Kenniseconomie erodeert het onderwijs

Auteur: Gastauteurs | 19-02-2007

Kenniseconomie erodeert het onderwijs

Gastauteur Henk Willem Smits: Is het wel nodig dat bakken met extra geld naar onderwijs gaan? Veel kennis is misschien wel beter, sneller en goedkoper op te doen door bijvoorbeeld een meester-gezelrelatie of stages.

In het kader van de kenniseconomie moet iedereen tegenwoordig zo lang mogelijk naar school, lijkt de gedachte. Maar is dat wel altijd zo zinvol? Wat hebben we aan allemaal hbo's (nuttige scholen als HTS, de lerarenopleiding, verpleging en misschien heao daargelaten), die duur hoger onderwijs geven in vakken die je via een stage bij een bedrijf even goed, goedkoper en sneller kan leren?

Nu overzie ik niet het hele onderwijs, maar in mijn eigen branche is de laatste jaren een hausse aan nieuwe opleidingen opgezet. De hbo's struikelen over elkaar heen om studenten te lokken met sexy studies. Media en informatiemanagement, media en cultuur, media en huppeldepup, communicatie met dit of dat. De mooiste die ik tegen kwam heet Media & Entertainment management(kijk ook even onder het kopje 'kwaliteit'). Wie niet kan schrijven of geen neus voor nieuws heeft kan dan dat soort opleidingen doen, want ja, iedereen moet per slot van rekening zo lang mogelijk doorstuderen, anders red je het niet in de kenniseconomie. Vandaar dat allemaal bang gemaakte jongeren die niet technisch of economisch zijn aangelegd vier jaar lang pretstudies gaan doen in de culturele sector. Op universiteiten gaat het ook hard met de aanwas van dit soort studies. Verpleeg-kundigen die dringend nodig zijn studeren door in nieuw opgezette opleidingen in de media- en cultuurhoek. Mbo's zetten eveneens driftig steeds meer media-opleidingen in de markt. Die sector is niet oneindig groot, dus vaak eindigen deze studenten heel ergens anders, waar ze alsnog in de praktijk een vak leren. Studenten kunnen nauwelijks uitleggen waar ze nu voor leren. Bij de opleiding media en informatiemanagement is het nog redelijk duidelijk, daarmee kan je productiemedewerker of eindredacteur worden bij een televisieprogramma, aldus een stagaire. Nuttig en belangrijk werk waarbij het hoofd koel moet blijven, maar voor een dergelijke niche drie of vier jaar gespecialiseerd hoger onderwijs instellen is wel merkwaardig. En na de havo of het mbo een lange stage lopen bij een van de vele productiebedrijfjes, die altijd op goedkope krachten zitten te wachten, is dan misschien wel nuttiger. Daar geld voor vrij maken is wellicht een even goede en financieel efficiëntere bijdrage aan de kenniseconomie. Deze hbo-ers vertellen dan doodleuk verder dat ze bezig zijn met hun 'scriptie' (eindwerkstuk) om 'af te studeren' (diploma halen), want die hbo's hebben nog kapsones ook tegenwoordig, niet alleen in Nederland maar overal in West-Europa. Ze maken hun leerlingen wijs dat afstuderen niet exclusief voor de universiteit is. Het erodeert het hele hoger onderwijs. Misschien zou dat doorleren dus maar eens wat minder aangemoedigd moeten worden

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie