Aegon: hoogste tijd voor nieuw bloed

Aegon: hoogste tijd voor nieuw bloed

Auteur: Hans Crooijmans | 18-01-2008

Stel: u werkt bij een bekend bedrijf met duizenden medewerkers en u kreeg gisterochtend een mailtje dat de hoogste baas deze er per aanstaande maandag de brui aangeeft. Wedden dat u dan denkt dat die directeur er door zijn bazen op het internationale hoofdkantoor per direct is uitgeschopt? Of tragischer, dat zijn dokter hem heeft verteld dat hij een dodelijke ziekte onder de leden heeft.


Bij Aegon doen ze echter alsof er niets aan de hand is. Alsof Johan van der Werf (55), na 26 jaar bij de Haagse verzekeraar, het nu plotseling tijd vindt ‘voor iemand anders om het roer over te nemen'. En alsof hij ‘rond de jaarwisseling' tot het inzicht zou zijn gekomen ‘dat het tijd is om verder te gaan'.


De Nederlandse kranten en websites namen de versie en toelichting van Aegon keurig over. De afdeling persvoorlichting van de verzekeraar had haar werk zo prima gedaan. Waarbij het misschien hielp dat de aanhoudende malaise op de aandelenbeurzen vrijwel al het andere financiële nieuws in de schaduw plaatst.

De werkelijkheid over het vertrek van Van der Werf steekt waarschijnlijk heel anders in elkaar. Als iemand die normaliter hondstrouw is aan zijn bedrijf plotseling opstapt, nota bene zonder dat er een vervanger is, dan is dat zacht gezegd merkwaardig. En als in het begeleidende persbericht wordt vermeld dat hij tot het einde van het jaar aanblijft als ‘adviseur' van de raad van bestuur, dan betekent dat in het corporate jargon maar een ding: "U wordt niet meer geacht op kantoor te verschijnen; we zullen uw salaris netjes doorbetalen." Het was eigenlijk al geen best voorteken dat Van der Werf eind 2006 zijn plaats in de raad van bestuur van de Aegon Group kwijtraakte.

Stront aan de knikker dus. Maar wat is er dan aan de hand? Ik heb Aegon's gerapporteerde financiële resultaten even op nageslagen. Aegon Nederland presteerde tot en met het derde kwartaal misschien niet geweldig florissant, maar ook zeker niet dramatisch.


Van de andere kant: Van der Werf dreigde de ambitieuze doelstellingen die hij zichzelf ooit zelf oplegde - zoals: de onbetwiste marktleider worden op het gebied van het verzekeren van inkomen en pensioen - bij lange na niet te halen. En Don Shepard, de binnenkort eveneens afzwaaiende CEO van Aegon Group, beaamde ruim een jaar geleden de makken van Aegon's Nederlandse bedrijf: te weinig groei in levensverzekeringen, een matige service aan klanten en tussenpersonen, en te dure producten.
Ongewild illustreert het Nederlandse bedrijf het fletse imago van het totale, beursgenoteerde verzekeringsconcern. Een beeld dat zich ook in de dramatische koersontwikkeling van het aandeel Aegon vertaalt: ruim zes jaar geleden nog boven de 50 euro, nu amper 10 euro waard.

Johan van der Werf heeft een even fraaie als a-typische loopbaan achter de rug. Hij maakte de HBS niet af, was vijf jaar lang (leerling-)stuurman op de grote vaart, werkte daarna als hotelmanager. Totdat een kennis hem suggereerde eens een echt vak te leren: verzekeren.


Vervelend voor hem, zo'n abrupt einde. Maar misschien is het inderdaad, zoals Van de Werf in zijn mailtje aan zijn personeel schreef, "goed dat nieuw leiderschap bij Aegon een kans krijgt"


 

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Waterstof10v.jpg

Zo belangrijk wordt groene waterstof

De Nederlandse industrie moet aan de bak om de klimaatdoelen te halen. Groene waterstof kan een cruciale rol spelen, zowel bij industriële productieprocessen als in de rol van opslagmedium of transportmiddel van energie. Partnerships tussen bedrijven, energiebedrijven en andere ketenpartners bieden innovatiekansen.

lees artikel
scopist_posts/originals/verduurzamen-vastgoed09v.jpg

Bedrijven, neem een rol bij het verduurzamen van vastgoed

Vanaf 2023 moeten kantoorgebouwen minimaal energielabel C hebben, maar de vastgoedmarkt lijkt geen haast te hebben dit te realiseren. Vastgoedadviseur Colliers International Nederland onderzocht wat institutionele, particuliere en private-equitybeleggers tegenhoudt om panden structureel te verduurzamen en wat hen motiveert te versnellen. Druk vanuit het bedrijfsleven draagt bij aan die versnelling.

lees artikel
scopist_posts/originals/Onboarding-analyse09v.jpg

Nieuwkomer, stel vragen over de digitale strategie

Hoe gaan bedrijven om met hun digitale toekomst en hoe voeren ze hun strategie uit? Voor nieuwkomers is hun onboarding een uitgelezen kans om kritische vragen te stellen over digitale ontwikkelingen. Andries van Dijk en Hans van Grieken van Deloitte ontwikkelden een model dat negen trends detecteert en dat kan dienen als leidraad bij onboarding.

lees artikel
facebook