Chief Enterprising Officer

Chief Enterprising Officer

Auteur: Ellen Croes | 29-09-2016

Bestuurders worden geleefd. Door de agenda’s die al maanden vooruit volgeboekt staan en door incidenten die zo’n agenda disrupten. Hard werken, ‘head down’, terwijl de wereld in een razend tempo verandert, met nieuwe kansen en bedreigingen.


Met de toegenomen regelgeving en aansprakelijkheid van bestuurders is het niet heel verwonderlijk dat zo veel tijd wordt besteed aan managen, controleren, risicobeperking. Grote bedrijven liggen immers onder een vergrootglas: aandeelhouders in de nek, media op hun lip, toezichthouders over de schouder, overal en altijd. Alleen al door hun omvang en complexiteit zijn concerns kwetsbaar. Het is tekenend – zie de benoemingen van de laatste twee jaar – dat de cro de gewildste nieuwe loot aan de c-suite tak is: de chief risk officer. Risk management moet, maar meer dan schijnzekerheid geeft het niet. Ondertussen is niet toekomen aan ondernemen, aan overmorgen, een zeker zo groot risico. Stilstaan is vandaag de dag achteruit hollen.


Executives worstelen met het vinden van de balans. Hoe kun je – hoe moet je – jezelf als bestuur organiseren zodat managen en ondernemen, nu en straks, de aandacht krijgen die ze verdienen? Hoe voorkom je dat de vergadering voor 95 procent gaat over de resultaten en activiteiten van gister, vandaag en morgen, en niet over de mogelijk fundamenteel andere bedrijfs- en economische modellen van overmorgen? Je lost het niet simpelweg op met een ‘heidag’. Bij terugkeer is de mailbox vol en de dagelijkse beslommeringen verdringen de goede voornemens.

Het is tijd voor een andere aanpak. De taak ‘ondernemen’ moet expliciet belegd worden op het hoogste niveau: in de rvb, en in de directies van grote bu’s. Daar hoort een chief ondernemen te zitten, en ik meen dat het de ceo moet zijn die zich die rol toe-eigent en bewust ruimte in agenda en hoofd vrijmaakt om met overmorgen bezig te zijn, door de daily business voor een belangrijk deel te delegeren.

Zo’n aanpak vergt moed van de bestuurders en verdient de volle steun van de commissarissen. In het kader van risk management is het minstens zo belangrijk te ondernemen, en toe te zien op ondernemen, als te managen. Het upward potential van ondernemen is groter dan het downward risk van niet ondernemen.

Wie goed kijkt, ziet voorbeelden van bestuurders die gekozen hebben voor een dergelijk model, en dat zijn typisch de bedrijven die in hun sector aantoonbaar meer bezig zijn met de businessmodellen van de toekomst. Ralph Hamers bij ING (die dat kort na zijn aantreden al aankondigde in een interview met Management Scope), Peter Molengraaf bij Alliander en Jeroen de Haas bij Eneco zijn voorbeelden van ceo’s die ondernemen tot hun hoofdtaak hebben gemaakt.

De taak van de raad van bestuur strekt verder dan ‘op de tent passen’. Zij moet ondernemen. En die cruciale opdracht verdient een chief ondernemen. Er is grote behoefte aan ceo’s die chief enterprising officer kunnen en willen zijn. Ceo’s die de nieuwe markt mee maken, vanuit de positie van kracht die ze nu nog hebben. In de meeste sectoren schijnt een waterig zonnetje. Wacht niet tot de hoosbui komt.


Ellen Croes is partner bij The Executive Network.


Deze column is gepubliceerd in Management Scope 06 2016.

Ellen  Croes

Tekst door: Ellen Croes

  • > Managing director Joep Lange Institute

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Ellen Croes

scopist_posts/originals/Croes, Ellen - 2016.jpg

Datalimiet

De snelheid en impact van exponentiële ontwikkelingen verhouden zich slecht tot de lineaire ontwikkeling van ons brein en onze instituten. Slechts een beperkt deel van de mensheid schept genot uit de overgang van het ene tijdperk naar het andere. Genieten is slechts weggelegd voor wie net even wakkerder en dapperder op de kansen reageert.

lees artikel
scopist_posts/originals/Croes, Ellen - 2016.jpg

Kettingbrief

Elk jaar stuurt Larry Fink een brief naar ceo’s van leading global companies. Fink is, zoals u ongetwijfeld weet, bestuursvoorzitter van BlackRock, ’s werelds grootste vermogensbeheerder. Zijn mening doet ertoe. In zijn meest recente brief houdt hij een oprecht pleidooi voor wat ik niet anders kan noemen dan corporate social responsibility, met nadrukkelijk daarbij inbegrepen environmental responsibility.
 

lees artikel
scopist_posts/originals/Croes, Ellen - 2016.jpg

Column Ellen Croes: Too little, too late

Kortgeleden was ik in de VS en kreeg daar een tot nadenken aanzettend plaatje voor ogen. Op het plaatje stond de omzet van Skype naast de – gederfde – omzet van de telco’s: 2 miljard respectievelijk 35 miljard. Skype ‘stal’ 35 miljard uit de portemonnee van de telco’s en ‘gaf’ 33 miljard aan ons, de gebruikers.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Waterstof10v.jpg

Zo belangrijk wordt groene waterstof

De Nederlandse industrie moet aan de bak om de klimaatdoelen te halen. Groene waterstof kan een cruciale rol spelen, zowel bij industriële productieprocessen als in de rol van opslagmedium of transportmiddel van energie. Partnerships tussen bedrijven, energiebedrijven en andere ketenpartners bieden innovatiekansen.

lees artikel
scopist_posts/originals/verduurzamen-vastgoed09v.jpg

Bedrijven, neem een rol bij het verduurzamen van vastgoed

Vanaf 2023 moeten kantoorgebouwen minimaal energielabel C hebben, maar de vastgoedmarkt lijkt geen haast te hebben dit te realiseren. Vastgoedadviseur Colliers International Nederland onderzocht wat institutionele, particuliere en private-equitybeleggers tegenhoudt om panden structureel te verduurzamen en wat hen motiveert te versnellen. Druk vanuit het bedrijfsleven draagt bij aan die versnelling.

lees artikel
scopist_posts/originals/Onboarding-analyse09v.jpg

Nieuwkomer, stel vragen over de digitale strategie

Hoe gaan bedrijven om met hun digitale toekomst en hoe voeren ze hun strategie uit? Voor nieuwkomers is hun onboarding een uitgelezen kans om kritische vragen te stellen over digitale ontwikkelingen. Andries van Dijk en Hans van Grieken van Deloitte ontwikkelden een model dat negen trends detecteert en dat kan dienen als leidraad bij onboarding.

lees artikel
facebook