Van een sterk merk mag je meer verwachten

Van een sterk merk mag je meer verwachten

Auteur: Andy Mosmans | 26-01-2010

Apple heeft bevestigd dat het woensdag tijdens een persconferentie een 'nieuwe creatie' laat zien. Naar verwachting zit daar ook de 'iSlate' internettablet bij.


De iSlate zou wel eens een even groot succes kunnen worden als de iPod en de iPhone, verwachten bloggers en gadgetliefhebbers. Het zou het antwoord van Apple zijn op het succes van goedkope kleine laptops en de Kindle e-reader van Amazon.

Schrijfplankje
Een slate, 'schrijfplankje' in het Nederlands, is een soort netbook zonder toetsenbord. Of een e-reader die kleur en video aankan. Bediening gebeurt net als bij de iPhonedoor middel van een touchscreen. De apparaten kunnen gebruikt worden om boeken en kranten te lezen, films te kijken en te surfen op internet.


Apple's hoge verwachtingen
Het opmerkelijke is niet zozeer de mogelijk nieuwe creatie van Apple. Wat vooral opvalt is dat hordes media en mensen nu al met de aankondiging bezig zijn voor dat deze er is. Schijnbaar spreekt het merk Apple enorm tot de verbeelding en iedereen heeft verwachtingen omtrent de volgende stap van het merk. Een sterk merk is niet alleen bekend en onderscheidend, maar creëert voor de toekomst ook duidelijke verwachtingen. Ook op deze manier 'merk' je het merk en mag je dus meer verwachten.


Innovatie houd je bezig
Een sterk merk houdt mensen bezig en onderscheidt zich niet alleen door een tot de verbeelding sprekende identiteit, maar evenzeer door innovatie. Door middel van innovatie blijft een merk in beweging en nieuwe producten zijn als het ware als vers bloed voor een merk. Dat kunnen trouwens ook overnames zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan supermarktbedrijf Jumbo dat stoutmoedig het veel grotere Super de Boer overneemten (deels) gaat integreren in de groeiformule die haar tot nu toe succes bracht.


Spyker & Saab
Of wat te denken van Spyker, dat wellicht Saab lijkt over te nemen. Een moedig merk in wording, neemt een veel ouder en groter merk over dat leek te gaan verdwijnen. Hulde aan Spyker als dit echt gebeurd. Dat is pas ondernemerschap, een onderwerp waar we het in Nederland altijd over hebben.


De verwachting van de toekomst
Hoeveel verwachtingen schept uw merk eigenlijk? Stroomt de energie nog een beetje? Staat u aan of uit? In letterlijke zin mogen alle gevestigde energiebedrijven van Nederland zich dat ook zeker afvragen. Anders dan via de bekende campagnes van deze bedrijven merken we weinig van ze. Zeker niet op het vlak van innovatie? Welke verwachtingen zouden ze willen dat we naar de toekomst toe ontwikkelen? Hoe lang zal het duren voordat een van de topmannen van deze bedrijven al ver van te voren zal worden aangekondigd om ons te informeren over een ‘nieuwste creatie'?


Lees ook:
> Een sterk merk werkt!
> Verandering begint bij jezelf
> Innovatie en cultuur
> Brand-aid - hoe sterke merken de Derde wereld kunnen helpen
> Googletopman weg bij Apple

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/modern-governance06v.jpg

Tijd voor moderne governance: van data naar inzicht

Digitalisering blijft in bedrijven nog te vaak steken bij het productieproces. Hoogste tijd om ook de strategische besluitvorming hierbij te betrekken. Een proces waarin volgens Jesse Thiel, country manager Benelux & Austria van Diligent, een proactieve rol voor de company secretary is weggelegd: ‘Hij of zij kan de sleutel zijn tot het succes van morgen.’

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Doppen0619k.jpg

Mooier zonder das

Wat hebben we toch tegen de das? Het woord stropdas gebruiken we al een tijdje niet meer, dat klinkt oubollig. En strop klinkt ook allesbehalve motiverend. De das is traditioneel gezien het sluitstuk van een formele uitstraling in een hiërarchische omgeving. In deze betekenis begrijp ik dat de das uit onze maatschappij geëvolueerd wordt. We willen meer gelijkwaardigheid op de werkvloer, niemand zegt immers nog ‘u’ tegen zijn of haar baas. 

lees artikel
scopist_posts/originals/Column-Karssing0619k.jpg

Succes als valkuil

Ceo’s worden steeds vaker weggestuurd vanwege integriteitskwesties zoals fraude, omkoping, handel met voorkennis en seksueel ongewenst gedrag, aldus de CEO Success Study van zakelijk dienstverlener PwC. Inmiddels wordt van 1 op de 20 ceo’s afscheid genomen vanwege grensoverschrijdend gedrag: dat is een wereldwijde stijging van 36 procent in de afgelopen vijf jaar. Waarom gaan ceo’s over de schreef? Is het hebzucht? Narcisme? Financiële druk? Een slecht ontwikkeld moreel kompas? Dat kan allemaal een rol spelen. Maar ook succes kan een valkuil zijn! 

lees artikel
facebook