Een hypermarkt aan de rand van elke stad!

Auteur: Mathijs Bouman | 13-06-2006

Een hypermarkt aan de rand van elke stad!
De Nederlandse economie kan die van de VS niet bijhouden omdat de stijging van de arbeidsproductiviteit achterblijft, schrijft het CPB in een nieuwe studie. Belangrijke reden: Nederland heeft geen Wal-Mart, want er is hier een verbod op innovatieve detailhandel.

De overheid heeft een onuitroeibare neiging om goed bedoelde regeltjes op te stellen, die in de praktijk desastreus uitpakken. Treurig voorbeeld is de halfslachtige poging om de Nederlandse steden en stadjes 'gezellig' te houden door bepaalde winkelbedrijven domweg te verbieden zich er uit terug te trekken. Onze middeleeuwse regelgeving stelt dat alleen bouwmarkten en meubelzaken, tapijtboeren en nog een paar winkeltypen zich aan de rand van de stad mogen vestigen. Voor kleding, huishoudelijke artikelen, eten en drinken kan de Nederlandse consument alleen terecht in de winkelstraat. Want, zo is de gedachte, dan blijft het daar lekker druk en knus.

Erg charmant allemaal, maar over de nadelen van deze gezelligheidsdwang wordt zelden nagedacht. In de VS heeft supermarktgigant Wal-Mart de afgelopen tien jaar voor een grote productiviteitsrevolutie gezorgd. Met supergrote winkels, uitgekiende ICT en briljante logistiek zette Wal-Mart de gehele Amerikaanse retail op zijn kop. Volgens een onderzoek uit 2002 van McKinsey is een kwart van de toename van de arbeidsproductiviteit in de jaren negentig te danken aan de detailhandel, en de helft daarvan kan geheel op naam van Wal-Mart worden geschreven! Een enkel winkelbedrijf nam dus de gehele Amerikaanse economie op sleeptouw. In Nederland zou het niet kunnen. Wal-Mart zou hier veroordeeld zijn tot een paar zielige vierkante meters in een uitgewoond winkelcentrum, of - nog erger - tot een razend duur en voor toeleveranciers onbereikbaar pand in het midden van de stad. In de studie van het CPB naar de structurele groei van Nederland die gisteren het licht zag, wordt deze Nederlandse misser voorzichtig toegegeven. Waarom blijft de Nederlandse productiviteitsgroei ook in de toekomst achter bij de Amerikaanse? Omdat, zo schrijft het CPB, in de VS veel productiviteitswinsten worden geboekt door toepassing van ICT in de detailhandel. 'Door de kleinere schaalgrootte in Nederland, mede vanwege regulering, is dat in Nederland niet altijd te realiseren.' Zo is het maar net. Volgens onderzoek van de OESO zorgt die gedwongen kleine schaal er zelfs voor dat de productiviteit in de Nederlandse detailhandel tot de laagste in de (oude) EU behoort. Alleen Portugal en Spanje doen het nog slechter. Een improductieve winkelsector, achterblijvende investeringen in ICT en lagere groei voor de economie als geheel. Dat is de prijs van knusse winkelcentrum met Albert Heijn, Blokker en Kruitvat. En wie wel eens zo'n fantastische Franse hypermarché bezocht heeft weet dat de prijs nog een stuk groter is - de enorme keuze uit bijzondere en verse (!) producten die die winkels bieden, valt door de Nederlandse minimarktjes nooit rendabel uit te venten.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie