Meer ongelijkheid graag!

Meer ongelijkheid graag!

Auteur: Mark Koster | 24-09-2007

De nivelleerdrift van het kabinet Balkende IV herbergt een klassieke economische denkfout in zich. De belasting voor de rijken werkt averechts. Ongelijkheid is de motor van de economie, niet een obstakel.


Het hoge forfait dat mensen met een huis met een WOZ waarde van 1 miljoen of meer moeten betalen is een hinderlijk staaltje symboolpolitiek, met nare gevolgen. De jaloeziebelasting van dit kabinet is een uitwas van een tijdperk waarin drammerige gelijkheid weer tot norm is verheven. Gelukkig gaan er uit onverdachte hoek al stemmen op om deze calvinistische guillotinementaliteit tegen de rijken aan te pakken. P.H.A. Frissen, een tegendraadse sociaal-democratische denker, schrijft in zijn prachtige politiek-economische pamflet De Staat van Verschil: 'Nivellering wil beperken, matigen (...) Waar verheffing is gericht is op de maatschappelijke onderkant is nivellering gericht op de maatschappelijke bovenkant.' Ach, ja, het is een oud liedje.


Willen we dat de koek groeit en dat armen ook rijker worden of willen we de koek niet zo hard groeit door de rijken te dwarsbomen. U weet het zelf ook wel, maar u durft het risico kennelijk niet aan dat uw buurman wél slaagt en u niet.


Het probleem is niet alleen Nederlands, maar heeft heel Europa in de greep. Uit een dit weekend verschenen enquête in The Financial Times blijkt dat de bewoners van landen waar de vrije markt is aangelijnd 'pessimistischer' zijn over de economische toestand van hun land, dan de inwoners in gebieden waar 'Adam Smith' wordt nageleefd. De Spanjaarden, Fransen en Italianen geloven niet dat zij de slag met de Aziaten zullen winnen, maar evenmin willen ze meer Amerikaans kapitalisme toelaten om hun economie sterker te maken. Het anti-amerikanisme is diep geworteld in het Europese economische denken. Bijna driekwart van de Fransen en de Duitsers zijn tegen een verdere Amerikanisering van hun economie.


Aan de andere kant zijn bijvoorbeeld de helft van de Duisters en de Spanjaarden er weer wèl van overtuigd dat de kapitalistische krachten de beste garantie vormen voor een bloeiend bestaan. Een bizarre paradox. De Europese sclerose, die in Nederland ook een voedingsbodem heeft gevonden, heeft nauwelijks een rationele achtergrond, maar bijna een psychologische verklaring nodig. We weten dat we de slag verliezen als we blijven nivelleren en afromen, maar we willen het niet, omdat we, ja om wát eigenlijk? Zullen we afspreken dat we niet gaat zeuren als de niet-miljonair straks ook meer belasting moet betalen voor de waarde van zijn huis?

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook