Moet Grolsch groeien?

Moet Grolsch groeien?

Auteur: Bim Bensdorp | 28-02-2007

Grolsch moet oppassen voor te hoge ambities in de internationale biermarkt. Ook andere bedrijven moeten zich nog eens twee keer bedenken voordat ze overnames doen.

Bij de presentatie van de jaarcijfers 2006 op 20 februari, liet topman Ab Pasman van Grolsch zich uit over de groeiambities van het bedrijf. In sommige markten zouden volgens hem 'hink-stap-sprongen' moeten worden gemaakt qua volumegroei en marktaandeel.Topmanagers bedienen zich graag van begrippen uit de sportwereld om hun ambitieniveau tot uitdrukking te brengen. 'We leggen de lat hoog' is er ook zo een. Pasman wil Grolsch een plaats bij de top-10 van de exportbieren zien innemen, een reuzensprong vanaf de huidige 21ste plaats. Of die lat wel of niet zal worden genomen hangt van een aantal factoren af. Een te lange aanloop bijvoorbeeld kan leiden tot verlies aan sprongkracht, maar als het bedrijf welhaast uit stand hoog zou willen springen, zal het zich aan de wetten van de zwaartekracht nauwelijks kunnen onttrekken.

Als bedrijven zoals Grolsch de ambitie hebben om een forse sprong te maken qua groei, marktaandeel of rentabiliteit, zullen ze een optimum moeten vinden tussen de noodzakelijke horizontale en beoogde verticale beweging. Bedrijven bijvoorbeeld die zich in hoofdzaak richten op autonome groei, waarbij eerst veel moet worden geïnvesteerd in eigen mensen en middelen, zouden wel eens kansen in de markt kunnen missen en op de concurrentie kunnen achterlopen. Maar wie welhaast 'uit stand' via grote overnames forse groei en extra marktaandeel tracht te bewerkstelligen, verslikt zich vaak in de moeite die het kost om die overnames terug te verdienen en te integreren in de eigen organisatie en bedrijfsvoering. Pasman spreekt over mogelijke overnames en samenwerking met andere brouwerijen in het kader van zijn expansiestrategie. De aanloop naar een plaats bij de top-10 in de internationale biermarkt is hem kennelijk te lang. Maar zo'n positie mag nooit een doelstelling op zich zijn die geforceerd bereikt zou moeten worden. De wetten van de bedrijfseconomische zwaartekracht zullen het bedrijf parten spelen. De lat wat lager en de aanloop wat langer lijkt voor Grolsch het beste advies

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Column-Karssing10v.jpg

Geef elkaar vaker complimenten

Eindelijk. Na enkele honderden jaren wachten zijn de twee meesterwerken van de Schotse auteur Adam Smith vertaald. Dit voorjaar kreeg De welvaart van landen (1776) veel aandacht. Terecht. De vader van de moderne economie maakt in dit boek helder hoe de commerciële samenleving armoede bestrijdt en vrijheid vergroot. Als goede vriend van het kapitalisme – hoewel hij dat woord zelf niet gebruikt – telt hij de zegeningen en is hij tegelijkertijd zeer kritisch op de uitwassen. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Toezicht-dode-hoek10v.jpg

Voorkom toezicht met een dode hoek

Commissarissen hebben te weinig zicht op cultuur, gedrag en reputatie. Die ‘dode hoek’ heeft al tot heel wat ongelukken geleid. Tijd voor 21e-eeuws toezicht: vanuit de purpose van de organisatie en met oog voor samenleving, stakeholderbelangen en soft controls, aldus Marleen Janssen Groesbeek, Marlies de Ruyter de Wildt en Caroline Zegers.

lees artikel
scopist_posts/originals/Datagebruik10v.jpg

Laat dataverbruik niet uitgroeien tot doemscenario

Het digitale dataverkeer leidt tot een verdubbeling van het wereldwijde energieverbruik. Niet in elke boardroom zijn het snel groeiende dataverbruik en de gevolgen voor het energieverbruik top of mind. Dat zou het wel moeten zijn, stellen ING sectorbankier Dirk Visser en -econoom Ferdinand Nijboer. Bedrijven kunnen de milieu-impact binnen de perken houden door kritisch naar hun ICT-activiteiten te kijken.

lees artikel
facebook