Laat de crisis gebeuren

Laat de crisis gebeuren

Auteur: Hans Crooijmans | 13-03-2008

Beursindices over de hele wereld springen wild op en neer, een vat olie kost 110 dollar en de dollar was voor eurobezitters nog nooit zo goedkoop. Inflatie steekt de kop weer op. En het is niet meer de vraag óf er in de Verenigde Staten een recessie komt, maar wanneer.


Zelden zo'n enerverende tijd meegemaakt. De financiële nieuwszender Bloomberg- gelukkig ook in Moskou te ontvangen - levert in elk geval spannende televisie. Elk woord van Fed-voorzitter Ben Bernanke, ECB-president Jean-Claude Trichet of de Amerikaaanse minister van financiën Hank Paulson wordt op een goudschaaltje gewogen. Een Opec-bijeenkomst trekt bijna net zoveel publiciteit als in de jaren '70.


Wat het meest opvalt is dat met name in het land waar de vrije economische krachten - op papier - vrij spel hebben, de grootste inspanningen worden geleverd om het onvermijdelijke niet te laten gebeuren.
Ga maar na: sinds september vorig jaar heeft de Fed de officiële rente in de Verenigde Staten verlaagd van 5,25 tot 3 procent. En een nieuwe reductie met een half of driekwart procent is aanstaande. President Bush keert nog dit jaar 150 miljard dollar uit aan Amerikaanse huishoudens, opdat die toch maar vooral blijven spenderen. Politici en bankiers proberen dubieus gefinancierde obligatieverzekeraars als Ambac en MBIA met man en macht overeind te houden. Nadat de centrale banken eerder al voor vele tientallen miljarden liquiditeit in de van onderling wantrouwen vergeven bancaire kredietmarkt hadden gepompt, werd er deze week nog eens 200 miljard dollar tegenaan gegooid. Geld dat door commerciele banken opgenomen mag worden met veelal onverkoopbare mortgage backed securities als onderpand.

De reactie van financiële markten na elke noodmaatregel volgt hetzelfde euforische patroon: aandelenkoersen schieten omhoog, obligaties zakken als een pudding in. Althans, voor heel even. Want binnen een dag volgt doorgaans al de ontnuchtering. Ongetwijfeld vinden beleidsmakers nog wel enkele andere wapens in de strijd tegen de economische en financiële neergang. Maar, het zal op den duur niet uithalen.

Waarschijnlijk is alle lapwerk zelfs contraproductief. Het zou beter zijn een snelle en diepe crisis te accepteren, zodat de zwakke plekken in de economie en het financiële systeem worden gesaneerd in plaats van gecamoufleerd. Dat dit niet gebeurt is vanwege de angst dat, bijvoorbeeld, te grote groepen burgers nu zwaar getroffen zouden worden door de effecten van de Amerikaanse hypotheekcrisis. Maar dat die groep zo groot is en het financiële leed zo zwaar, komt juist doordat bankiers en burgers er kennelijk altijd op kunnen vertrouwen dat beleidsmakers hen uiteindelijk de hand boven zullen houden. Moral hazard, ja.

Ziedaar de vicieuze cirkel. En de reden dat we nog maandenlang spannende Bloomberg-televisie gaan beleven.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Analyse-Vlerick03v.jpg

Digital transformation know how

Digitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.

lees artikel
scopist_posts/originals/Analyse-CGLytics03v.jpg

Bestuurder, bent u wel eerlijk ingeschaald?

Bestuurdersbeloningen houden de gemoederen in de aanloop naar de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen bezig: zijn die wel in lijn met de bedrijfsprestaties? Aniel Mahabier, ceo van governancedataspecialist CGLytics, ziet de aandacht van aandeelhouders hiervoor verder toenemen: onvoorbereid zijn betekent een reputatierisico.

lees artikel
scopist_posts/originals/BOLD leaders 250.jpg

Franziska Schaadt, Guy Wijnen en Snezana Zivcevska-Stalpers zijn BOLD Leaders

Deloitte organiseert jaarlijks een verkiezing onder ondernemers en bedrijven – groot en klein – op zoek naar leiders die broad, optimistic, long term en daring ofwel BOLD zijn en reikt dit jaar voor de tweede keer de BOLD Leader Award uit. De drie finalisten van het BOLD Leader-programma stellen zich voor in een persoonlijke brief, waarin zij hun visie op leiderschap geven.

lees artikel
facebook