TNT en ZZP: De economie in een notendop

TNT en ZZP: De economie in een notendop

Auteur: Esther van Rijswijk | 05-04-2007

Er komen steeds meer ZZP-ers, steeds minder TNT-ers, en we zijn pessimistisch over de Participatietop die voor een hogere arbeidsdeelname moet gaan zorgen.


In een notendop schetst het nieuws van afgelopen week wat er op dit moment gebeurt in Nederland: de toekomst en bijbehorende dynamiek komt van eenlingen en outsiders, de rem daarop van collectivistische insiders en van de politiek. Met die ZZP-ers is echt iets bijzonders aan de hand. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat inmiddels 12 procent van de beroepsbevolking eigen baas is.


Het aantal startende eenlingen neemt wel vaker toe, maar meestal gebeurt dat vooral in een laagconjunctuur - als mensen hun baan verliezen en niet snel iets nieuws vinden, beginnen er altijd wel een paar voor zichzelf. Maar dit keer stijgt het aantal mensen dat ervoor kiest op freelance basis verder te gaan op een moment dat de economie op volle toeren draait en werkgevers met hun goudgerande arbeidsvoorwaardenpakketten staan te zwaaien om nieuwe mensen aan te trekken. De zelfbewuste dertiger die na ruim tien jaar werkervaring precies weet wat hij waard is, negeert hem. Die wordt niet warm meer van spaarloonregelingen en leaseauto's, maar kiest voor flexibiliteit en zichzelf. Geen vast dienstverband met voorgekookte regelingen, maar los-vaste verbintenissen waarbij hij zelf de afspraken maakt. En wie denkt dat het leger van werknemers dat vrijkomt bij TNT Post de noden van werkgevers kan oplossen vergist zich: 'De gemiddelde werknemer van TNT Post is 46 jaar en heeft eenzijdige werkervaring,' zei Inge Bakker van CNV Publieke Zaak woensdag in het Financieele Dagblad. 'Zo iemand vindt niet snel een baan,' voegde ze er aan toe. En ze schaamde zich niet eens. Je zou willen dat vakbonden meer respect hebben voor werknemers en er alles aan doen om te voorkomen dat mensen vastroesten op hun plek en in hun vaardigheden waardoor ze, als ze hun baan verliezen, geen kant meer op kunnen anders dan richting uitkering. Vakbonden en werkgevers praten nu al jaren over meer scholing en training voor werknemers. Grotere investeringen in menselijk kapitaal zouden worden afgeruild tegen een soepeler ontslagrecht. Precies de deal die nodig is. Maar dankzij de verkiezingsuitslag in november en de winst voor de SP, voelen de vakbonden zich zodanig gesterkt in hun afkeer van en versoepeling van het ontslagrecht, dat er helemaal niets meer gebeurt aan de onderhandelingstafels. Ook bij de Participatietop zal dit onderwerp worden vermeden. Het kabinet durft er zijn vingers niet aan te branden en laat liever de hoognodige activering van het arbeidsaanbod en daarmee de toekomst van de Nederlandse economie vastlopen in een drekkige polder

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook