Inkoop aandelen is creatieve armoede

Auteur: Hans Crooijmans | 16-05-2006

Inkoop aandelen is creatieve armoede
Bedrijven trekken honderden miljoenen of zelfs vele miljarden uit voor de inkoop van eigen aandelen. Zo raken ze 'overtollig' kasgeld kwijt en ondersteunen ze de beurskoers. Zonde, met dat geld zou soms wat beters kunnen worden gedaan.

Koersverlies geleden in de afgelopen dagen? Wie aandelen Microsoft bezit heeft al langere tijd reden tot klagen. Microsoft is binnen de Dow Jones sinds begin dit jaar het op een na slechtst presterende aandeel. Schande, vinden ontevreden aandeelhouders. Ze eisen dat topman Steve Ballmer 60 miljard (!) dollar uittrekt voor het inkopen van eigen aandelen. Dat Microsoft 'slechts' 35 miljard dollar in kas heeft, is volgens deze beleggers geen bezwaar. 's Werelds grootste softwarebedrijf moet voor de financiering van het inkoopprogramma gewoon naar de bank gaan. Microsoft heeft nog niet gereageerd op de suggestie. Niet zo gek, want het bedrijf besteedde sinds 2004 al 30 miljard dollar aan inkoop van eigen aandelen. Toch zit het er dik in dat het management overstag gaat. Want tegenwoordig lijkt het allesoverheersende doel van bestuurders van beursgenoteerde ondernemingen: blijmaken van de aandeelhouders. 

Zo ook in Nederland. Shell trok vorig jaar al 5 miljard dollar uit voor inkoop van eigen aandelen en zal daar dit jaar ruim overheen gaan. Bedrijven als Unilever, Philips, KPN, TNT en Reed Elsevier gooien er elk vele honderden miljoenen tegenaan. De populariteit van 'geld teruggeven aan de aandeelhouders', zal er wellicht mee te maken hebben dat topmanagers daar - als bezitters van stevige pakketten opties en aandelen - zelf ook bij zijn gebaat. De trend van aandeleninkoop en uitkering van superdividenden, legt echter ook iets anders bloot. Te weten: creatieve armoede, en gebrek aan ondernemerschap. Waarom steekt het met afkalvende olie- en gasvoorraden kampende Shell niet meer geld in exploratie? Of waarom trekt het concern niet een miljardje extra uit voor grootscheeps onderzoek naar alternatieve energiebronnen. Wanneer gaat het bijna 20 jaar lang krimpende Philips eindelijk weer eens stevig groeien? Hoe lang is het geleden dat Unilever een nieuw product of merk creëerde dat de kassa kraakte? Het Magnum-ijsje bestaat alweer ruim 15 jaar.


Een bedrijf dat op langere termijn wil overleven, dient nieuwe producten te lanceren en nieuwe markten aan te boren. Dat is riskant en kost geld, ja. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat een bedrijf dat geld uitkeerde aan zijn aandeelhouders daar even later spijt van kreeg. KLM overkwam het midden jaren '90. En in 2000 moest Unilever - luttele maanden nadat 7 miljard euro was uitgekeerd aan aandeelhouders - zware leningen afsluiten om twee overnames te betalen.


De angst regeert, bedrijven worden geleid door bestuurders die zich als boekhouders gedragen. Dominante CFO's streven een optimale kapitaalstructuur na - alsof daarvoor wiskundige formules bestaan. Topmanagers zouden zich moeten realiseren dat ze eerst en vooral zijn aangesteld om te ondernemen. En aandeelhouders moet aan het verstand worden gebracht dat ze verschaffers zijn van risicodragend kapitaal. Als ze zo nodig op safe willen spelen, kopen ze maar staatsobligaties.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie