Een verzekering voor de schilder

Auteur: Esther van Rijswijk | 24-10-2007

Een verzekering voor de schilder
De zelfstandige rukt steeds verder op, zowel aan de bovenkant van de arbeidsmarkt, als aan de onderkant. U en ik huren ze in. Maar wat is eigenlijk goed opdrachtgeverschap?

De man van KPN die de telefoon aansluit is niet meer in dienst bij KPN; de postbode - althans die van Sandd - is een freelancer; en er is bijna geen bedrijf meer te vinden dat nog eigen ict'ers in dienst heeft. De opmars van de zelfstandige zonder personeel, de zzp'er, is niet te stuiten. Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig eigen baas wil zijn.
Tegenover al die eigen bazen, staan opdrachtgevers. Van bedrijven die vanwege het ontslagrecht, liever geen mensen meer in dienst nemen en ze daarom maar inhuren. Tot u en ik die schilders, een oppas of schoonmakers nodig hebben.

Dankzij de regeling huishoudelijk personeel hoeven we die niet meer in dienst te nemen, en kunnen ze zo aan de slag. De markt voor persoonlijke dienstverlening, groeit dan ook snel.
Maar terwijl aantal zzp-ers snel groeit en, met hen, het aantal bedrijven dat ondersteunendende diensten voor zzp'ers aanbiedt, gebeurt er weinig aan de kant van de opdrachtgevers.
Want probeer maar eens een goede opdrachtgever te zijn! Waarom is het niet mogelijk om een Pool te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid voor de dagen dat hij in uw of mijn huis aan het werk is? Zodat hij, mocht hij van zijn schilderstrap afstorten en zijn rug breken, toch verzekerd is? Waarom kan ik wel voor een paar dagen een reisverzekering afsluiten voor willekeurig wie, maar geen ongevallen verzekering? En waar blijft de pensioenrekening waarop verschillende - losse - opdrachtgevers rechtstreeks premies kunnen storten als daarover afspraken gemaakt zijn?
Ja, ja, ik hoor u al. ‘Dat moeten al die zelfstandigen maar gewoon lekker in hun prijs verwerken, en dat is hun eigen probleem'. Dat is natuurlijk waar: de verantwoordelijkheid hoort erbij als iemand eigen baas is. Bovendien: menig opdrachtgever wil vooral zo min mogelijk betalen.
Maar toch: als die schilder naast de trap ligt, zou het maar wat fijn zijn als het schuldgevoel enigszins gedempt wordt door de wetenschap dat hij een in elk geval niet meteen failliet is. Naarmate we thuis steeds meer diensten inkopen en daarbij gebruik maken van die groeiende groep mensen die buiten de sociale zekerheid staat, zullen meer en meer opdrachtgevers ook aanvullende zaken voor hen willen regelen. De stap naar een werkgever - werknemerregeling is groot en komt met zoveel bureaucratische ellende, daar wil niemand aan. Maar het zou mooi zijn als de markt meer tussenoplossingen zou bieden.

Verzekeraars: kom maar door!

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen

Meer opinie