Ondanks ecotax groei aantal verre reizen

Auteur: Ivo Weyel | 26-09-2008

Ondanks ecotax groei aantal verre reizen

Schiphol kraait alarm; sinds de invoering van de ecotaks vertrekken steeds meer reizigers vanuit buitenlandse vliegvelden. Dat zijn vooral vakantiegangers. Zakenlieden zullen niet zo snel een blokje om rijden. Die betalen braaf de vereiste € 45,- extra voor een reisje naar New York. Maar ja. 't Tikt toch lekker aan voor wie zo'n keer of tien voor zaken over de oceaan heen moet. Maar hogere prijzen voor het ticket, extra brandstoftoeslagen of honderd kilometer omrijden (nee, dát is goed voor het milieu!), het mag allemaal niet baten.

Industrie van 900 miljard dollar
Volgens de laatste cijfers van de United Nations World Tourism Organisation vlogen er in het eerste kwartaal van dit jaar 5% meer mensen dan in hetzelfde kwartaal van 2007. Een groei die volgens de organisatie dit hele jaar zal doorzetten. The International Air Transport Association voorspelt dat er in 2011 bijna 3 miljard mensen in het vliegtuig zullen stappen, 29% meer dan in 2006. Amerikanen, Duitsers, Engelsen en Fransen reizen het meest. Chinezen hebben voor het eerst Japanners in kwantiteit verslagen. Met z'n allen geven we jaarlijks ruim 900 miljard dollar uit aan reizen.

Toerisme grootste internationale werkgever
Toerisme is daarmee de grootste industrie ter wereld en tevens de grootste internationale werkgever. Eigenlijk komt het er dus op neer dat we wel klagen over de gestegen prijzen, maar ons daardoor niet in het minst uit het veld laten slagen. Sterker, we willen steeds verder weg op reis. Cambodja, Nepal, Peru, Zuid-Korea, China, Cuba en El Salvador zijn de grootste stijgers als bestemming voor Europeanen. En wat gaan we daar doen? Een potje afzien.

Contempleren in een afgelegen meditatieoord
Zo gaan we graag op een kokosmatje in een pijnlijke houding zitten contempleren over de zin van ons bestaan in een geïsoleerd gelegen meditatieoord ergens in de bergen van Nepal. Zonder blikken of blozen leggen we daar per persoon bijna 8000 dollar per week voor neer, inclusief de glaasjes lauw - lauw loutert namelijk - bergwater en droge blaadjes sla die daar als maaltijd worden geserveerd. Die meditaties beginnen om half zes 's morgens plaatselijke tijd, omdat de kosmos dan op z'n zuiverst is. 's Avonds om negen uur gaat het licht uit en lig je op een houten brits voor dezelfde prijs die iemand anders op dat moment betaalt voor een nachtje in een suite van het Ritz.

Deprivatie tegen de hoofdprijs
We laten ons ook graag invriezen in een van de ijshotels die nu overal op de meest onherbergzame plekken uit de grond schieten. Zonder overdrijving is deprivatie tegen de hoofdprijs een van de snelst groeiende toeristische trekpleisters. Dat komt omdat wij het thuis te goed hebben. De zoveelste zakenlunch met een stukje wilde zalm en een glaasje Veuve Clicquot Grande Dame. "Rijke reizigers willen daar tijdens hun vakantie juist even tussenuit", zegt Susie Ellis van SpaFinder, een organisatie die zich bezighoudt met de 60 miljard dollar per jaar omzettende Spa-industrie. Volgens haar willen steeds meer mensen afzien in zo'n Spa. "In plaats van zich te laten verwennen, willen ze gekastijd worden, niet letterlijk, maar toch. Ze betalen graag 1000 dollar per dag om niks meer te mogen. Roken, drinken, eten, ze laten het zich allemaal vrijwillig afnemen. De meest populaire Spa's hebben nog het meeste weg van afkickklinieken. "They are wealthy, but wanna get healthy."

Logeren in de favela's
Ook populair is uit logeren gaan tussen mensen die het slecht hebben. Een paar weekjes afzien temidden van de allerarmsten van deze aarde. Heus, het is geen grap. Zo is The Maze het hele jaar volgeboekt. The Maze is een armoedige bed & breakfast, midden in de favela's - de achterbuurten - van Rio de Janeiro. Ook in de sloppen van Mumbai, Johannesburg en Mexico City staan soortgelijke B&B's waar well-to-do toeristen een paar weken vakantie komen vieren. Even afstand nemen van alle luxe. Even gluren bij de sneue buren. Filmsterren als Matt Dillon en Charlotte Rampling sieren al het gastenboek van The Maze. Taxi's durven er niet heen. Dus heeft The Maze eigen vervoer vanaf het vliegveld. Een donkerblauwe Mercedes met airconditioning. Dat dan weer wel.

Lees ook:
> Populaire slaapplek: tussen klimplanten en lianen
> KLM houdt rekening met kwart minder passagiers
> Ryanair klaagt bij Kroes over steun Schiphol

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie