Passagiers Schiphol dol op ticketbelasting

Auteur: Mathijs Bouman | 19-02-2007

Passagiers Schiphol dol op ticketbelasting
Terwijl de luchtvaartlobby moord en brand schreeuwt over het kabinetsplan om belasting te heffen op vliegtickets, blijkt de gemiddelde reiziger er prima mee te kunnen leven. Invoering wordt zo een kwestie van slim presenteren.

Gerlach Cerfontaine is boos. Of beter: hij is ontstemd, want de altijd goedgemutste baas van de Schiphol Groep is een echte heer en verliest nooit zijn geduld. Ontstemd dus, en met reden. Eerst besloten de coalitiepartijen dat hij Schiphol niet naar de beurs mag brengen. En nu blijkt dat het nieuwe kabinet 350 miljoen euro wil ophalen door vliegtickets te belasten. Het moet niet gekker worden.'Passagiers en airlines zullen naar een goedkopere luchthaven gaan en dus evenveel uitstoot produceren, maar dan net over de grens', voorspelde hij in een interview met RTL-nieuws. En ja hoor, nog dezelfde dag kwamen de eerste doemscenario's naar buiten over prijsvechters die Schiphol voortaan zouden mijden. Het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) wist bovendien dat: 'als zo'n heffing bedoeld is voor het milieu het beter niet ingevoerd kan worden, want een heffing verbetert het milieu niet',

In de consternatie vergat iedereen om de passagiers - die de ticketbelasting uiteindelijk zullen moeten betalen - te vragen wat zij er eigenlijk van vinden. Vergalt een 'klimaatbelasting' op een retourtje Alanya of Zanzibar hun zonvakantie? Of gaan we straks zonder morren betalen? Waarschijnlijk het tweede. Tenminste, dat blijkt uit een onderzoek van het Instituut voor Milieuvraagstukken (Vrije Universiteit) naar de bereidheid van passagiers om een toeslag te betalen op tickets. De onderzoekers ondervroegen in november vorig jaar ruim 400 binnen- en buitenlandse passagiers op Schiphol. Maar liefst driekwart vindt een toeslag een goed idee. Slechts 14 procent is tegen. Gemiddeld waren de voorstanders van een ticketbelasting bereid daarvoor 23 euro neer te tellen. Dat is een opvallend bedrag. De 350 miljoen die het nieuwe kabinet wil ophalen met een heffing op tickets komt volgens berekeningen van de ANVR uit op gemiddeld 24 euro per ticket. Over die ene euro worden reizigers en kabinet het vast wel eens. Mits de opbrengst van de heffing aan klimaatbeleid wordt uitgegeven. Een belangrijke kanttekening die de onderzoekers maken is dat voorwaarde voor het grote draagvlak onder reizigers is dat de belastinginkomsten uitgegeven worden aan klimaatmaatregelen. De passagiers zijn alleen bereid om 24 euro te betalen als ze dat kunnen beschouwen als 'schoonmaakkosten' van hun vliegreis. Het geld moet niet in de algemene middelen verdwijnen. Uit het regeerakkoord valt niet op te maken of de opbrengst van de ticketheffing geoormerkt zal worden voor klimaatbeleid. En eerlijk gezegd maakt mij dat mij als econoom ook helemaal niets uit. Dit kabinet trekt geld uit voor klimaatbeleid en gaat belasting op tickets heffen. Of dat om precies dezelfde euro gaat, is een onzinnige vraag. Maar blijkbaar maakt het de passagiers veel uit. Om de luchtvaartlobby de wind uit de zeilen te nemen, zou de nieuwe minister van Milieu (nee, dat wordt niet hij, maar zij)zo slim moeten zijn de opbrengst van de heffing wel te oormerken. Passagier blij, minister blij en Cerfontaine kwaad. Eh..., ontstemd

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie