Tomtommen zonder handen

Auteur: Mathijs Bouman | 15-02-2007

Tomtommen zonder handen

Dankzij TomTom daalt het aantal ongelukken. Da's mooi. Maar wanneer zorgt het Amsterdamse technologiebedrijf ervoor dat automobilisten op de snelweg hun stuur los kunnen laten?

Een navigatieapparaat vergroot de verkeersveiligheid. Dat blijkt uit onderzoek dat TNO in opdacht van onder andere TomTom uitvoerde. Automobilisten die een Tomtommetje aan de vooruit zuignappen, hebben 12 procent minder schade dan automobilisten met een papieren kaart. Bovendien stoppen zij 25 procent minder en maken 50 procent minder verkeersovertredingen.

Een wondermachientje, zo'n TomTom. De overijverige Haagse politieagent die in 2006 een automobilist vanwege het 'zichtbelemmerende' apparaat op de bon slingerde (en de beurskoers van TomTom deed inklappen) moet zich nog maar eens achter de oren krabben. Net als zijn Zwitserse collega's, trouwens. Het onderzoek is een slimme vondst van het Amsterdamse bedrijf. Na de gemakzuchtige rijders boort TomTom zo ook de markt van angstige bestuurders aan. Maar ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk armoedig. Goed, navigatieapparatuur redt het leven van de vertegenwoordiger die vroeger met de kaart op zijn stuur reed. Maar is dat alles wat de moderne technologie ons te bieden heeft? Blijft TomTom slechts het bedrijf van de elektronische wegwijzer, of gaat men een serieuze poging doen het verkeer echt veilig en efficient te maken? Waar denk ik aan? Kort gezegd: de zelfrijdende auto. Het lijkt me handig als TomTom niet alleen zorgt dat ik de weg kan vinden, maar mij ook gewoon naar de bestemming brengt. De moderne auto kan al bijna zelfstandig rijden. We hebben cruise control om gas te geven, predictive brake assist voor automatisch remmen, lijndetectie die de auto op de rijbaan houdt, een meedenkend gaspedaal dat tegenstribbelt als je te dicht bij de voorganger komt en een parkeerassistent die het stuurwerk uit handen neemt. Alle ingrediënten zijn er, het is wachten op het technologiebedrijf dat de elektronische eindjes aan elkaar knoopt. Als TomTom echt het cutting edge bedrijf is dat het claimt te zijn, moet het gaan werken aan een navigatieappararaat dat de macht over het stuur grijpt. Via communicatie met voor- en achterliggers worden alle auto's op een rijbaan met elkaar verbonden en verandert het chaotische en trage verkeer in een snel rijdende autokaravaan. Natuurlijk moet de overheid meedoen. Er moeten speciale rijbanen komen voor de TomTom colonne, die veel minder wegoppervlak nodig heeft en dus de files oplost. Voer korting in op de wegenbelasting of de kilometerheffing voor auto's die meedoen. Dan ontstaat er snel de noodzakelijk kritische massa die het karavaanrijen tot een succes kan maken. Zijn dit sprookjes? Ik denk het niet. Al 25 jaar geleden bekeek ik met rode oortjes in de Kijk de tekeningen van de gebroeders Das van futuristische autotreinen zonder bestuurders. De Europese Commisie denkt inmiddels ook dat het kan. Wat nog ontbreekt, is een ondernemer met lef en visie. Zoiets, maar dan met 120 km per uur. file2.jpg

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie