Cerfontaine remt Schiphol, niet de vliegtaks

Auteur: Hans Crooijmans | 05-02-2008

Cerfontaine remt Schiphol, niet de vliegtaks

Gerlach Cerfontaine heeft een niet zo prettige boodschap (alhoewel omwonenden daar waarschijnlijk anders over denken): het aantal passagiers dat Schiphol aandoet zal dit jaar zeker niet groeien; en het aantal vluchten gaat zelfs dalen.

Schiphol breekt zo met een zesjarige periode van gestage groei van gemiddeld ruim 4 procent per jaar. De directeur van Schiphol Group denkt te weten wat de reden is van die terugval: de vliegtaks die Nederland wil invoeren. Vanaf 1 juli legt de overheid een extra heffing van 45 euro op aan passagiers met bestemmingen buiten Europa. Wie binnen Europa vliegt, gaat 11,25 euro bovenop de ticketprijs betalen.

Cerfontaine heeft grote problemen met die vliegtaks. Op de eerste plaats vreest hij dat Schiphol marktaandeel gaat verliezen aan andere grote Europese luchthavens. Dat zou inderdaad kunnen. Maar of dat aan de vliegtaks ligt, is zeer de vraag. De heffing is voor passagiers namelijk te luttel om uit te wijken naar Londen, Frankfurt of Parijs, de belangrijkste internationale concurrenten van de nationale luchthaven. Bovendien hoeven transferpassagiers, die ruim 42 procent van het totale, bijna 48 miljoen passagiers omvattende reizigersaanbod op Schiphol vormen, de vliegtaks niet te betalen.

Evenmin is het waarschijnlijk dat hele volksstammen hun reisplannen gaan annuleren vanwege de vliegtaks. Opnieuw: daarvoor is het bedrag te laag. Hoe het ministerie van Financiën er bij komt dat Schiphol zelfs tien procent minder passagiers zal krijgen, is dan ook een groot raadsel.

Trouwens, van diverse kanten zijn al juridische acties aangekondigd tegen de vliegtaks. Het zou zo maar kunnen dat het hele gedoe uiteindelijk niet doorgaat. Gaat Cerfontaine in dat geval zijn sombere voorspelling herroepen en alsnog de gebruikelijke 4 a 5 procent groei waarmaken? Dat valt nog te bezien. Want alles wijst erop dat de stagnatie van de toename van het aantal passagiers (en vluchten) op Schiphol eind vorig jaar al werd ingezet. In december 2007 was het bijvoorbeeld minder druk dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van de luchthaven. En dat heeft helemaal niks met de vliegtaks te maken.

Begin oktober bevestigde de directie van Schiphol al dat er deze winter duizenden vluchten minder plaats zullen hebben dan een jaar eerder. Er waren door luchtvaartmaatschappijen toen zo'n 185.000 ‘slots' aangevraagd, 4.000 minder dan in het winsterseizoen 2006/2007. Met andere woorden: als de totale Westeuropese passagiersmarkt dit seizoen minstens stabiel blijft of licht groeit - iets wat we in redelijkheid mogen aannemen - dan verliest Schiphol al marktaandeel.
Voor een belangrijk deel zal dat komen doordat budgetmaatschappijen naar kleinere en goedkopere luchthavens uitwijken. Maar ook Lufthansa kiest de laatste tijd vaak liever voor Düsseldorf dan Amsterdam.

Voor Cerfontaine is er alle reden om eens kritisch te kijken naar Schiphols - ook volgens toezichthouder NMA - hoge tarieven voor starten, landen en afhandelen van vluchten. In elk geval is het te gemakkelijk om naar de niet eens ingevoerde vliegtaks te wijzen.

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie