Van de ene luchtbel naar de andere

Van de ene luchtbel naar de andere

Auteur: Walter Vesters | 05-09-2008

Eind vorige eeuw geloofden we collectief in het sprookje van de Nieuwe Economie. Ik zal nooit meer het moment vergeten waarop een vooraanstaand investeerder aan een volle zaal met ondernemers uitlegde dat cashburning te traag ging en bovendien nog te veel energie kostte. Cashflushing was beter! Kostte minder tijd, maakte een betere indruk op potentiële investeerders, en was de kortste route naar een succesvolle beursgang. Het leek erop dat een gezond bedrijfsresultaat bedreigend was voor de continuïteit van de onderneming.


Kredietcrisis
Toen Willem Middelkoop ruim twee jaar geleden begon te schrijven op onze website over de (toen) aankomende kredietcrisis, legde ik dat naast mij neer als een typisch geval van doemdenken. Hoe kon een luchtbel op de Amerikaanse hypotheekmarkt in vredesnaam invloed hebben op ons alledaagse Nederlandse bestaan? Willem’s gelijk is inmiddels meer dan bewezen en mijn naïviteit - en die van vele anderen - is een historisch feit.

Transparant
De bedreigingen voor de economie van vandaag lijken te zijn ingegeven door ouderwetse hebzucht. Dit keer door ingewikkelde financiële producten die niet of nauwelijks transparant zijn en die mensen in de VS er toe hebben verleid grote financiële risico’s te nemen waarvan ze de gevolgen niet hebben kunnen inschatten. Ook dit keer is een luchtbel geruisloos tot stand gekomen. In Europa dachten we hier een graantje van mee te moeten pikken met als gevolg dat u en ik vandaag gedwongen worden na te denken over een kredietcrisis die in eerste instantie niets met ons te maken leek te hebben.


Duurzaam ondernemen
De conclusie is eenvoudig. Sterfelijke mensen, zoals wij nu eenmaal zijn, laten zich erg gemakkelijk leiden door korte termijn belangen, zeker als er grote winsten te behalen zijn.
Dat gezegd hebbend realiseer ik me hoe moeilijk het zal moeten zijn om daadwerkelijk duurzaam te ondernemen. Op korte termijn eisen de aandeelhouders resultaat terwijl duurzaamheid per definitie een onderwerp is van lange termijn visie en strategie. Dat zou tot enorme botsingen moeten leiden. En een economie die iets terug dreigt te lopen, maakt het niet eenvoudiger. De focus van de aandeelhouders is in deze periode zo mogelijk meer dan ooit gericht op (korte termijn) resultaat.

Balans
We vroegen het voor de septembereditie van Management Scope aan Peter de Wit, directievoorzitter van Shell Nederland. Uit zijn antwoorden blijkt wel hoe ingewikkeld het is om enerzijds de aandeelhouders en analisten tevreden te houden en anderzijds investeringen te plegen in duurzaam ondernemen. Shell is nadrukkelijk op zoek naar een goede balans tussen economische, sociale en milieuaspecten bij nieuwe projecten.

Ongetwijfeld worstelen veel bedrijven met dit onderwerp. Maar onder aan de streep zal het belang van onze kinderen, kindskinderen en de vele generaties die daar op volgen voorop moeten komen te staan. Uitdaging genoeg voor de leiders van vandaag!

Lees ook:
> 'Ergste kredietcrisis voorbij, klap reële economie komt nog'
> Huizenmarkt zonder fundament
> MVO beter voor imago
> Bedrijven verdrinken in cash
> Duurzaam inkopen impuls voor bedrijfsleven?

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
facebook