Ondernemers: milieu nog steeds kostenpost

Auteur: Gastauteurs | 22-11-2006

Ondernemers: milieu nog steeds kostenpost

Gastauteur Dirk-Jan Stoppelenburg: De meeste ondernemers verkiezen een schone, prettige leefomgeving en begrijpen dat dat geld kost. Maar de woorden 'milieu' of het nieuwere 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' worden in het bedrijfsleven eerder geassocieerd met een kostbare loopgravenoorlog tegen linkse activisten dan met een onontgonnen en kansrijke groeimarkt.

Veel, vaak grote organisaties komen op dit vlak in beweging. Wal-Mart is een opvallend voorbeeld. In november 2005 meldde topman Lee Scott dat ook Wal-Mart zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid wilde nemen en zich committeert aan ambitieuze projecten als het verbeteren van de efficiency van zijn vrachtauto's met 25% in drie jaar, 30% energiebesparing in alle winkels en 25% afvalvermindering in alle Amerikaanse winkels. Wal-Mart zegt $500 miljoen in 'sustainability projects' te investeren. Het is nu al 's werelds grootste verkoper van onbewerkte melk en de grootste inkoper van onbewerkt katoen.

Dergelijke projecten en getallen herinneren aan de uitspraken van multinationals tijdens de eerste internethype, toen bestuurders over elkaar heen buitelden met grote plannen voor e-business. De scepsis is groot. Wal-Mart is voor miljoenen nog steeds het toonbeeld van inhalig kapitalisme, terecht of niet. De door vakbonden gesponsorde site walmartwatch.com noemt de manouvre van Wal-Mart een 'high-priced green-washing campaign.' Feit is dat, deels onder druk van de publieke opinie, commerciële giganten in toenemende mate investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen. En dat is uiteindelijk winst voor iedereen. De aandacht in de media voor bijvoorbeeld klimaatverandering illustreert hoe betrokken velen zich voelen. Maar ook hoe groot ons collectieve gebrek aan kennis nog is. Voorspellingen worden gedaan over het waterpeil over vijftig jaar terwijl we het weer van morgen met moeite kunnen voorspellen. Al Gore is de nieuwste messias onder milieu-activisten maar vindt menig wetenschapper op zijn pad, sceptical environmentalist Bjorn Lomborg voorop. Het debat is goed voor ons allemaal, het dwingt tot nadenken en heroverwegen van bestaande zekerheden. Onze organisatie, een Zweedse multinational, merkt in Nederland dagelijks hoe bepaalde patronen zijn vastgeroest. Stelt u zich eens de vraag: wat is vriendelijker voor het milieu, karton of glas? Onze ervaring is dat de meeste mensen glas noemen, het oogt immers veel natuurlijker. We zijn het gewend. We drinken toch al eeuwen uit glas? Een handvol mensen weet dat karton veel beter te recyclen is, goedkoper te transporteren, minder gevaarlijk in het gebruik, minder CO2 uitstoot oplevert en minder ruimte inneemt. Nog los van het feit dat smaak en voedingswaarde beter beschermd zijn in karton dan in glas of blik. U denkt nou toch niet dat met die wetenschappelijk onomstreden kennis de hele retailindustrie spontaan overstapt op karton? Veel meer factoren dan alleen het milieu spelen daarin een rol. Maar het gebeurt uiteindelijk wel, langzaam maar zeker. Omdat stakeholders daarom vragen, vroeg of laat. Wij merken elke dag dat investeren in milieuvriendelijke producten zowel moreel als economisch zeer bevredigend is. Dirk-Jan Stoppelenburg is CEO van Tetra Pak Nederland.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie