De dubbele macht van de belegger

De dubbele macht van de belegger

Auteur: Quinty Danko | 14-08-2006

Sinds de code-Tabaksblat mogen institutionele beleggers zich niet langer opstellen als afstandelijke aandeelhouders en moeten ze stemmen op de aandeelhoudersvergadering. Tot genoegen van bestuurders doen ze dit nog maar mondjesmaat. Wat ze wel doen, is bij het eerste negatieve signaal hun aandelen verkopen. Wat is erger?

Toen de commissie-Tabaksblat de laatste hand legde aan de corporate governance-code, eind 2003, zat ik als toeschouwer bij een heftige discussie tussen bestuurders van bedrijven en vertegenwoordigers van institutionele beleggers - pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, banken en beleggingsfondsen. Pieter Korteweg, ex- Robeco-topman, nam het voortouw bij de bijeenkomst georganiseerd door advocatenkantoor Allen & Overy. Peter de Koning, toenmalig voorman van de institutionele beleggers-organisatie SCGOP (tegenwoordig Eumedion), nam het op voor de instituten. Volgens Korteweg was het ondenkbaar dat instituten mee zouden kunnen denken over strategie en beleid van een onderneming. De Koning was er juist van overtuigd dat zijn organisaties daar wel op toegerust zouden zijn.


Nu, drie jaar later, hebben de instituten nog weinig laten zien dat er op duidt dat De Koning gelijk had. Ze stemmen wel vaker op aandeelhoudersvergaderingen, zo blijkt uit de Global Investor Study van Institutional Shareholders Services. Maar tegen-stemmen of stemmen over de strategie doen ze nauwelijks. Ze doen liever hun aandelen de deur uit bij het eerste negatieve signaal dat een bedrijf geeft. Volgens het FD reageren beleggers steeds heftiger op nieuws van bedrijven. Zelfs kleine tegenvallers leiden tot heftige koersschommelingen en positief nieuws wordt beloond met grote winsten. Niet zo gek natuurlijk, want ook de fondsbeheerders bij de instituten worden er op afgerekend of ze het beter doen dan de index waarmee hun fonds te vergelijken is. Moeten bestuurders van beursgenoteerde bedrijven er blij mee zijn dat de beleggers zich niet te veel met hun beleid bemoeien? Je zou denken van wel, maar als de korte termijnvisie van de beleggers het alternatief is, weet ik het nog niet zo net. Heftige koersschommelingen brengen bij de meeste ondernemingen veel onrust. Dan is het misschien wel beter om af en toe met de grote aandeelhouders te overleggen, zoals Paul Fentrop van de stichting Het Governance Platform aanbeveelt. De strenge regelgeving maakt het voeren van een dialoog echter niet eenvoudig. Fentrop: 'Toezichthouder AFM gaat om met voorkennis als een preutse juffer met seksualiteit.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Succesvol-managen07v.jpg

Succesvol onzekerheid managen: een gewilde competentie

Bedrijven hebben grote behoefte aan topbestuurders die onzekerheid succesvol kunnen managen. Bij die gewilde leiderschapscompetentie hoort ook openlijk durven twijfelen en het organiseren van tegenspraak. Beschikken over zelfkennis is ook essentieel, maar in de praktijk lijken bestuurders zichzelf minder goed te kennen dan ze beweren, schrijft Jean-Paul van Londen.

lees artikel
scopist_posts/originals/MSII_2020-07v.jpg

Analyse Management Scope Corporate Impact Index: Oog voor álle stakeholders

Alliander is de winnaar van de 2020-editie van de Management Scope Corporate Impact Award voor de onderneming met de grootste maatschappelijke impact. Het netwerkbedrijf laat zien hoe meervoudige waardecreatie aandeelhouders én de maatschappij voordeel oplevert.

lees artikel
scopist_posts/originals/Essay-MSCII07v.jpg

De evolutie van de Management Scope Corporate Impact Index

Omdat maatschappelijke impact aan constante verandering onderhevig is, is de methodiek van de Management Scope Corporate Impact Index voor voor de editie 2020 verder verfijnd. De pijlers goed bestuur, relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, financiële gezondheid en goed werkgeverschap zijn op onderdelen van nieuwe metrics voorzien.

lees artikel
facebook