FrieslandCampina herstructureert organisatie

Datum: 16-08-2017

FrieslandCampina herstructureert organisatie

FrieslandCampina heeft aangekondigd per 1 januari 2018 de organisatie te vereenvoudigen in vier nieuw te vormen business groups. De executive board verkleint, en er wordt een executive leadership team aangesteld.
 

Koninklijke FrieslandCampina N.V. gaat de organisatie herstructureren en vereenvoudigen. Per 1 januari 2018 zal het zuivelbedrijf werken met vier wereldwijde business groups: Consumer Dairy, Specialised Nutrition, Ingredients en Basic Dairy. Twee leden van de huidige executive board zullen hierdoor FrieslandCampina aan het eind van 2017 verlaten, namelijk Piet Hilarides (coo Consumer Products Asia) en Bas van den Berg (coo Cheese, Butter & Milkpowder).


Met deze wijzigingen wil de organisatie in staat zijn 'slagvaardiger in te spelen op marktontwikkelingen en beter te innoveren op de strategische prioriteiten'.


Leiderschap
Met deze vereenvoudiging wordt ook de aansturing van de onderneming per 1 januari 2018 aangepast. De executive board zal bestaan uit de ceo (Roelof Joosten) en cfo (Hein Schumacher). Zij maken ook deel uit van het Executive Leadership Team, dat verder zal bestaan uit onder anderen:

Roel van Neerbos - President Consumer Dairy
Berndt Kodden- President Specialised Nutrition
Kathy Fortmann - President Ingredients
Hans Meeuwis - President Basic Dairy
Rahul Colaco - President FrieslandCampina China


Een aantal corporate functies, zoals Human Resources, Research & Development en Corporate Supply Chain, wordt ook ondergebracht in het executive leadership team.

Strategie
Roelof Joosten, ceo Koninklijke FrieslandCampina N.V.: 'Met onze strategie route2020 richten we ons op betere voeding voor consumenten, goede inkomsten voor onze boeren, nu en in de toekomst. Om succesvol te blijven moeten we sneller inspelen op veranderingen in de consumentenvraag en klantbehoeften en ontwikkelingen in de samenleving. Dat kunnen we realiseren door grotere zelfstandigheid van de business groups met snellere besluitvorming. Met de vereenvoudiging van de organisatie en gerichte innovaties investeren we in het verder versterken van onze merken op het gebied van speciale voeding, melk en overige zuiveldranken, yoghurt, kwark, kaas en ingrediënten.'

Roelof Joosten