Bootjes kijken

Auteur: Mathijs Bouman | 28-02-2006

Bootjes kijken
Vandaag om tien uur opent de HISWA de deuren. De bezoekersaantallen van de grootste botenshow van Nederland vielen de afgelopen jaren flink tegen. Toch lijken de vooruitzichten voor de Nederlandse jachtwerven bepaald niet slecht. Vooral niet voor de bouwers van extreme schepen.

Vorig jaar kwamen er 68.000 mensen op de watersportbeurs in de Amsterdamse RAI af. Dat was ruim 11 procent minder dan in 2004 en 25 procent minder dan in 2000. Recessie en watersport gaan nu eenmaal slecht samen. Er is weinig lol aan om met een lege portemonnee langs de opgepoetste sloepen en gepimpte waterscooters te schuifelen. De Nederlandse scheepvaartindustrie is dan ook een sector waarin de smeekbedes om krachtig economisch herstel al luider klinken.

Gelukkig lijkt het tij te keren. In 2005 trok de vraag naar in Nederland gebouwde boten voor het eerst in jaren weer aan. Vakblad De Schuttevaer meldde onlangs dat de orderportefeuille van de Nederlandse 'kleine scheepsbouw' in 2005 gestegen is naar 450 miljoen euro. Een jaar eerder bleef de teller steken op 317 miljoen euro. Het wordt weer leuk op de Nederlandse werven. Een klein aantal werven heeft overigens weinig last gehad van de malaise van de afgelopen jaren. Want terwijl de markt voor dobberbootjes en motorkruisertjes in zwaar weer kwam, bleef op voor de bouwers exclusieve jachten het zonnetje schijnen. Volgens cijfers van het CBS nam de vraag naar grote zeegaande zeil- en motorjachten in de eerste jaren van deze eeuw alleen maar toe. Dat komt omdat deze luxe schepen voor het grootste deel aan het buitenland verkocht worden, vooral aan miljonairs in Zuid- en Midden Amerika. De vraag naar dit Nederlands fabrikaat trekt zich van de binnenlandse conjunctuur dus weinig aan. Bouwen van exclusieve jachten is de afgelopen jaren een echte Nederlandse specialiteit geworden. Met name op de markt voor extreem grote en luxe schepen telt de Nederlandse scheepsbouw helemaal mee. Volgens een onderzoek uit 2002 is Nederland zelfs de op twee na grootste producent van plezierschepen van meer dan 24 meter lang. Nederlandse werven als Feadship en Oceanco behoren tot de absolute wereldtop. Het is wel even slikken als je de smakeloze drijvende flatgebouwen ziet die tegenwoordig voor nautische topklasse doorgaan, maar het levert de Nederlandse economie in elk geval veel geld, kennis en prestige op.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie