Internetcowboys slaan toe in 2007

Auteur: Mark Koster | 03-01-2007

Internetcowboys slaan toe in 2007
U leest dit weblog nu en over een paar maanden bent u met nóg meer bezoekers. De cijfers over 2006 waren weer gunstiger voor de internet-durfals. De verliezers kent u ook: de dure televisiejongens en de zure krantenuitgevers.

De vraag is nu: hoe reageert de oude media? Lange tijd reageerde de oude media niet. Internet was een irritante verliespost was de mare. Maar deze zelfingenomen houding kan niet langer blijven bestaan. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de advertentie-inkomsten bij kranten snel dalen en die van internet fiks toenemen. Kranten die geen multi-media strategie hebben raken langzaam in coma. Meest tragische voorbeeld in Amerika was de overname van krantenconcern Knight Ridder, een conglomeraat van regionale dagbladen.

Knight Ridder is het slechts presterende aandeel geweest van het afgelopen jaar. Is het in Nederland anders? Welnee, Wegener is de vaderlandse Knight Ridder. Ook een mogelijke overname van het AD door Wegener (nu nog een joint-venture met PCM) zullen de provinciale perkamentuitgaven van de uitgever uit Apeldoorn niet kunnen redden. Wegener was in het eerste half jaar van 2006 (met een omzet van 386 miljoen euro) een verliesgevende onderneming. Hoe erg is de situatie? De advertentieruif waaruit kranten moeten eten bedraagt  ongeveer 900 miljoen euro per jaar. In 2001 was er nog 1 miljard te verdelen. Kranten en tijdschriften moeten dus iets doen. De zelfgenoegzaamheid en geletterde arrogantie is voorbij. Uit recente cijfers blijkt dat er 35% meer omzet werd gehaald uit internetsites van kranten. De nieuwe internetrevolutie, die in 2000 al werd voorspeld, zal in 2007 gaten slaan in de businessmodellen van de printelite en dwingen tot innovatie. Helaas, gaat dat nog steeds langzaam. Vernieuwende projecten bij grote kranten, weet ik uit ervaring, krijgen weinig hulp, omdat salesafdelingen nauwelijks kennis of interesse hebben in deze nieuwe wingewesten. Behoorlijk raar. Zeker nu de arbeidsmarkt aantrekt zijn er nieuwe internetmethodes gewenst om starters te werven. De aloude advertenties in Intermediar, Volkskrant Banen en Carp kosten veel geld, maar leveren aantoonbaar weinig respons op. Met internet-sollicitaties wordt duidelijk wie heeft gereageerd en wat zijn achtergronden zijn. U kunt ook wachten op de brieven uit de krant natuurlijk. Die zijn vaak geschreven door kandidaten die u niet wilt. In ieder geval, een ondernemend 2007 toegewenst

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie