Obama revitaliseert Amerika

Obama revitaliseert Amerika

Auteur: Andy Mosmans | 13-11-2008

Als er nog iemand twijfelde aan dat Amerika nog steeds het land van de onbegrensde mogelijkheden is: ‘Today is the answer', aldus de gevleugelde woorden van Barack Obama na zijn verkiezingszege.



Bron van energie en inspiratie

In de Volkskrant spreekt Arie Elshout zelfs van een wonderbaarlijke wederopstanding: ‘het verguisde en berooide Amerika is door de verkiezing van Barack Obama herrezen als bron van energie en inspiratie.' Obama revitaliseert de natie en ik zou ook kunnen zeggen het merk Amerika. De ‘vent' en de ‘tent' (Amerika) passen elkaar op dit moment uitstekend.

The American Dream
Amerika is meer dan welk land in de wereld ook, net als een sterk merk dat in de basis moet zijn, gebouwd op een idee: dat alles mogelijk is voor iedereen, dat iedereen gelijk is en gelijke kansen moet hebben. ‘The land of freedom & opportunity'. En net als een sterk merk dient Amerika deze boodschap continu tot leven te brengen en te actualiseren en innoveren. Nu dus met het ‘product' Obama. Via de keuze van hem als nieuwe president stemmen de Amerikaanse kiezers bovenal weer voor de kernbetekenis die Amerika voorstaat. Naar zichzelf en naar anderen toe hebben Amerikaanse kiezers via hun stem kunnen communiceren dat ze nog steeds geloof hebben in het tijdloze idee dat Amerika heet.


Meer motivatie
Deze bedoeling (‘sense of purpose') verschaft de kiezers ook met een gevoel van trots (‘pride'). En ‘pride drives performance'! Zoals een sporter extra gemotiveerd kan zijn door het op de Olympische Spelen uit komen voor zijn land en daardoor zelfs beter gaat presteren, zal mogelijk ook geheel Amerika meer gemotiveerd zijn om de leidende rol van het land in de wereld weer met verve op te pakken. En natuurlijk bovenal ook intern op economisch vlak orde op zaken te stellen.

‘Only an idea can change the World'
Zelfs vertrekkend president Bush, die natuurlijk in veel opzichten Obama's tegenpool is, reageerde geroerd op het idee dat het Witte Huis straks bewoond zal zijn door een zwarte First Family. Zei iemand niet ooit: only an idea can change the World? En zo is het! Nu Europa nog. Ook best belangrijk.

Lees ook:
> Het economische beleid van Obama en de gevolgen voor Europa
> Amerikaanse Senaat voor reddingsplan
> Shell-topman hekelt kritiek Obama

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/Essay-elipslife05v.jpg

Wees voorbereid op de klap die nog moet komen

Bedrijven doen er verstandig aan hun workforce management in de tijd na COVID-19 nu al onder de loep te nemen. Het risico is groot dat mensen op de lange termijn alsnog uitvallen, voorziet Stefan Duran, branch head Benelux van levensverzekeraar elipsLife.  

lees artikel
scopist_posts/originals/Essay-AllenOvery05v.jpg

De Rijnlandse visie sleept ons door de crisis heen

Tijdens een crisis is advies van commissarissen is niet langer vrijblijvend en bij uitstek een vorm van preventief toezicht. Daarmee kunnen commissarissen impact maken als klankbord voor het bestuur, schrijft Allen & Overy-partner Charles Honée.

lees artikel
scopist_posts/originals/Essay-nyenrode05v.jpg

Thought leadership gevraagd

Maatschappelijke ontwikkelingen en nieuwe risico’s zoals de klimaattransitie zullen leiden tot ingrijpende systeemveranderingen in ondernemingsbestuur. Jeroen Veldman, associate professor van Nyenrode Business Universiteit komt met een oproep aan bestuurders en commissarissen om in stakeholdercoalities actief mee te werken aan het fundament van een nieuw governancegebouw.

lees artikel
facebook