Biased

Biased

Auteur: Mijntje Lückerath - Rovers | Beeld: Marcel Bakker | 20-08-2013

We weten allemaal dat we in bepaalde situaties beïnvloed worden door wat er om ons heen gebeurt, wat anderen zeggen, hoe ze het zeggen en dat we bepaalde, soms ook onbewuste, vooroordelen hebben.


Cognitieve bias, vooringenomenheid, is de tendens om systematisch af te wijken van rationele redenering. Gedragseconomen laten ons keer op keer zien dat waar we denken rationeel te zijn, onze besluiten dit vaak toch niet zijn.


Dan Lovallo, die behalve als professor aan de universiteit van Sydney ook als adviseur aan McKinsey verbonden is, en Olivier Sibony van McKinsey Brussel, onderzochten hoe bias in de boardroom te voorkomen is. Ze bieden niet alleen informatie over de vormen die bias kan aannemen, maar reiken ook hulpmiddelen aan om beslissingen op basis van vooringenomenheid te voorkomen.


Veelvoorkomende biases zijn door Lovallo en Sibony in vijf typologieën ingedeeld. Allereerst de actiegerichte bias, waardoor we te snel actie ondernemen zonder eerst grondig na te denken. Bijvoorbeeld doordat we te optimistisch of te zelfverzekerd zijn of de concurrentie negeren. Ten tweede de aandachtsbias, waardoor we eerder geneigd zijn een voorkeur te hebben voor onze eigen interesses of belangen. Dat kan voorkomen doordat we een emotionele binding met een afdeling of merk hebben en daar meer gewicht aan hechten.


Als derde noemen zij de herkenningsbias, waarbij we denken zaken of procedures te herkennen, zelfs als er geen gelijkenis is. Hierdoor geven we bijvoorbeeld meer gewicht aan zaken die deze herkenning bevestigen dan aan bewijs waaruit blijkt dat dit niet zo is. De vierde typologie is de stabiliteitsbias, waarbij we geneigd zijn stil te blijven staan en niet te handelen als er onzekerheid is. Bijvoorbeeld omdat we een mogelijk verlies zwaarder wegen dan mogelijke winst, of doordat we te lang vasthouden aan al gemaakte kosten bij keuzes die gaan over de toekomst.


Tenslotte is er de sociale bias, waardoor we eerder geneigd zijn de harmonie te bewaren dan het conflict te zoeken. Hierdoor ontstaat bijvoorbeeld groepsdenken of zonnebloemmanagement, wat wil zeggen dat een groep geneigd is de visie van hun leider te volgen. Naast de indeling van bias geven Lovallo en Sibony gelukkig ook een aantal handige hulpmiddelen om bias in de boardroom te voorkomen. Die hulpmiddelen zijn vrij simpel. Maar open deuren of niet, het is ook een bias om meteen te zeggen: ‘Ja, dat weet ik allemaal wel.’


Mijntje Lückerath-Rovers is hoogleraar Corporate Governance aan Nyenrode Business Universiteit en commissaris bij Achmea en de ASN Beleggingsfondsen N.V.


 

Mijntje  Lückerath - Rovers

Tekst door: Mijntje Lückerath - Rovers

  • > Hoogleraar Corporate Governance TIAS
  • > Lid Monitoring Commissie Code Pensioenfondsen
  • > Voorzitter Lid Raad van Toezicht KNGF Geleidenhonden
  • > Commissaris Achmea Pensioen en Leven
  • > Commissaris NRC Media
  • > Commissaris Achmea

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Artikelen van Mijntje Lückerath - Rovers

scopist_posts/originals/Luckerath, Mijntje Rovers - 2013 I.JPG

Rolmodellen

Het zal niemand ontgaan zijn dat de coo van Facebook, Sheryl Sandberg, een boek heeft geschreven over haar weg naar de top: Lean in.

lees artikel
scopist_posts/originals/Luckerath, Mijntje - 2012.JPG

Impact

Onlangs was ik één van de initiatiefnemers van een bijeenkomst over de impact van de financiële sector op andere sectoren. Impact betekent volgens Van Dale ‘uitwerking, invloed en effect’.

lees artikel
scopist_posts/originals/1361291648.JPG

Metacode

Sinds 1 september 2009 wordt de naleving van de Nederlandse corporate governance code getoetst door de commissie-Streppel. Het besluit voor het instellen van een monitoring commissie is in 2004 genomen door de ministers van Financiën en Justitie en door de staatssecretaris van Economische Zaken.

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Analyse-Vlerick03v.jpg

Digital transformation know how

Digitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.

lees artikel
scopist_posts/originals/Analyse-CGLytics03v.jpg

Bestuurder, bent u wel eerlijk ingeschaald?

Bestuurdersbeloningen houden de gemoederen in de aanloop naar de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen bezig: zijn die wel in lijn met de bedrijfsprestaties? Aniel Mahabier, ceo van governancedataspecialist CGLytics, ziet de aandacht van aandeelhouders hiervoor verder toenemen: onvoorbereid zijn betekent een reputatierisico.

lees artikel
scopist_posts/originals/BOLD leaders 250.jpg

Franziska Schaadt, Guy Wijnen en Snezana Zivcevska-Stalpers zijn BOLD Leaders

Deloitte organiseert jaarlijks een verkiezing onder ondernemers en bedrijven – groot en klein – op zoek naar leiders die broad, optimistic, long term en daring ofwel BOLD zijn en reikt dit jaar voor de tweede keer de BOLD Leader Award uit. De drie finalisten van het BOLD Leader-programma stellen zich voor in een persoonlijke brief, waarin zij hun visie op leiderschap geven.

lees artikel
facebook