ABN Amro en Zalm; een goed huwelijk?

ABN Amro en Zalm; een goed huwelijk?

Auteur: Andy Mosmans | 27-04-2010

Goed ontwikkelde, gemotiveerde, geïnformeerde en geïnspireerde medewerkers staan aan de basis van het succes van elke onderneming.

Het komt erop neer dat een onderneming er goed aan doet haar medewerkers te koesteren om zo een betere interactie met klanten te krijgen, wat vervolgens weer leidt tot loyale klanten. De Service (Value) Profit Chain van Harvardprofessoren Hames Heskett, Earl Sasser en Leonard Schlesinger is dan ook een bekend managementconcept.

De Bank
Hoe erg is het dan gesteld met ons aller ABN Amro? De medewerkers van ABN Amro en Fortis Bank Nederland zijn namelijk heel ontevreden, met name over het beleid van de topmensen. Dat blijkt althans uit een peiling die FNV Bondgenoten, De Unie, CNV Dienstenbond en BBV hebben gehouden onder ruim 1500 werknemers.

Een onvoldoende
De leiding van de bank krijgt een 4 als rapportcijfer, topman Gerrit Zalm en zijn zes medebestuurders zouden niet weten wat er leeft op de werkvloer. De vakbonden vragen zich vervolgens af of het bestuur wel in staat is om de nieuwe bank op poten te zetten en of de 30 miljard euro aan gemeenschapsgeld bij hen wel in goede handen is.

ABN Amro zegt het standpunt van de bonden te betreuren. Volgens de bank is er wel degelijk sprake van energie onder de medewerkers om gezamenlijk 'een mooie bank te bouwen'.


Internal Marketing
In een recent artikel van Ahearne, Lam, en Dick in The Journal of Marketing wordt specifiek de rol van leiders onderzocht in relatie tot het betrekken, motiveren en in beweging brengen van medewerkers, wat ook wel ‘internal marketing' wordt genoemd. Bij internal marketing zorgt een bedrijf ervoor dat het werk en de werkplek aansluiten op de wensen en behoeften van medewerkers, waarbij tegelijkertijd ook de doelstellingen van het bedrijf worden gerealiseerd.


Klantgerichtheid
Een daaraan gerelateerd concept is ‘organisatie-identificatie': in welke mate kunnen medewerkers zich identificeren met de organisatie. Organisatie-identificatie blijkt een goede voorspeller van medewerkertevredenheid, coöperatief gedrag, functieprestatie, organisatieverantwoord gedrag en klantgerichtheid.

Leiders kunnen met hun gedrag de bedrijfscultuur, waarden en visie overbrengen op de overige medewerkers. Charismatische leiders blijken de meeste invloed te hebben op de medewerkers. Overigens gaat het dus wel in eerste instantie over de tent en niet zozeer over de vent - of zo u wilt, het bedrijf in plaats van het wijf.


Stapsgewijze identificatie
De onderzoekers toonde aan dat de mate waarin de leider zich identificeert met de organisatie en dit kan overbrengen aan zijn medewerkers directe invloed heeft op de mate waarin medewerkers zich met de organisatie identificeren. Dit verloopt stapsgewijs: CEO's beïnvloeden de managers en managers beïnvloeden op hun beurt de medewerkers.

Managers met een hoge mate van identificatie wisten meer omzet te behalen. Medewerkers met een hoge mate van identificatie bleken weer effectiever te werken en verkochten meer. Slechte leiders en de charismatische leiders die de visie en waarden van de organisatie niet onderschreven hadden juist een negatieve invloed op hun medewerkers.


Zalm & Co
Dan rest de vraag hoe Zalm & co het in dit opzicht doen. Een goede minister van financiën hoeft namelijk niet per definitie ook een goede aanvoerder van een eigenzinnig bedrijf te zijn. Zeker niet als dit bedrijf in moeilijkheden is en de werknemers niet gemotiveerd zijn om die moeilijkheden het hoofd te bieden.

Lees ook:
> Een nieuw merk introduceren in tijden van crisis?
> Vier taken van de CEO
> Sjoerd van Keulen: ‘Het is tijd voor een nieuw model' 

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/wetenschappelijk01v.jpg

Spelenderwijs onderzoeken of iemand integer is

Bedrijven en organisaties moeten vaker en beter selecteren op integriteit bij de werving en selectie van nieuw personeel, bijvoorbeeld met behulp van computerspellen. Organisatiepsycholoog Ard Barends, onlangs gepromoveerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam, ontwikkelde een assessment game die deze ‘zesde persoonlijkheidsfactor’ in beeld brengt. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Voorspelling-2021-01v.jpg

2021 brengt economisch herstel

Hoofdeconoom Marieke Blom van ING Nederland is de laatste weken optimistischer over een sterk herstel van de Nederlandse economie in 2021. Haar aanname is dat de economie in de zomer van komend jaar weer tot bloei kan komen, maar misschien lukt dat al eerder. Toch wordt er in 2021 zonder twijfel pijn gevoeld.

lees artikel
scopist_posts/originals/Zorgsector01v.jpg

Big data in de zorgsector

De zorg en big data lijken geboren voor elkaar. Vanouds drijft de medische wereld op data – van klinisch onderzoek dat jarenlang loopt tot levenslang bijgehouden patiëntendossiers. Die data zijn waardevol en het digitaal ontginnen ervan biedt enorme kansen voor zorgverleners. Tegelijk is dat geen sinecure. Dit is waar beslissers volgens Dimitri van Hoewijk en Elisabeth Thole op moeten letten. 

lees artikel
facebook