Van een sterk merk mag je meer verwachten

Auteur: Andy Mosmans | 26-01-2010

Van een sterk merk mag je meer verwachten

Apple heeft bevestigd dat het woensdag tijdens een persconferentie een 'nieuwe creatie' laat zien. Naar verwachting zit daar ook de 'iSlate' internettablet bij.

De iSlate zou wel eens een even groot succes kunnen worden als de iPod en de iPhone, verwachten bloggers en gadgetliefhebbers. Het zou het antwoord van Apple zijn op het succes van goedkope kleine laptops en de Kindle e-reader van Amazon.

Schrijfplankje
Een slate, 'schrijfplankje' in het Nederlands, is een soort netbook zonder toetsenbord. Of een e-reader die kleur en video aankan. Bediening gebeurt net als bij de iPhonedoor middel van een touchscreen. De apparaten kunnen gebruikt worden om boeken en kranten te lezen, films te kijken en te surfen op internet.


Apple's hoge verwachtingen
Het opmerkelijke is niet zozeer de mogelijk nieuwe creatie van Apple. Wat vooral opvalt is dat hordes media en mensen nu al met de aankondiging bezig zijn voor dat deze er is. Schijnbaar spreekt het merk Apple enorm tot de verbeelding en iedereen heeft verwachtingen omtrent de volgende stap van het merk. Een sterk merk is niet alleen bekend en onderscheidend, maar creëert voor de toekomst ook duidelijke verwachtingen. Ook op deze manier 'merk' je het merk en mag je dus meer verwachten.

Innovatie houd je bezig
Een sterk merk houdt mensen bezig en onderscheidt zich niet alleen door een tot de verbeelding sprekende identiteit, maar evenzeer door innovatie. Door middel van innovatie blijft een merk in beweging en nieuwe producten zijn als het ware als vers bloed voor een merk. Dat kunnen trouwens ook overnames zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan supermarktbedrijf Jumbo dat stoutmoedig het veel grotere Super de Boer overneemten (deels) gaat integreren in de groeiformule die haar tot nu toe succes bracht.


Spyker & Saab
Of wat te denken van Spyker, dat wellicht Saab lijkt over te nemen. Een moedig merk in wording, neemt een veel ouder en groter merk over dat leek te gaan verdwijnen. Hulde aan Spyker als dit echt gebeurd. Dat is pas ondernemerschap, een onderwerp waar we het in Nederland altijd over hebben.


De verwachting van de toekomst
Hoeveel verwachtingen schept uw merk eigenlijk? Stroomt de energie nog een beetje? Staat u aan of uit? In letterlijke zin mogen alle gevestigde energiebedrijven van Nederland zich dat ook zeker afvragen. Anders dan via de bekende campagnes van deze bedrijven merken we weinig van ze. Zeker niet op het vlak van innovatie? Welke verwachtingen zouden ze willen dat we naar de toekomst toe ontwikkelen? Hoe lang zal het duren voordat een van de topmannen van deze bedrijven al ver van te voren zal worden aangekondigd om ons te informeren over een ‘nieuwste creatie'?


Lees ook:
> Een sterk merk werkt!
> Verandering begint bij jezelf
> Innovatie en cultuur
> Brand-aid - hoe sterke merken de Derde wereld kunnen helpen
> Googletopman weg bij Apple

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen
digital_business_grijs1.jpg

Digital business

In dit dossier

Meer opinie