ProRail

  • Hoofdkantoor ProRail: Moreelsepark 3, 3511 EP Utrecht
  • Gemiddeld reizen er elke dag 1.200.000 mensen met de trein.
  • In 2010 werden er 3,2 miljoen treinritten gemaakt over het Nederlandse spoor
  • ProRail beheert 7.002 kilometer spoor

Over ProRail

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van ons land; van aanleg tot onderhoud en beheer en veiligheid. ProRail heeft ruim 4.000 medewerkers in dienst en is verantwoordelijk voor de veiligheid van 1.200.000 reizigers en 100.000 ton goederen per dag, met 6.550 treinen over ruim 7.000 kilometer spoor. Het spoor is voorzien van 2.736 overwegen (waarvan 1673 beveiligd), 7.342 wissels, 11.523 seinen, 60 beweegbare bruggen en 13 tunnels.

Samen met vervoerders en overheden werkt ProRail aan het beter benutten van het spoornetwerk en aan manieren om ruimte op het spoor te creëren, zodat er meer treinen kunnen rijden. ProRail streeft ernaar om tot 2020 jaarlijks 5 procent meer mensen te vervoeren, met elke tien minuten een reizigerstrein op de belangrijke lijnen.

ProRail is verantwoordelijk voor de problemen rondom het spoor. In april 2011 gaf toenmalig CEO van ProRail Marion Gout van Sinderen in een interview aan dat de problemen op het spoor niet snel worden opgelost en dat haar prioriteit niet bij de reizigers ligt. Merendeel van de Tweede Kamer viel over deze uitspraken.

Buiten deze opmerkelijke uitspraken is ProRail de laatste tijd veelvuldig in het nieuws geweest in verband met koperdiefstal op het spoor, wat tot levensgevaarlijke situaties leidt. Eind juni 2011 gaf minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) het startsein voor 'Actie Koperslag'.

Organisatiestructuur ProRail

De jurdisiche structuur van staatsdeelneming ProRail is een niet-beursgenoteerde structuurvennootschap. De overheid heeft besloten op de corporate governance ook voor staatsdeelnemingen toe te passen omdat de code een positieve bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van het bestuur. Het bestuur van ProRail bestaat daarom behalve uit een vijfkoppige directieteam (Raad van Bestuur) ook uit een Raad van Commissarissen.

De samenwerking tussen ProRail, de vervoerders en overheden staat in de Spoorwegwet bekend als de institutionele driehoek. Het ministerie van infrastructuur en milieu treedt hierin op als concessieverlener: het ministerie verleent een beheerconcessie aan ProRail en een vervoersconcessie aan vervoerders. De vervoerder betalen een gebruiksvergoeding aan ProRail, dat in ruil daarvoor een veilig en betrouwbaar spoorwegnet biedt.