Moet Grolsch groeien?

Moet Grolsch groeien?

Auteur: Bim Bensdorp | 28-02-2007

Grolsch moet oppassen voor te hoge ambities in de internationale biermarkt. Ook andere bedrijven moeten zich nog eens twee keer bedenken voordat ze overnames doen.

Bij de presentatie van de jaarcijfers 2006 op 20 februari, liet topman Ab Pasman van Grolsch zich uit over de groeiambities van het bedrijf. In sommige markten zouden volgens hem 'hink-stap-sprongen' moeten worden gemaakt qua volumegroei en marktaandeel.Topmanagers bedienen zich graag van begrippen uit de sportwereld om hun ambitieniveau tot uitdrukking te brengen. 'We leggen de lat hoog' is er ook zo een. Pasman wil Grolsch een plaats bij de top-10 van de exportbieren zien innemen, een reuzensprong vanaf de huidige 21ste plaats. Of die lat wel of niet zal worden genomen hangt van een aantal factoren af. Een te lange aanloop bijvoorbeeld kan leiden tot verlies aan sprongkracht, maar als het bedrijf welhaast uit stand hoog zou willen springen, zal het zich aan de wetten van de zwaartekracht nauwelijks kunnen onttrekken.

Als bedrijven zoals Grolsch de ambitie hebben om een forse sprong te maken qua groei, marktaandeel of rentabiliteit, zullen ze een optimum moeten vinden tussen de noodzakelijke horizontale en beoogde verticale beweging. Bedrijven bijvoorbeeld die zich in hoofdzaak richten op autonome groei, waarbij eerst veel moet worden geïnvesteerd in eigen mensen en middelen, zouden wel eens kansen in de markt kunnen missen en op de concurrentie kunnen achterlopen. Maar wie welhaast 'uit stand' via grote overnames forse groei en extra marktaandeel tracht te bewerkstelligen, verslikt zich vaak in de moeite die het kost om die overnames terug te verdienen en te integreren in de eigen organisatie en bedrijfsvoering. Pasman spreekt over mogelijke overnames en samenwerking met andere brouwerijen in het kader van zijn expansiestrategie. De aanloop naar een plaats bij de top-10 in de internationale biermarkt is hem kennelijk te lang. Maar zo'n positie mag nooit een doelstelling op zich zijn die geforceerd bereikt zou moeten worden. De wetten van de bedrijfseconomische zwaartekracht zullen het bedrijf parten spelen. De lat wat lager en de aanloop wat langer lijkt voor Grolsch het beste advies

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Analyse-Vlerick03v.jpg

Digital transformation know how

Digitale turbulentie is het nieuwe normaal. Hoe zorg je voor stabiliteit in woelige tijden? Professor digital transformation Stijn Viaene van Vlerick Business School bundelde jarenlang opgebouwde kennis in zijn boek Digital transformation know how. In dit artikel schetst hij de belangrijkste conclusies.

lees artikel
scopist_posts/originals/Analyse-CGLytics03v.jpg

Bestuurder, bent u wel eerlijk ingeschaald?

Bestuurdersbeloningen houden de gemoederen in de aanloop naar de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen bezig: zijn die wel in lijn met de bedrijfsprestaties? Aniel Mahabier, ceo van governancedataspecialist CGLytics, ziet de aandacht van aandeelhouders hiervoor verder toenemen: onvoorbereid zijn betekent een reputatierisico.

lees artikel
scopist_posts/originals/BOLD leaders 250.jpg

Franziska Schaadt, Guy Wijnen en Snezana Zivcevska-Stalpers zijn BOLD Leaders

Deloitte organiseert jaarlijks een verkiezing onder ondernemers en bedrijven – groot en klein – op zoek naar leiders die broad, optimistic, long term en daring ofwel BOLD zijn en reikt dit jaar voor de tweede keer de BOLD Leader Award uit. De drie finalisten van het BOLD Leader-programma stellen zich voor in een persoonlijke brief, waarin zij hun visie op leiderschap geven.

lees artikel
facebook