Nederland koploper onder euro-kneuzen

Nederland koploper onder euro-kneuzen

Auteur: Hans Crooijmans | 15-05-2008

Ze ogen fraai, de economische groeicijfers waarmee Nederland ook over het eerste kwartaal kan pronken. Ruim beter bijvoorbeeld dan het Europese gemiddelde. En bemoedigend is ook dat het de belangrijkste handelspartner, Duitsland goed gaat.


Toch hebben zulke data een betrekkelijke betekenis. Wezenlijker is hoe een land er structureel voorstaat, hoe de concurrentiekracht zich verhoudt tot die van andere ontwikkelde economieën.


Welnu, afgaande op het kersverse World Competitiveness Yearbook van de Zwitserse business school IMD, levert Nederland sterke prestaties. Vergeleken met vorig jaar zijn ‘we' weliswaar twee plaatsen gezakt, maar voor een tiende positie zou je je in dit selecte gezelschap niet hoeven schamen. Van alle eurolanden brengt alleen het onbezorgde Luxemburg er het beter vanaf. 'Nederland Super-conccurerend', jubelt Het Financieele Dagblad.

Dat laatste is tamelijk voorbarig. Het geeft bijvoorbeeld te denken dat zowel Zwitserland, Denemarken als Zweden hoger genoteerd staan. Toeval of niet, dat zijn alledrie niet-eurolanden. Net als Noorwegen trouwens, op de elfde plaats. Anders gezegd: Nederland is vooral de koploper onder de euro-kneuzen.
Het IMD-jaarboek - voor ruim 500 euro te koop - is in beginsel bedoeld om bedrijven, adviseurs en overheden te helpen bij hun beslissing over de meest geschikte internationale verstigingsplaats. Maar de vele statistieken zeggen ook veel over de sterke en zwakke punten van de 55 landen die het institituut in Lausanne onderzoekt.
Wie deze statistiek bekijkt ziet bijvoorbeeld dat de efficiency van de Nederlandse overheid veel te wensen overlaat. Niet voor niks noemen ondernemers steevast de regeldrift van ambtenaren als een van hun grootste obstakels. Intussen slaat de Amerikaanse Kamer van Koophandel alarm over verslechtering van het Nederlandse investeringsklimaat, mede vanwege het tamme ontslagrecht, de geringe productiviteitsgroei. Paniek is overdreven, maar de teruglopende investeringen, de toenemende inflatie en de oplopende lonen moeten Nederland inderdaad zorgen baren.

Kortom, met de grote concurrentiekracht kan het snel zijn gedaan. De eerste tekenen van een terugval dienen zich inmiddels aan. Een relatief open economie als de Nederlandse is bovendien gevoelig voor een fenomeen als de kredietcrisis, waarschuwt president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank.
Hij heeft gelijk. De malaise op de financiele markten zal vroeg of laat overslaan naar andere sectoren en het gedrag van consumenten en bedrijven gaan beinvloeden. Dan heb je niet veel aan een hoge ranking van Zwitserse cijferverzamelaars.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Waterstof10v.jpg

Zo belangrijk wordt groene waterstof

De Nederlandse industrie moet aan de bak om de klimaatdoelen te halen. Groene waterstof kan een cruciale rol spelen, zowel bij industriële productieprocessen als in de rol van opslagmedium of transportmiddel van energie. Partnerships tussen bedrijven, energiebedrijven en andere ketenpartners bieden innovatiekansen.

lees artikel
scopist_posts/originals/verduurzamen-vastgoed09v.jpg

Bedrijven, neem een rol bij het verduurzamen van vastgoed

Vanaf 2023 moeten kantoorgebouwen minimaal energielabel C hebben, maar de vastgoedmarkt lijkt geen haast te hebben dit te realiseren. Vastgoedadviseur Colliers International Nederland onderzocht wat institutionele, particuliere en private-equitybeleggers tegenhoudt om panden structureel te verduurzamen en wat hen motiveert te versnellen. Druk vanuit het bedrijfsleven draagt bij aan die versnelling.

lees artikel
scopist_posts/originals/Onboarding-analyse09v.jpg

Nieuwkomer, stel vragen over de digitale strategie

Hoe gaan bedrijven om met hun digitale toekomst en hoe voeren ze hun strategie uit? Voor nieuwkomers is hun onboarding een uitgelezen kans om kritische vragen te stellen over digitale ontwikkelingen. Andries van Dijk en Hans van Grieken van Deloitte ontwikkelden een model dat negen trends detecteert en dat kan dienen als leidraad bij onboarding.

lees artikel
facebook