Spaar ons spaargeld: verbied hoge kosten

Spaar ons spaargeld: verbied hoge kosten

Auteur: Esther van Rijswijk | 06-03-2008

Het gedonder rondom de woekerpolissen laat zien dat de Nederlandse aanpak om financiële producten ‘transparant' te maken, niet werkt. Accepteer dat een hypotheek of een beleggingsverzekering voor de gemiddelde consument niet te bevatten is, maar maximeer de toegestane kosten! En laat die financiële bijsluiter voortaan maar zitten.


Als het aan de Ombudsman financiële dienstverleningligt, betalen verzekeraars de komende jaren 2 miljard euro uit aan consumenten die hun geld in beleggingsverzekeringen stopten. Het feit dat de meeste verzekeraars onmiddellijk akkoord gingen, geeft aan dat dat bedrag waarschijnlijk te laag is, maar dat terzijde.


Veel interessanter dan het bedrag van twee miljard, is de stelling van Jan Wolter Wabeke (de ombudsman) dat de kosten van een beleggingsverzekering niet hoger zouden moeten zijn dan 2,5 procent.
Al het gerommel met financiële bijsluiters, het verder optuigen van de zorgplicht van adviseurs, en het lesgeld van de aandelenlease affaire ten spijt, konden nieuwe problemen niet worden voorkomen.


Het is zo langzamerhand wel duidelijk consumenten simpelweg niet in staat zijn financiële producten te doorgronden. Sterker nog: velen willen dat ook niet, vandaar dat ze ervoor naar een adviseur gaan.

In Groot Brittannië concludeerde een commissie in 2002 al de markt voor financiële dienstverlening altijd in staat zal blijven om rookgordijnen op te trekken voor consumenten, en dat vereenvoudiging ervan van bovenaf opgelegd moet worden. De commissie Sandler adviseerde om maximale kosten van 1 procent - fors minder dus dan de 2,5 procent van Wabeke - toe te staan voor bepaalde beleggings-, pensioen- en lijfrenteproducten. Het idee is dat aanbieders van die producten dan vanzelf tot vereenvoudiging over zullen gaan. Zonder dwang, hebben ze daartoe geen enkele prikkel.

Opmerkelijk is dat de financiële sector in Groot Brittannië destijds Sandler niet aanviel op zijn analyse. Op het percentage was, zoals te verwachten valt, wel veel kritiek. Dat zou veel te laag zijn, en geen ruimte bieden voor marketinginspanningen. Dat laatste is in Groot Brittannië belangrijk, omdat mensen er te weinig sparen en beleggen, vooral voor hun pensioen. In Nederland is dat, dankzij de verplichte pensioenregelingen voor werknemers, veel minder een probleem.

Maar we zijn niet flauw: laten we beginnen met 2 procent maximale kosten, de komende jaren af te bouwen tot 1 procent. En laat die financiële bijsluiter dan voortaan maar zitten.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
facebook