Pijn bij Nedcar? Kusje erop uit Brussel!

Auteur: Mathijs Bouman | 20-04-2006

Pijn bij Nedcar? Kusje erop uit Brussel!
Je kon er op wachten: de eerste Europarlementariër die vindt dat de pijn bij Nedcar moet worden verzacht met EU-subsidies. Want wat is het nut van subsidiepotjes, als je er geen populisme op de vierkante millimeter mee kunt bedrijven?

Zes weken geleden verbaasde De Scopist zich over het European Globalisation Adjustment Fund, de nieuwe subsidiepot van de EU, die werknemers die hun baan verliezen vanwege de globalisering financieel bij moet staan. 'Brussel zal straks moeten bepalen of iemand werkloos is geworden door de globalisering of door iets anders'?, vreesden wij. 'De Europese ambtenaren lopen ongetwijfeld al warm om via ingewikkelde aanvraagformulieren en procedures hierover volstrekt arbitraire beslissingen te nemen.'?

Sneller dan ze zelf zullen hebben gedacht, mogen de ambtenaren zich aan deze onmogelijke taak zetten. Gisteren vroeg Europarlementariër Emine Bozkurt (PvdA) aan eurocommissaris voor Werkgelegenheid Vladimir Spidla, om '? in het geval van massaontslag bij Nedcar '? het nieuwe Globaliseringfonds in te zetten voor de slachtoffers. Ongetwijfeld heeft Bozkurt met haar verzoek de beste bedoelingen, maar onbedoeld toont ze met haar vraag de onzinnigheid van het fonds aan. Ga het maar eens proberen te bepalen: als Nedcar werknemers ontslaat, zijn deze dan het slachtoffer van globalisering? Zijn ze hun baan kwijt omdat de Nedcar de internationale concurrentie met lagelonenlanden niet aankon? Of omdat Nedcar slecht lopende modellen produceerde en de normale marktkrachten de sanering bij het Limburgse bedrijf afdwongen? De vierzitter van Smart gaat helemaal uit productie. Dat besluit van Daimler-Chrysler kan niet aan de open grenzen worden geweten. Is een eventueel besluit van Mitsubishi om de opengevallen productiecapaciteit in de fabriek in Born niet op te vullen, dan wel een gevolg van de globalisering. Tja'? eh'?.. Hoe zou je dat kunnen vaststellen? Geen idee.


Het Globaliseringfonds is geen haar beter dan al die andere Europese subsidiepotten. Het is geld dat op volstrekt arbitraire gronden van de ene Europeaan wordt afgepakt om het met valse redenen aan een andere Europeaan te schenken. Nepotisme, nationalisme en willekeur zij de belangrijkste criteria bij het vaststellen wie de subsidie krijgt en wie niet.


Tot besluit nog een breinbreker voor parlementariër Bozkurt: zonder globalisering was Mitsubishi nooit auto's gaan produceren in Born. Is het mogelijk om je baan verliezen door globalisering, als je die baan om te beginnen aan dezelfde globalisering te danken had?


Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie