Wie verslaat Facebook?

Wie verslaat Facebook?

Auteur: Gastauteurs | 04-07-2007

Gastauteur Anton van Elburg : De 24-jarige Mark Zuckerberg zette onlangs in één klap de nog jonge markt van online sociale netwerken op zijn kop. Zuckerberg richtte in februari 2004 Facebook op, een van de snelst groeiende sociale netwerken op internet.

Per maand loggen er zo’n 26 miljoen mensen in op de service om hun persoonlijke profiel bij te werken en contact te leggen met anderen. Van zulke netwerken zijn er wel meer: MySpace, Bebo, Friendster, Linkedin. Nieuw is dat Zuckerberg vorige maand de deuren opende voor applicaties van derden, waarmee Facebook als het ware een community-platform is geworden waarop anderen hun diensten kunnen aanbieden. Een van de eerste diensten die volop profiteerde van dit buitenkansje was iLike.com, dat mensen hun muziekvoorkeur laat delen.

Binnen een paar dagen hadden ruim vier miljoen Facebookers de iLike-applicatie met één klik aan hun profiel toegevoegd. Het voordeel van het Facebook-platform voor aanbieders is de mogelijkheid om in een keer een grote community te bereiken en direct de persoonlijke profielinformatie in te laden. De gebruikers hoeven niet nogmaals te registreren en opnieuw vrienden uit te nodigen om hun netwerk op te bouwen.


Het achterliggende idee is dat Facebook de ‘hub’ wordt waarop leden al hun activiteiten op verschillende (sociale) sites kunnen bundelen. Meer functionaliteit en vrijheid voor de gebruikers dus. Vandaar het enthousiasme onder industrywatchers die meteen maar het einde van concurrent MySpace (toch ruim twee keer zo groot als Facebook) aankondigden. MySpace en businessnetwerk LinkedIn reageerden binnen enkele weken door ook aan te kondigen hun sites open te gooien voor derden, om aan de standaard te voldoen die Facebook heeft neergezet.

Nog spectaculairder dan dit soort ontwikkelingen zijn de overnamebedragen die geboden worden. Naar verluidt sloeg Mark Zuckerberg een aanbod van een miljard van Yahoo af, en gaat hij voor een beursgang. Rupert Murdoch wil MySpace voor 11 miljard van de hand doen aan Yahoo. En LinkedIn prepareert zich ook op een notering aan de Nasdaq.

Maar investeren in sociale netwerken is niet voor angsthazen. Door de chronische ontrouw van de internetters en de snelle conceptuele en technologische veranderingen zijn succes en verval moeilijk te voorspellen in de wereld van de sociale netwerken. Online migratiestromen kunnen vrij plotseling ontstaan. Zo zag Friendster enkele jaren geleden iedereen massaal weghollen naar MySpace. En het enige wat Silicon Valley nu bezighoudt is de vraag hoe Facebook verslagen kan worden.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
facebook