Geen stormloop op de koopgoot

Auteur: Mathijs Bouman | 23-03-2006

Geen stormloop op de koopgoot
De consument krijgt steeds meer vertrouwen in de Nederlandse economie, meldt het CBS vanochtend. Al zijn de pessimisten nog in de meerderheid, hun aanhang brokkelt duidelijk af. Het is een kwestie van tijd voordat de Nederlandse consument alle schroom van zich af gooit en enthousiast gaat consumeren. Of niet?

Consumenten zijn net mensen en zij laten zich opzwepen door de mooie verhalen over de economische toekomst van Nederland, die dit kabinet en haar adviseurs sinds de herfst vorig jaar collectief naar buiten brengen. Het is op basis van die beloofde, toekomstige groei, dat de Nederlandse consument zich optimistischer toont. Want alleen over de algemene economische situatie in het komende jaar zijn de door het CBS ondervraagde Nederlanders in meerderheid positief. Hun eigen financiële situatie van de afgelopen 12 maanden beoordelen zij nog altijd overwegend negatief. En voor wat betreft de komende 12 maanden, denken momenteel precies even veel mensen aan een verslechtering van hun financiële positie als een verbetering. Geen wonder dat het met de koopbereidheid onder Nederlanders nog altijd beroerd gesteld is. Een grote meerderheid van de ondervraagden denkt dat het nu geen gunstig moment is voor het doen van grote aankopen.


Wat dus vooral is verbeterd, is het optimisme over de algemene economische ontwikkeling in het komende jaar. Maar dat is nou niet bepaald het onderwerp waar de gemiddelde consument persoonlijk veel verstand van heeft. Een beetje macro-econoom kost het al moeite genoeg om iets zinnigs over de toekomstige economische groei te zeggen. De ondervraagde Nederlanders zullen zich bij vragen over de algemene economische ontwikkeling van Nederland dan ook laten leiden door wat ze oppikken in het nieuws. Als het Kabinet en het Centraal Planbureau keer op keer vertellen dat het herstel aanstaande is, dan zie je dat na verloop van tijd dus terug in het vertrouwenscijfer van het CBS. Garbage in, garbage out.


Pas als de gemiddelde consument zich optimistisch toont over de eigen financiën en de tijd rijp acht voor het doen van grote aankopen, zijn er harde conclusies uit de vertrouwensindex te trekken. Tot die tijd is het nog maar de vraag of de consumenten hun schuchter herwonnen vertrouwen ook echt zullen omzetten in een collectieve run op de winkels.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie