Iedereen in een Porsche

Iedereen in een Porsche

Auteur: Hans Crooijmans | 04-03-2008

Wat hebben de Volkswagen Golf, de Skodia Octavia, de Audi A6, de Bugatti Veyron, de Lamborghini Gallardo, de Seat Leon, de Bentley Continental en de meer dan 40 ton zware vrachtwagens van MAN en Scania met elkaar gemeen? Welnu, ze maken binnenkort allemaal deel uit van een concern dat wordt gecontroleerd door... Porsche.


De Europese automobielindustrie werd gisteren stevig door elkaar geschud. Eerst verwierf Volkswagen een tweederde meerderheid van de aandelen Scania. Luttele uren later kreeg het bestuur van Porsche van zijn commissarissen het groene licht voor uitbreiding van zijn 31-procentsbelang in Volkswagen tot iets meer dan 50.


De grote architect van deze opmerkelijke transacties is Ferdinand Piech, als voorzitter van de raad van commissarissen nog altijd de sterke man bij Volkswagen en MAN. Piech is bovendien controlerend grootaandeelhouder in Porsche. Dat heeft te maken met het feit dat hij de kleinzoon is van Ferdinand Porsche. Deze vermaarde Oostenrijkse ontwerper was mede-oprichter en naamgever van het momenteel uitstekend renderende sportwagenmerk. Hij stond ook mee aan de wieg van de Duitse Volkwagen. In feite heeft Piech het levenswerk van zijn opa weer verenigd.

Met de deals heeft Piech zich wel enorm veel gedoe op de hals gehaald. Het nu formeel door Porsche geleide megaconcern is immers een allegaartje. Met totaal verschillende merken, markten en culturen.
Alleen al tussen Volkswagen en Porsche bestaat er een wereld van verschil. Bij Volkswagen domineren vanouds de techneuten. De invloed van de werknemersvertegenwoordiging is in Wolfsburg bovendien groot, al was met maar omdat er afspraken bestaan over werkgelegenheid met de 20-procentsaandeelhouder, de deelstaat Neder-Saksen.
Bij Porsche daarentegen ligt het accent op efficiency en winst maken. En dat lukt geweldig. Niet voor niets was er vorig jaar in Duitsland veel te doen over het salaris en bonussen - tussen de 60 en 70 miljoen euro - van Wendelin Wiedeking, de succesvolle topman van Porsche.

Hoe de samenwerking er binnen het concern straks uit gaat zien is volstrekt onduidelijk, vooral omdat Piech en Wiedeking zich hebben ontpopt tot elkaars grootste rivalen. Piech wil niet eens meer op de foto met de Porsche-baas. Hij wil de komende jaren vooral ook graag de productie van Volkswagen en aanverwante merken flink opvoeren. Wiedeking streeft juist hoge marges - desnoods bij mindere volumes - na. En hij waagde het te zeggen dat niet alles in goud verandert, wat Ferdinand Piech aanraakt.
Piech zou Wiedeking, als controlerend grootaandeelhouder, opzij kunnen schuiven. Maar zonder de geweldige financiële resultaten die Porsche onder diens bewind behaalde (en Wiedekings afsluiten van een brutale lening), had Piech de aankoop van Volkswagen nooit in elkaar kunnen steken. De komende weken en maanden moet duidelijk worden of het duo de strijdbijl wil begraven.

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook