Iedereen in een Porsche

Iedereen in een Porsche

Auteur: Hans Crooijmans | 04-03-2008

Wat hebben de Volkswagen Golf, de Skodia Octavia, de Audi A6, de Bugatti Veyron, de Lamborghini Gallardo, de Seat Leon, de Bentley Continental en de meer dan 40 ton zware vrachtwagens van MAN en Scania met elkaar gemeen? Welnu, ze maken binnenkort allemaal deel uit van een concern dat wordt gecontroleerd door... Porsche.


De Europese automobielindustrie werd gisteren stevig door elkaar geschud. Eerst verwierf Volkswagen een tweederde meerderheid van de aandelen Scania. Luttele uren later kreeg het bestuur van Porsche van zijn commissarissen het groene licht voor uitbreiding van zijn 31-procentsbelang in Volkswagen tot iets meer dan 50.


De grote architect van deze opmerkelijke transacties is Ferdinand Piech, als voorzitter van de raad van commissarissen nog altijd de sterke man bij Volkswagen en MAN. Piech is bovendien controlerend grootaandeelhouder in Porsche. Dat heeft te maken met het feit dat hij de kleinzoon is van Ferdinand Porsche. Deze vermaarde Oostenrijkse ontwerper was mede-oprichter en naamgever van het momenteel uitstekend renderende sportwagenmerk. Hij stond ook mee aan de wieg van de Duitse Volkwagen. In feite heeft Piech het levenswerk van zijn opa weer verenigd.

Met de deals heeft Piech zich wel enorm veel gedoe op de hals gehaald. Het nu formeel door Porsche geleide megaconcern is immers een allegaartje. Met totaal verschillende merken, markten en culturen.
Alleen al tussen Volkswagen en Porsche bestaat er een wereld van verschil. Bij Volkswagen domineren vanouds de techneuten. De invloed van de werknemersvertegenwoordiging is in Wolfsburg bovendien groot, al was met maar omdat er afspraken bestaan over werkgelegenheid met de 20-procentsaandeelhouder, de deelstaat Neder-Saksen.
Bij Porsche daarentegen ligt het accent op efficiency en winst maken. En dat lukt geweldig. Niet voor niets was er vorig jaar in Duitsland veel te doen over het salaris en bonussen - tussen de 60 en 70 miljoen euro - van Wendelin Wiedeking, de succesvolle topman van Porsche.

Hoe de samenwerking er binnen het concern straks uit gaat zien is volstrekt onduidelijk, vooral omdat Piech en Wiedeking zich hebben ontpopt tot elkaars grootste rivalen. Piech wil niet eens meer op de foto met de Porsche-baas. Hij wil de komende jaren vooral ook graag de productie van Volkswagen en aanverwante merken flink opvoeren. Wiedeking streeft juist hoge marges - desnoods bij mindere volumes - na. En hij waagde het te zeggen dat niet alles in goud verandert, wat Ferdinand Piech aanraakt.
Piech zou Wiedeking, als controlerend grootaandeelhouder, opzij kunnen schuiven. Maar zonder de geweldige financiële resultaten die Porsche onder diens bewind behaalde (en Wiedekings afsluiten van een brutale lening), had Piech de aankoop van Volkswagen nooit in elkaar kunnen steken. De komende weken en maanden moet duidelijk worden of het duo de strijdbijl wil begraven.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
facebook