Wat een bestseller of filmster kan betekenen voor de touristenindustrie

Auteur: Ivo Weyel | 22-07-2008

Wat een bestseller of filmster kan betekenen voor de touristenindustrie

Wie het hele jaar door beroepshalve veel verre reizen maakt, wil het in de vakantie wel eens dichterbij huis zoeken. Hoe lang geleden was het niet dat ik het Louvre bezocht? Of een rondje Comomeer deed? Dus daar stond ik in de rij voor de ingang van het mooiste museum van Parijs.

De lange rij. De lange, lange rij. Binnen was het een chaos. Duizenden mensen rennen door de gangen, lopen je omver, voorafgegaan door gidsen met opgeheven stokken met zakdoeken eraan. En waar rennen ze heen? De Mona Lisa. Eenmaal daar aangekomen, kijken ze niet eens, maar houden hun mobiele telefoontjes boven het hoofd om het te fotograferen. De menigte gedraagt zich als bij een popconcert: luidruchtig en onophoudelijk flitsend. De meeste lezers zullen nu wel begrijpen waar ik heen wil: De Da Vinci Code van Dan Brown, de bestseller uit 2003, met een oplage van veertig miljoen exemplaren. Oud nieuws? Geenszins. Het Louvre heeft er vijf jaar na dato immers nog last (of profijt) van. Ik ook. Ik vervloek het boek als ik weer eens opzij word geduwd door een groep Japanners.


Bord op gevel


Eerst wat cijfers, over wat een bestseller allemaal niet kan betekenen voor de reisindustrie. Al in 2004 liet het Parijse toeristenbureau weten vijftien procent meer toeristen in de stad te hebben ontvangen dankzij het boek. De kerk St. Sulpice, die in het boek voorkomt, pluste met dertigduizend mensen, en heeft nu zelfs een bord op de gevel getimmerd met daarop de uitleg dat dit geen "heidens bolwerk" is (zoals in het boek staat), maar een kerk. Ruim tienduizend mensen deden de speciale Da Vinci Code stadstour. In datzelfde jaar laat het Louvre weten ruim een miljoen (!) bezoekers meer te hebben ontvangen dan het jaar daarvoor, dankzij het boek. Die renden dus allemaal richting Mona Lisa. En de Eurostar, de treinverbinding tussen Londen en Parijs, heeft vorig jaar vijftienhonderd vergeten Da Vinci Code-exemplaren in de lost and found-schappen bijgezet, waarmee het 't meest vergeten item is dat ze er hebben, meer dan de eenvoudige paraplu.
In mindere mate - maar toch zo invloedrijk dat het de toeristenstroom aanwijsbaar opkrikte -, deed Carlos Ruiz Zafóns boek De schaduw van de wind hetzelfde voor Barcelona. Er is zelfs een speciale Schaduw van de Wind-reisgids uitgebracht. Ook de boeken van Carl Hiaasen, die onophoudelijk over de Everglades in Florida schrijft, brachten een soortgelijk effect teweeg.

Gekkenhuis


Maar er is nog een categorie die hordes toeristen trekt: de filmster. Dat merkte ik in Como. Daar was het (en is het nog steeds) prachtig, en vroeger redelijk rustig. Tot George Clooney er in 2002 een villa kocht. Hij betaalde acht miljoen euro voor de schitterende villa Oleandra. Sindsdien is het er een gekkenhuis. De portier van het nabijgelegen hotel Villa d'Este vertelt dat bijna standaard de eerste vraag van incheckende gasten is, waar het huis van George Clooney staat. Dit chique hotel weigerde overigens de bruiloft van Tom Cruise en Katie Holmes te organiseren; het echtpaar wilde er het hele hotel voor afhuren. Restaurants adverteren met het feit dat George er regelmatig eet. Of ooit gegeten heeft. Cafés beroepen zich op het serveren van kopjes koffie aan de filmster. En de toeristen stromen er naar toe, in de hoop een glimp van hem op te vangen. Het stadsbestuur zit ermee in de maag; het is blij met de extra aandacht, maar vreest voor het rustige karakter van de streek. Maar makelaars kunnen hun geluk niet op. De huizenprijzen zijn door het lint gegaan; sinds zijn komst zijn deze vertienvoudigd (!). Een soortgelijke villa als die van George staat nu te koop voor tachtig miljoen euro.
Misschien nog de beste oplossing is die het Boek der Boeken veroorzaakte. Bij gebrek aan een bestaande plek - want een sprookje - denkt men nu over het bouwen van een Harry Potter-stad. Te vergelijken met Disney World. Die zal miljoenen toeristen trekken, maar dan zonder dat een mooie, bestaande plek wordt overspoeld.


Lees ook:
> Huizenmarkt zonder fundament
> Zakenmensen kiezen vaker voor hotelovernachting> Vakantie zonder Nederlanders

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie