen en heeft zijn roots in Cambridge University. Het bedrijf heeft algoritmes ontwikkeld waarmee patronen in geschreven of gesproken woorden zijn te herkennen, vergelijkbaar met het herkennen van unieke patronen in een vingerafdruk. Met de software van dit bedrijf is uit de gigantische berg ongestructureerde informatie die er is op internet, maar ook op Twitter en Facebook of in omvangrijke databases, precies die informatie te halen die men op dat moment nodig heeft.


Deze technologie wordt steeds belangrijker. Niet alleen omdat er steeds meer informatie beschikbaar komt, maar ook omdat die voor negentig procent ongestructureerd is en vrijelijk digitaal ronddwarrelt. Van alle informatie is op het ogenblik slechts ongeveer tien procent te rangschikken onder de noemer gestructureerd, en dus te vatten in spreadsheets en dergelijke. Politiekorpsen gebruiken genoemde software om patronen te vinden in verklaringen die daders en slachtoffers afleggen en lossen daarmee sneller misdrijven op. Toezichthoudende organisaties gebruiken de software om in databases informatie te zoeken waarmee bedrijven kunnen aantonen dat ze compliant zijn met wetgeving, of niet.


Banken kunnen de software gebruiken om in alle genoemde bronnen te zoeken naar mensen die op zoek zijn naar een nieuwe woning en dus een hypotheek en bijbehorende verzekeringen nodig hebben. Een bank die weet wat iemand wil, kan deze potentiele klant een aanbod doen via zijn smartphone, Facebook of Twitter.


AUGMENTED REALITY
Ronduit indrukwekkend en misschien nog wat futuristisch zijn de technische mogelijkheden op het gebied van augmented reality, ofwel het toevoegen van informatie aan de werkelijkheid. Van Opstal demonstreerde de Aurasma Lite app, geïnstalleerd op een iPad. Wie zijn smartphone voor een foto houdt, ziet deze tot leven komen op Harry Potter-achtige wijze. De app maakte een foto waarop een man figureerde. De tablet zocht op internet een eerder opgenomen videoanimatie waarin de man van de foto een whisky-merk aanprees. De man kwam letterlijk tot leven. De Telegraaf gebruikt deze technologie in zijn zaterdageditie in de autosectie. Gericht op een Ferrari laat de Aurasma-app het onmiskenbare motorgeluid van deze auto horen en de bolide ‘van de krant afrijden’.


Ook ING werkte in 2010 met augmented reality in de communicatie rondom SAIL Amsterdam. Andere toepassingen zijn niet zo moeilijk te bedenken: gericht op een apparaat kan de tablet de gebruiksaanwijzing of reparatievoorschrift en laten horen en zien. Dat maakt onderhoud aan apparaten efficiënter en eenvoudiger en heeft als bijkomend voordeel dat onderhoudsmonteurs beter te instrueren zijn. Dikke handleidingen worden zo overbodig. Het is ook denkbaar dat de Aurasma-technologie kan worden gebruikt in Google Glass, de bril die Google heeft ontwikkeld om handsfree informatie bij mensen te brengen of handsfree informatie te versturen. De bril is in feite een spraakgestuurde computer, een soort iPhone, maar dan op je hoofd.


ETALAGERUIT
De boodschap is duidelijk: technisch gezien is veel mogelijk. De uitdaging voor de young professionals tijdens de sessie in Amsterdam was om dergelijke voorhanden zijnde technologie te vertalen in producten voor de bank van de toekomst. Die toekomst ligt overigens steeds letterlijk onder handbereik. Informatie kan steeds vaker worden aangeraakt. Bijvoorbeeld via een touchscreen, ingebouwd in een raam van winkel. In Londen kunnen voorbijgangers door de collectie van Ralph Lauren ‘bladeren’ via een touchscreen op het winkelraam en deze artikelen direct bestellen. Bedrijven als Adidas, Adobe, Nokia, Chanel en Starbucks hebben dergelijke schermen inmiddels ook geïnstalleerd. Even snel een reisverzekering afsluiten? Dat zou bij de bank van de toekomst goed kunnen via het raam.


Tijdens de sessie was een technologische oplossing te zien waarmee een adviseur van een bank een klant kan informeren of helpen die zich op dat moment in een ander filiaal bevindt. Het is een oplossing voor het probleem dat deskundigheid niet altijd in de onmiddellijke omgeving van een klant is. Met een touchscreen is informatie altijd dicht bij een klant te brengen.


JURY
In vier groepen spraken de young professionals met elkaar over de mogelijkheden van het gebruik van technologie in de genoemde thema’s mobile, sociale media, security en branches. Ze deelden ideeën die naar boven kwamen, bijvoorbeeld om een digitale koppeling te realiseren tussen de bank en beginnende bedrijven waardoor de bank een beter idee krijgt over de financieringsmogelijkheden en behoeften van de startup.


Een ander idee was om mensen meer vrijheid te geven in het kiezen van een methode om veilig te kunnen pinnen: het intoetsen van een code, of het scannen van de iris of duim. Het idee dat van de jury de meeste waardering kreeg, was een app die een groep vrienden die via Facebook bespreekt wat ze komende vakantie willen doen, in staat stelt om alvast via de bank te gaan sparen.


De ideeën worden de komende tijd door de directie van HP nader bestudeerd en uitgewerkt, waarna ze worden voorgelegd aan ING.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 5 | 3 Waarderingen

Meer achtergrond artikelen