Inhoud is alles, technologie is niks

Auteur: Mark Koster | 07-05-2007

Inhoud is alles, technologie is niks
In mei leggen veel financiële websites een ei. Maar vergis u niet: inhoud is alles. Snappen mediabedrijven eindelijk eens dat technologische vernieuwing pas geld oplevert als je ook iets te melden hebt?

De jacht op de nieuwe creatieven is geopend. Vooral multi-media partijen die goedkope en authentieke spulletjes leveren zijn de begerige pareltjes om aan de innovatieketting te rijgen. Hierbij is de markt voor de hoger opgeleiden het nieuwe slagveld. Sanoma's mannentak, SMM, investeert niet langer in bladen, maar in golf- en beleggingssites . In de tv-industrie is 'klein ook fijn' geworden. Duur geproduceerde Big Brother platheid of technologische hoogwaardige, maar inhoudelijk stupide Gouden Kooi formules zijn niet langer interessant. John de Mol's credo 'massa is kassa' is voorgoed voorbij. Dat heeft zijn voormalige zakenpartner Joop van den Ende een stuk beter gezien.

Sinds hij zich uit de tv-industrie heeft teruggetrokken, rommelt hij in de marge met internet-onderneminkjes die wel eens meer waard zouden kunnen worden dan een ouderwetse tv-zender. Met de overname van Accepté , dat online diensten aanbiedt aan de studentengemeenschap, heeft het investeringsfonds van Joop van den Ende een eerste doelgroep met groeipotentie in handen. John de Mol zelf houdt fascinatie voor de grote getallen. Zijn recent genomen belang in de Telegraaf Media Groep is opmerkelijk te noemen, aangezien dit een investering is in oude media. Waarom steekt hij zijn geld niet in het FD.nl ? Of nog beter in FT.com van Pearson? Deze websites zijn begonnen met tv-concepten (FD straks samen met RTL ). De inhoud van deze internetprogramma's, hoe knullig gemaakt ook, is vaak oprechter dan de liefdeloze berichten die bijvoorbeeld RTL-Z nu de wereld in stuurt. Inhoud met een knipoog en een vleugje vermaak, daar draait het om. Alles wat niet authentiek overkomt zal sterven. Jongeren weten dat al veel langer. Die surfen liever drie uur op You Tube dan dat ze een uur verplicht naar tv moeten kijken. Het zal niet lang meer duren, voordat sommige online kanalen de Hilversumse zenders voorbij streven. De adverteerders staan klaar om hun spulletjes elders aan te prijzen. De extreem dure tv-reclames zijn pogingen om met rondspattend hagel de harten van potentiële klanten te raken. Op internet kost adverteren een fractie van de tv-commercials, terwijl het bereik niet zelden groter is en beter te meten. De echte innovatie in de media komt van een nieuwe generatie creatieven zoals studenten met een eigen bedrijf, wilde types uit Hilversum en jonge uitgevers met lef. Wie nu niet instapt, kan straks uitstappen.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie