Tijdens de crisis is het ieder voor zich

Tijdens de crisis is het ieder voor zich

Auteur: Gastauteurs | 06-11-2009

Van de jonge managers (jonger dan 50 jaar) verwacht 38 procent dit jaar nog een herstel te zien in de resultaten van hun bedrijf. Daarmee zijn zij een stuk optimistischer dan managers boven de 50 jaar. In die groep verwacht 30 procent een herstel in 2009 en ziet een kwart pas een herstel vanaf 2011.


Dit blijkt uit een onderzoek van de economische website Z24 onder zijn bezoekers. De ondervraagde managers zeggen belangrijke lessen uit de crisis te hebben getrokken. Zo noemt 30 procent het gebrek aan innovatieve kracht van de eigen organisatie als belangrijkste les. Onder de managers die veel last hebben van de crisis ligt dit percentage nog hoger. Nieuwe producten zorgen voor een sneller herstel, denken de managers. Een andere les die de managers trekken is dat hun vaste kosten voor de crisis te hoog lagen, waardoor hun organisatie niet snel genoeg op de veranderende markten kon reageren.


Organisatie onbehulpzaam tijdens crisis
Tijdens een crisis is het ieder voor zich, zo hebben de managers ervaren. Maar liefst 64 procent van de managers zegt dat geen enkele organisatie behulpzaam is geweest bij het overleven van de crisis; noch de overheid, noch de banken en zelfs niet de eigen accountant of financieel adviseur.

Lees ook:
> Leiderschap in tijden van crisis
> Van crises leren we niet
> Mogelijk 18.000 bedrijven in financiële problemen
> Staatsingrijpen à la Keynes om crisis op te lossen verstandig?

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
facebook