Van de ene luchtbel naar de andere

Van de ene luchtbel naar de andere

Auteur: Walter Vesters | 05-09-2008

Eind vorige eeuw geloofden we collectief in het sprookje van de Nieuwe Economie. Ik zal nooit meer het moment vergeten waarop een vooraanstaand investeerder aan een volle zaal met ondernemers uitlegde dat cashburning te traag ging en bovendien nog te veel energie kostte. Cashflushing was beter! Kostte minder tijd, maakte een betere indruk op potentiële investeerders, en was de kortste route naar een succesvolle beursgang. Het leek erop dat een gezond bedrijfsresultaat bedreigend was voor de continuïteit van de onderneming.


Kredietcrisis
Toen Willem Middelkoop ruim twee jaar geleden begon te schrijven op onze website over de (toen) aankomende kredietcrisis, legde ik dat naast mij neer als een typisch geval van doemdenken. Hoe kon een luchtbel op de Amerikaanse hypotheekmarkt in vredesnaam invloed hebben op ons alledaagse Nederlandse bestaan? Willem’s gelijk is inmiddels meer dan bewezen en mijn naïviteit - en die van vele anderen - is een historisch feit.

Transparant
De bedreigingen voor de economie van vandaag lijken te zijn ingegeven door ouderwetse hebzucht. Dit keer door ingewikkelde financiële producten die niet of nauwelijks transparant zijn en die mensen in de VS er toe hebben verleid grote financiële risico’s te nemen waarvan ze de gevolgen niet hebben kunnen inschatten. Ook dit keer is een luchtbel geruisloos tot stand gekomen. In Europa dachten we hier een graantje van mee te moeten pikken met als gevolg dat u en ik vandaag gedwongen worden na te denken over een kredietcrisis die in eerste instantie niets met ons te maken leek te hebben.


Duurzaam ondernemen
De conclusie is eenvoudig. Sterfelijke mensen, zoals wij nu eenmaal zijn, laten zich erg gemakkelijk leiden door korte termijn belangen, zeker als er grote winsten te behalen zijn.
Dat gezegd hebbend realiseer ik me hoe moeilijk het zal moeten zijn om daadwerkelijk duurzaam te ondernemen. Op korte termijn eisen de aandeelhouders resultaat terwijl duurzaamheid per definitie een onderwerp is van lange termijn visie en strategie. Dat zou tot enorme botsingen moeten leiden. En een economie die iets terug dreigt te lopen, maakt het niet eenvoudiger. De focus van de aandeelhouders is in deze periode zo mogelijk meer dan ooit gericht op (korte termijn) resultaat.

Balans
We vroegen het voor de septembereditie van Management Scope aan Peter de Wit, directievoorzitter van Shell Nederland. Uit zijn antwoorden blijkt wel hoe ingewikkeld het is om enerzijds de aandeelhouders en analisten tevreden te houden en anderzijds investeringen te plegen in duurzaam ondernemen. Shell is nadrukkelijk op zoek naar een goede balans tussen economische, sociale en milieuaspecten bij nieuwe projecten.

Ongetwijfeld worstelen veel bedrijven met dit onderwerp. Maar onder aan de streep zal het belang van onze kinderen, kindskinderen en de vele generaties die daar op volgen voorop moeten komen te staan. Uitdaging genoeg voor de leiders van vandaag!

Lees ook:
> 'Ergste kredietcrisis voorbij, klap reële economie komt nog'
> Huizenmarkt zonder fundament
> MVO beter voor imago
> Bedrijven verdrinken in cash
> Duurzaam inkopen impuls voor bedrijfsleven?

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook