Cyclisch geheugen

Auteur: Bim Bensdorp | 11-02-2009

Cyclisch geheugen
De oude economie zal een recessie goed kunnen doorstaan. Deze sector heeft veel ervaring met tegenslagen en kan daardoor beter omgaan met slechte tijden.

What goes up must come down’ luidt een ook in het bedrijfsleven bekend gezegde. Of nu omzet, bedrijfsresultaat of beurskoers: aan iedere periode van stijging komt op den duur een einde, soms met een zachte landing, dan weer met een reuze smak. Sommige als cyclisch bekend staande bedrijfstakken reageren gevoeliger op die wet van de zwaartekracht, zoals metaal en chemie. Nu de wereldeconomie op een recessie lijkt af te stevenen, mag je verwachten dat juist dit soort industrieën geconfronteerd wordt met een scherpe daling van marktvraag, opbrengstprijzen, bezettingsgraden en daarmee
bedrijfsresultaten.

Economische malaise
Toch is die ‘oude economie’ in één opzicht vaak beter uitgerust om de huidige klappen van de economie op te vangen dan jongere high fly’ bedrijven in bijvoorbeeld de IT en de financiële dienstverlening. Bedrijven in eerstbedoelde categorie hebben het allemaal vaker meegemaakt: tijden van heftige conjunctuurschokken of algehele economische malaise. De uitrusting die ze daardoor hebben ontwikkeld is wat je ‘cyclisch geheugen’ zou kunnen noemen. Ze rekenen zich in goede tijden niet rijk, vermijden overtollig vet in de organisatie, passen hun investeringsgedrag zo snel mogelijk aan zich veranderende economische omstandigheden en vooruitzichten aan en zorgen er voor dat hun financiële balans voldoende buffers bevat om de storm te doorstaan.

Het leiderschap van bedrijven met een sterk cyclisch geheugen wordt ondermeer gekenmerkt door continuïteit, langetermijnoriëntatie, nauwe binding met de werkvloer en een antenne om vroegtijdig signalen uit de omgeving op te vangen. Soberheid maakt deel uit van de management- en organisatiecultuur. Natuurlijk zullen ook dergelijke bedrijven door de huidige economische ontwikkelingen averij oplopen, maar ze zullen die relatief goed kunnen doorstaan en hun leiders zullen als ‘goede huisvaders’ ook het vertrouwen van de stakeholders niet snel verliezen.

Lees ook:
> Gezocht: leiders die kunnen communiceren en inspireren
> Topmanagers twijfelen over eigen aanpak economische crisis
> Het nut van meer macht
> Profiel van een goede manager
> Dossier kredietcrisis

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie